O čo ide
Za daňový výdavok sa od 1. januára budúceho roka nebude považovať náklad na tabakové výrobky a alkoholické nápoje s výnimkou vína, ktoré slúžia ako reklamné či prezentačné produkty. Obmedzenie neplatí pre daňovníka, u ktorého je výroba tabakových produktov (nie predaj tabakových produktov) hlavným predmetom činnosti.
Čo hovorí zákon
Za reklamné predmety sa nepovažujú darčekové reklamné poukážky. Podľa zákona o dani z pridanej hodnoty poukážka nie je tovar, ale platobný prostriedok. Reklamné a darčekové predmety sa za daňové uznávajú (jeden kus) maximálne do ceny 17 eur. Podnikatelia si ich z daní môžu odpísať len do výšky najviac 5 percent základu dane. Zákon nevyžaduje, aby reklamné predmety boli označené menom alebo logom firmy či živnostníka. Do hodnoty týchto darčekov sa započítavajú aj súvisiace náklady. Napríklad na ich prípadné označenie, obal a podobne. Ak celkový náklad na jeden reklamný predmet presiahne 17 eur, nie je možné si ho zahrnúť do daňových výdavkov.
Koho sa to týka
Podnikateľov, firiem a živnostníkov, teda všetkých, ktorí podnikajú a sú platiteľmi dane z príjmov.
Ako to bude v praxiZa daňovo uznateľný darček sa naďalej bude považovať víno. Zákon o dani z príjmov sa totiž odvoláva na tzv. osobitný predpis, ktorým je zákon o spotrebnej dani z alkoholických nápojov. Výnimka sa tak týka bežných, teda tzv. tichých vín, ale aj šumivých. Príklad daňového uznania/neuznania darčekov Reklamný predmet ako daňový výdavok Spoločnosť kúpila dáždniky, ktoré dala označiť ochrannou známkou. Hodnota jedného dáždnika vrátane nákladov na označenie je 16,20 eura. Na uvedený účel vynaložila 1 620 eur. Sú tieto náklady daňovým výdavkom? Odpoveď: Pretože ide o reklamné predmety, ktorých hodnota nepresiahla zákonom stanovenú výšku 17 eur za jeden kus (vrátane označenia), uvedená suma je daňovým výdavkom v plnej výške. Neuznané reklamné predmety Spoločnosť zaoberajúca sa informačnými technológiami v priebehu roka obstarala dva druhy reklamných predmetov. Jedným boli perá v hodnote 0,90 eura za kus, druhým tašky na notebooky v hodnote 30 eur za kus. Firma tieto reklamné predmety rozdávala na veľtrhu IT firiem, kde prišli potenciálni zákazníci. Sú náklady na uvedené reklamné predmety daňovým výdavkom? Odpoveď Perá v hodnote 0,90 eura neprevyšujú sumu 17 eur, preto sú podľa zákona o dani z príjmov uznaným daňovým výdavkom. Tašky na notebook v hodnote 30 eur nie sú uznateľným daňovým výdavkom, lebo ich cena prevyšuje 17 eur. |
Aké budú dôsledky
Tieto zmeny sú zahrnuté v novele zákona o dani z príjmov, ktorej cieľom je podľa vlády konsolidovať verejné financie a posilňovať právnu istotu. Podnikatelia a analytici však upozorňujú, že novele zákona ide hlavne o zvyšovanie daní nepriamym spôsobom, teda bez rastu daňových sadzieb. Obmedzenie odpisovania alkoholu a tabaku z daní však nie je rozhodujúca položka na zvýšenie príjmov štátnej kasy.
Tento článok je súčasťou Príručky pre podnikateľa, ktorá vyšla v Hospodárskych novinách.