Zuzana Krútilová, senior HR konzultant, AuJob |
Čakajú nás tento rok zmeny v spôsobe prijímania ľúdí? Čo hovoria trendy?
Firmy a aj personálne agentúry čoraz viac využívajú sociálne siete na vyhľadávanie kandidátov ako LinkedIn a Facebook. No postupne sa pridávajú aj Twitter a Xing. Rovnako vnímam aj oveľa častejšie využívanie modelových situácii a Assesment Centier, naopak menej sa využívajú klasické psychologické testy.
Ako sa menia požiadavky na zamestnancov?
Dôraz sa viac kladie na osobnosť. Firmy pozerajú viac na povahové vlastnosti kandidátov. Vedia, že zručnostiam ich naučia. Ak však príjmu zručného človeka, ktorý nebude vedieť pracovať v tíme, komunikovať s klientom, prezentovať svoju prácu..., týmto osobnostným zručnostiam ho veľmi ťažko naučia. Tiež vnímam nové pracovné prostriedky, ktoré používajú zamestnanci. Sú to tablety, smartfóny, sú neustále k dispozícii. Mnohí zamestnávatelia to u svojich zamestnancov, aj tých z generácie X a Y, už automaticky požadujú.
Zvýšia sa tento rok nároky na uchádzačov? Na čo sa treba pripraviť?
Vnímam silno jeden trend, ktorý prichádza s generáciou Z (mladých ľudí) a využívaním informačných technológii. Mladí ľudia využívajú od malička PC, mobily, tablety a online sú prakticky non-stop. Často riešia pracovné záležitosti operatívne, aj keď im príde e-mail aj mimo pracovnej doby. Prelína sa im súkromný a pracovný čas, nerozlišujú ho. Zamestnávatelia tak prirodzene očakávajú rovnaký prístup aj od staršej generácie Y.
Prežije personalistika? Aká bude úloha personalistov ďalej?
Myslím, že to smeruje k viac partnerskému vzťahu medzi kandidátom a jeho personálnym konzultantom. Vzťahy budú viac osobnejšie. Partner kandidáta pripravuje na pracovný pohovor a je s ním v pravidelnom kontakte, počas celej kariéry.
V západných krajinách je trendom, že headhunteri sú ohodnotení rovnako alebo aj vyššie, než profesionáli v IT. Vnímam, že personalista sa stáva profesionálom v jednej – dvoch oblastiach, ide do hĺbky. Stáva sa odborníkom a partnerom pre obe strany. Pre stranu zamestnávateľa, pretože mu donesie kvalitných ľudí. Aj pre kandidáta, pretože ho vedie k práci, ktorá ho baví, v ktorej je dobrý, kde sa dobre cíti.