Spôsoby hľadania pracovného miesta, bežné kedysi, teraz nefungujú. Namiesto nich sú nové: profesijné sociálne siete, online prezentácie či lákanie ľudí prostredníctvom „lovcov hláv“.
Prekvapenie po rokoch
Nedávno sa ma môj príbuzný spýtal, ako sa dnes hľadá práca. Podnietil ho na to fakt, že desať rokov pracoval na pozícii obchodného riaditeľa v medzinárodnej spoločnosti, no dnes si hľadá novú pozíciu. Staré praktiky zháňania miesta cez inzeráty, na ktoré bol zvyknutý z minulosti, však zrazu nefungujú. Množstvo ponúk, predovšetkým na vysoko kvalifikované pozície, na hlavných pracovných portáloch rapídne klesá.
Riadiť sa aj skúsenosťami iných
Kam by sa mal hlásiť? Od odborníkov dostal niekoľko praktických rád, vďaka ktorým od ďalšieho týždňa začal chodiť po pracovných pohovoroch a do mesiaca a pol nastúpil na podobnú pozíciu v jednej veľkej potravinárskej spoločnosti. To všetko bez jedinej odpovede na pracovný inzerát alebo zaslaný životopis. Čo mu pomohlo? Pozrite sa, ako si poradil a čo z toho môžete využiť aj vy.
1. Vytvorte si svoju online prezentáciu
Personalistov a headhunterov, ktorí brázdia vody internetu, hľadajúc zamestnancov rôznych profesií, je čoraz viac. Rovnako, ako sa mení spôsob hľadania práce, sa však aj personalisti školia v tom, ako sa s rôznymi expertmi v online svete skontaktovať. Ak teda o sebe nedáte vedieť, situáciu personalistom vôbec neuľahčujete, naopak, bránite sami sebe v tom, aby vám pracovné ponuky chodili.
Najefektívnejším spôsobom, ako sa o vás svet môže dozvedieť, je profil na vybranej sociálnej sieti. Na tento účel sa momentálne najviac hodí profesijná sieť LinkedIn, kde si užívateľ vytvorí profil, ktorý je vlastne online životopis. Táto sieť je už niekoľko rokov aj v slovenčine, takže ani ľuďom bez znalosti cudzieho jazyka nič nebráni vytvoriť si takú prezentáciu.
2. Profil na LinkedIn vyplňte naozaj poctivo
Ak na seba chcete upozorniť ako na kvalitného človeka na trhu práce, venujte svojmu profilu na LinkedIn aspoň toľko času, koľko by ste vynaložili na svoj životopis. Nezabudnite na kvalitnú fotografiu, titulok, a hlavne na časť popisujúcu vašu kariérnu históriu. Personalisti vás môžu nájsť na základe kľúčových slov reprezentujúcich vaše vedomosti, zručnosti, pracovné pozície. Preto dbajte o to, aby bolo týchto slov na vašom LinkedIn profile čo najviac.
Keď sa povie sociálna sieť, každý si najskôr predstaví Facebook. Ten je síce vysoko vpredu v počte používateľov oproti sieti LinkedIn, Facebook je však takzvanou privátnou sociálnou sieťou. To samozrejme nebráni personalistom využívať na vyhľadávanie zamestnancov aj tento kanál. Kvôli jeho štruktúre, ktorá vás však nevyzýva na podrobné vymenúvanie vašich skúseností, sa na priame vyhľadávanie nehodí tak ako LinkedIn.
3. Nečakajte a buďte aktívni
Využite silu sociálnych sietí na to, že budete aktívne oslovovať potenciálnych zamestnávateľov a personálne agentúry. LinkedIn vám totiž prostredníctvom pokročilého hľadania umožní nájsť profily personalistov, manažérov, riaditeľov alebo majiteľov v konkrétnych firmách.
Neviete, ktoré spoločnosti osloviť, pretože si nie ste istí, aké podniky pôsobia vo vašom odbore či regióne? Prepnite si hlavné vyhľadávanie na preosievanie spoločností a vyberte si odvetvie (napríklad automobilový priemysel) a región (napríklad Žilinu). Výsledkom bude zoznam spoločností v automobilovom priemysle v danom meste a okolí. V nich si môžete nájsť i pracovníkov ľudských zdrojov alebo aj konkrétnych manažérov a spojiť sa s nimi. Takéto LinkedIn prepojenie vám navyše zväčší šancu, že sa skontaktujete aj s inými personalistami.
4. Ponúkajte sa dôstojne
To, že máte profil na LinkedIn, samo o sebe neznamená, že si hľadáte prácu. Vyše 70 percent ľudí sú tam takzvaní pasívne uchádzači na trhu práce. To znamená, že miesto nesháňajú, a to napriek tomu, že sa prezentujú online spôsobom. Ak by im však prišla určitá správna ponuka, môžu na ňu reflektovať.
Ak chcete dať personalistom vedieť, že prácu si práve hľadáte, spomeňte to na svojom LinkedIn profile, amozrejme, ak si tým neohrozíte súčasné zamestnanie. Svoj odkaz si môžete urobiť napríklad takto: Ponúkam široké skúsenosti strojárskeho technológa alebo Hľadám si nové pracovné uplatnenie.
Pri priamom kontaktovaní potenciálnych zamestnávateľov je strohé zaslanie životopisu často málo na to, aby vás odlíšili od ostatných. Skúste na seba upozorniť napríklad videom, v ktorom zhrniete základné body vášho profesijného profilu ako aj toho, čo hľadáte. Byť obyčajný dnes nie je „in“. Musíte ponúknuť viac.
5. Zmodernizujte si svoj životopis
Klasickým životopisom sa už nepripisuje veľká váha – čoskoro ich nahradí iný formát. Aspoň takto si to vyžaduje väčšina firiem. Ľudia v pokročilejšom veku môžu mať za sebou veľa pracovných úväzkov a ich životopis potom zaberá aj niekoľko strán. Odporúča sa, aby dĺžka životopisu neprekročila dve strany. Vynechajte najmä najstaršie pracovné úväzky, pokiaľ nie sú niečím relevantné.
Dôležitý je nielen obsah, ale aj stvárnenie životopisu. Ak sa chcete predstaviť výnimočne, na skutočne moderný životopis môžete využiť napríklad službu Kickresume
Josef Kadlec, odborník v personalistike
Zdroj: idnes.cz