StoryEditor

Štát obmedzil výdavky aj na reklamné predmety

12.01.2015, 09:39
Autor:
turtur
Za reklamné predmety sa pre firmu nebude považovať už ani alkohol či tabakové výrobky.

O čo ide

Za daňový výdavok sa od 1. januára budúceho roka nebude považovať náklad na tabakové výrobky a alkoholické nápoje s výnimkou vína, ktoré slúžia ako reklamné či prezentačné produkty. Obmedzenie neplatí pre daňovníka, u ktorého je výroba tabakových produktov (nie predaj tabakových produktov) hlavným predmetom činnosti.

Čo hovorí zákon

Za reklamné predmety sa nepovažujú darčekové reklamné poukážky. Podľa zákona o dani z pridanej hodnoty poukážka nie je tovar, ale platobný prostriedok. Reklamné a darčekové predmety sa za daňové uznávajú (jeden kus) maximálne do ceny 17 eur. Podnikatelia si ich z daní môžu odpísať len do výšky najviac 5 percent základu dane. Zákon nevyžaduje, aby reklamné predmety boli označené menom alebo logom firmy či živnostníka. Do hodnoty týchto darčekov sa započítavajú aj súvisiace náklady. Napríklad na ich prípadné označenie, obal a podobne. Ak celkový náklad na jeden reklamný predmet presiahne 17 eur, nie je možné si ho zahrnúť do daňových výdavkov.

Koho sa to týka

Podnikateľov, firiem a živnostníkov, teda všetkých, ktorí podnikajú a sú platiteľmi dane z príjmov.

Ako to bude v praxi

Za daňovo uznateľný darček sa naďalej bude považovať víno. Zákon o dani z príjmov sa totiž odvoláva na tzv. osobitný predpis, ktorým je zákon o spotrebnej dani z alkoholických nápojov. Výnimka sa tak týka bežných, teda tzv. tichých vín, ale aj šumivých.

Príklad daňového uznania/neuznania darčekov

Reklamný predmet ako daňový výdavok

Spoločnosť kúpila dáždniky, ktoré dala označiť ochrannou známkou. Hodnota jedného dáždnika vrátane nákladov na označenie  je 16,20 eura. Na uvedený účel vynaložila 1 620 eur. Sú tieto náklady daňovým výdavkom?

Odpoveď:

Pretože ide o reklamné predmety, ktorých hodnota nepresiahla zákonom stanovenú  výšku 17 eur za jeden kus (vrátane označenia), uvedená suma je daňovým výdavkom  v plnej výške.  

Neuznané reklamné predmety

Spoločnosť zaoberajúca sa informačnými technológiami  v priebehu roka obstarala dva druhy reklamných predmetov. Jedným boli perá v hodnote 0,90 eura za kus, druhým tašky na notebooky v hodnote 30 eur za kus. Firma tieto reklamné predmety rozdávala na  veľtrhu IT firiem, kde prišli potenciálni zákazníci. Sú náklady na uvedené reklamné predmety daňovým výdavkom?

Odpoveď

Perá v hodnote 0,90 eura neprevyšujú sumu 17 eur, preto sú podľa zákona o dani z príjmov uznaným daňovým výdavkom. Tašky na notebook v hodnote 30 eur nie sú uznateľným daňovým výdavkom, lebo ich cena prevyšuje 17 eur.

Aké budú dôsledky

Tieto zmeny sú zahrnuté v novele zákona o dani z príjmov, ktorej cieľom je podľa vlády konsolidovať verejné financie a posilňovať právnu istotu. Podnikatelia a analytici však upozorňujú, že novele zákona ide hlavne o zvyšovanie daní nepriamym spôsobom, teda bez rastu daňových sadzieb. Obmedzenie odpisovania alkoholu a tabaku z daní však nie je rozhodujúca položka na zvýšenie príjmov štátnej kasy.


Tento článok je súčasťou Príručky pre podnikateľa, ktorá vyšla v Hospodárskych novinách.

01 - Modified: 2007-01-26 14:00:00 - Feat.: 0 - Title: Živnostník spôsobil štátu škodu 95 miliónov Sk
01 - Modified: 2022-09-23 14:01:25 - Feat.: - Title: Španielsko zvýši daň pre milionárov na financovanie pomoci ostatným, zvažuje daň pre banky 02 - Modified: 2022-09-23 11:08:50 - Feat.: - Title: Aktivita súkromného sektora eurozóny klesla aj v septembri, tretí mesiac v rade 03 - Modified: 2022-09-23 10:01:33 - Feat.: - Title: Británia chystá zníženie daní, na pomoc s energiami chce dať 60 miliárd libier 04 - Modified: 2022-09-23 09:39:14 - Feat.: - Title: Pokles aktivity v nemeckom súkromnom sektore sa v septembri výrazne prehĺbil 05 - Modified: 2022-09-23 09:07:38 - Feat.: - Title: Pokles podnikateľskej aktivity v eurozóne sa prehĺbil, hrozí recesia
menuLevel = 1, menuRoute = prakticke-hn, menuAlias = prakticke-hn, menuRouteLevel0 = prakticke-hn, homepage = false
25. september 2022 00:01