Stačí drobná chyba, alebo len trochu nepresvedčivý pracovný výkon a ste v tom. Miesto oprávneného pokarhania sa dočkáte uštipačnej poznámky, ktorá vás dokonale poníži pred kolektívom. Tí, ktorí sa podobným „pochvalám“ nevedia brániť, dostávajú jasný signál – nepočítame s vami. Pozrite sa, ako sa podľa publikácie Umenie slovnej sebaobrany dajú „podpásovky“ s prehľadom zvládať.
Posmešné reakcie odstupňujte
Cieľom posmechu a útokov je uškodiť a ponížiť vás. Preto je dobré vedieť, že sa na ne nedá vždy rovnako reagovať. „Zvoľte odstupňovanú reakciu,“ odporúčajú odborníci a dodávajú: „Voľba reakcie závisí vždy na tom, ako masívne na vás útočia."
Stupeň 1: Zapojte sa. Začnite hovoriť ironicky.
Stupeň 2: Zasmejte sa, vtipne komentujte. Posmešnú poznámku vnímajte ako žart.
Stupeň 3: Ignorujte. Nechajte posmech bez reakcie.
Stupeň 4: Vezmite poznámku doslova. Tvárte sa, ako by ste vnímali posmech ako kompliment.
Stupeň 5: Ohraďte sa. Vyzvite dotyčného, aby si posmešné poznámky odpustil.
Rozlišujte mieru irónie
Proti uštipačným poznámkam, ktoré neurážajú je najúčinnejšia irónia. Posmech je totiž zakorenený práve v nej. Ak použijete jemnú iróniu, ukážete ostatným, že sa sami neberiete veľmi vážne a aj k druhým pristupujete v pohode. Účinné tiež je, keď má irónia nádych prehnanosti. Na hlasnú poznámku kolegu alebo šéfa, ktorou vás „zotrie“: „Výborná práca, dal ste mi nesprávne číslo," môžete napríklad reagovať: „To je ale tragický omyl. Môžete mi to prepáčiť?" Ak k tomu pridáte patričný tón v hlase, ktorým jemnú iróniu podčiarknete, dáte najavo, že verejné káranie na vás neplatí. No pozor, prehnaný signál irónie má zase opačný efekt, pôsobí vtieravo.
Proti sarkazmu smiechom
Sarkastické poznámky nie sú ešte skutočným výsmechom, ale už ani iróniou. Vedia uštipnúť na správnom mieste, pokaziť náladu. No na druhej strane môžu byť aj vtipné a povzbudzujúce, pokiaľ ich tak vníma aj oslovený. Urážať sa na ne je podľa odborníkov chyba a rovnako je nesprávne na ne nereagovať. „Na sarkastickú poznámku platí suverénnosť a to, že sa na nej zasmejete a nenásilne ju okomentujete,“ radia psychológovia.
Vezmite výrok doslovne
Pri tvrdších útokoch sa vyžaduje dôraznejšia obrana. Jednou z možností je zobrať výrok šéfa alebo kolegu doslovne. „Posmievačom pokazíte radosť tým, že ich posmech pochopíte tak, ako to práve nemysleli,“ vysvetľujú odborníci. Na poznámky typu: „To ste zase raz podal vynikajúci výkon," pokojne a sebavedomo odpovedzte: „Ďakujem šéfe. Som rád, že ste spokojný."
„Bez posmeškov, dobre?!"
Keď vycítite, že vás chce niekto úmyselne potopiť škodoradosťou, pozbierajte všetku odvahu a bráňte sa dôraznejšie. „Nehovorte útočníkovi, že sa správa neprimerane. A vy sa netvárte ako ufňukaný, zbitý pes. Útočníka vyprovokujete, aby vás ponížil ešte viac,“ radia odborníci. A zároveň dodávajú, že ho najlepšie zastavíte zdôraznením zázračného „ja“ vo vete: „(Ja) chcem, aby ste s týmito posmešnými komentármi prestali.“ Počítajte ale s tým, že vás útočník obviní z precitlivenosti a z nesprávnej reakcie. Ten čo urobil chybu predsa nemôže čakať zaobchádzanie v rukavičkách. „Nesmiete sa nechať zahnať do kúta. Priznajte, že ste urobili chybu, alebo dotyčného vyzvite, nech vysloví svoju kritiku. Tej sa potom musíte postaviť čelom a otvorene. No trvajte na tom, aby neobsahovala výsmech. Toto právo vám nemôže nikto odoprieť,“ radia psychológovia.
Zdroj: idnes.cz
