StoryEditor

Pri nákupe si dajte pozor na dátum spotreby. Môže zavádzať

03.06.2014, 13:00
Autor:
tasr, stltasr, stl
Naše predpisy nevyžadujú uvádzať na výrobkoch, ani potravinách, dátum výroby. To niektorým zákazníkom prekáža. Dátum spotreby nemusí byť pravdivý.

     „Naše zákony nevyžadujú, aby dodávatelia uvádzali na potravinárskych výrobkoch dátum výroby, keďže povinnými sú len dátumy spotreby a minimálnej trvanlivosti, prípadne dátum zmrazenia," upozorňuje advokát Leo Vojčík. Takéto informácie však mnohým spotrebiteľom nestačia.

„Rád by som vedel, kedy bol produkt vyrobený, lebo podľa mojich informácií obchodníci niekedy napríklad mäso prebaľujú, takže dátum spotreby je v takom prípade zavádzajúci,“ povedal HN pri nákupe v obchodnom centre Polus, starší Bratislavčan. „Nedávno som v inom obchode kúpil balené morčacie stehno a až doma som zistil, že zapácha. Pritom malo ísť podľa dátumu spotreby o čerstvý výrobok ,“ dodal.



Súd môže pokutu zmeniť

Hoci dátum výroby nemusí byť uvedený na potravinách, či iných výrobkoch, „zmluvné strany sa môžu dohodnúť o uvádzaní aj týchto, nepovinných údajov, ktoré budú v zmysle zmluvy už záväzné,“ upozornil Vojčík. Pokuta, ktorá hrozí za nesplnenie povinnosti vyplývajúcich so zmluvy medzi dodávateľom a odberrateľom musí byť však primeraná.

Súd môže pokutu znížiť, a to aj veľmi výrazne, ak je vzhľadom na hodnotu a význam zmluvného záväzku - dodávateľského vzťahu - privysoká, likvidačná." Otázne preto podľa advokáta je, či zmluvy a zmluvné podmienky v dodávateľsko-odberateľských vzťahoch nie sú dohodnuté pod nejakým nátlakom, čo je veľmi ťažko dokázateľné.

Zmluvy by mali byť dôsledné

Skúmať treba tiež, či sú zmluvné podmienky dohodnuté výrazne v neprospech dodávateľov. Treba zvažovať aj to, či obchodný reťazec výrobky preberal napriek tomu, že o chýbajúcom dátume výroby v zmysle zmluvy vedel a dodávateľom vyčíslil zmluvnú pokutu za niekoľko prípadov a za určité obdobie naraz. V takom prípade treba skúmať, či konanie odberateľa nie je v rozpore so zásadou poctivého obchodného styku." Podľa Vojčíka je preto dôležité, aby sa predišlo takýmto situáciám.

Advokát hovorí, že treba trvať na tom, aby zmluva obsahovala údaj o tom, že pokutu si odberatelia musia uplatniť okamžite, čiže po dodaní tovaru. Prípadne dať do zmluvy nejakú lehotu na výzvu, v ktorej by dodávateľ stav, keď údaj na tovare chýba, odstránil. Všetko je podľa advokáta postavené na zmluvách, na dojednaniach medzi dodávateľmi a odberateľmi.

tur/tasr

01 - Modified: 2006-06-11 22:00:00 - Feat.: 0 - Title: Telekom asi bude musieť meniť ceny
01 - Modified: 2024-04-19 13:50:00 - Feat.: - Title: Menšie slovenské reťazce ukázali vlaňajšie výsledky. Fresh či Sintra dosiahli miliónové tržby 02 - Modified: 2024-04-12 10:17:51 - Feat.: - Title: Revolúcia na tanieri. Je o geneticky modifikované potraviny záujem? 03 - Modified: 2024-04-10 22:00:00 - Feat.: - Title: Opuchy, zhoršené dýchanie, tráviace ťažkosti, migrény, vyčerpanosť: Kedy nám jedlo robí zo života peklo? 04 - Modified: 2024-04-03 11:19:10 - Feat.: - Title: Dvaja Matovičovi poslanci sa vybrali na nákup do Poľska. Potraviny sú u nás o 50 percent drahšie, tvrdia 05 - Modified: 2024-04-01 06:00:00 - Feat.: - Title: Zabudnutý poklad našich špajzí: Prečo si práve krúpy zaslúžia vrátiť zašlú slávu a zlepšiť reputáciu?
menuLevel = 1, menuRoute = prakticke-hn, menuAlias = prakticke-hn, menuRouteLevel0 = prakticke-hn, homepage = false
19. apríl 2024 22:17