StoryEditor

Brusel ide do boja proti plytvaniu. Nabáda: buďte citlivejší k potravinám

12.11.2014, 17:00
Tu je desatoro rád ako pomôcť spotrebiteľom, aby neplytvali jedlom. Ich dodržaním docielite nielen menšie plytvanie, ale i šetrenie peňazí a prírody.

Plánovať nákupy a dôsledne sledovať dátumy spotreby, na to by nemal zabúdať žiaden európsky spotrebiteľ. To sú len prvé dve odporúčania z desatora, ktoré Brusel vypracoval pre európskych spotrebiteľov v rámci dlhodobej filozofie o zastavení plytvania potravinami.

Vo svete sa totiž každoročne vyhodí až okolo tretiny potravín, čo je 1,3 miliardy ton. V EÚ ich vyjde ročne navnivoč asi 90 miliónov ton. Do týchto výpočtov sa zároveň nezaratúvajú straty v oblasti poľnohospodárstva a odselektovaných rýb v rybnom hospodárstve.

Naproti tomu vo svete hladuje každý deň 870 miliónov ľudí. Aj to je dôvod, aby si EÚ stanovila ambiciózny cieľ – znížiť do roku 2020 objemy jedla a potravín, ktorými sa zbytočne plytvá, o plnú polovicu.

Ako vyzerá kompletné „potravinové“ desatoro:

1. Plánujte svoje nákupy.

Naplánujte si menu na týždeň vopred. Skontrolujte, či mátedoma všetky potrebné ingrediencie a na nákupný zoznam si napíšte len potraviny, ktoré vám chýbajú.

2. Všímajte si dátumy spotreby.

Potraviny s krátkym dátumom spotreby nakupujte iba vtedy, ak ich chcete spotrebovať okamžite. Do zásoby nakupujte len potraviny s dlhším dátumom spotreby.

3. Nemrhajte peniazmi.

Vyhodené potraviny sú vyhodené peniaze.

4. Skontrolujte si svoju chladničku.

Preverte na zariadení tesnenie a teplotu. Aby potraviny ostali čo najdlhšie čerstvé, uchovávajte ich pri teplote 1 až 5 °C.

5. Skladujte potraviny podľa návodu na obale.

6. Zaveďte si princíp rotácie.

Potraviny, ktoré ste práve nakúpili, umiestnite do zadnej časti skrinky či chladničky. Tým, že budete mať staršie potraviny vpredu, všimnete si skôr, ak sa začnú kaziť.

7. Nakladajte si na tanier menšie porcie.

Ak máte chuť na jedlo, radšej si ho odložte na neskôr.

8. Využívajte zvyšky.

Zvyšky jedál nemusia vždy skončiť v koši. Môžete ich napríklad zjesť neskôr, využiť pri ďalšom varení, či dať zamraziť.

9. Potraviny zamrazujte.

Ak skonzumujete naraz len malé množstvo napríklad chleba, zvyšok dajte do mrazničky. Potrebné množstvo si opäť vyložte niekoľko hodín pred konzumáciou

9. Premeňte zvyšky a odpad na kompost.

Nie všetok odpad je možné eliminovať, avšak šupy zo zeleniny či ovocia môžete ďalej využiť ako kompost. O niekoľko mesiacov získate výživné hnojivo pre vaše rastliny.

01 - Modified: 2022-12-06 09:05:10 - Feat.: - Title: KVÍZ Ako dobre sa vyznáte v medzinárodnej kuchyni?! 02 - Modified: 2022-12-01 16:12:31 - Feat.: - Title: Migréna či žalúdočné problémy? Od bolesti vám uľavia tieto potraviny, ktoré máme mnohí doma 03 - Modified: 2022-11-29 09:25:24 - Feat.: - Title: Museli sme sa deliť o jedlo i spacie vaky. Pomáhať si navzájom, to bola jediná cesta, tvrdí ruský študent 04 - Modified: 2022-11-25 23:00:00 - Feat.: - Title: Žiadne nízkotučné diéty: Zdravé trávenie a imunitu naštartujete týmito zvykmi a potravinami 05 - Modified: 2022-11-25 16:00:00 - Feat.: - Title: Zasýtia a môžete ich jesť takmer bez obmedzení: Tieto potraviny majú minimálnu energetickú hodnotu
menuLevel = 1, menuRoute = prakticke-hn, menuAlias = prakticke-hn, menuRouteLevel0 = prakticke-hn, homepage = false
08. december 2022 03:44