Od 13. júna začnú platiť nové pravidlá ochrany spotrebiteľa pri nákupoch cez web, katalóg a pri nákupe na predvádzacích akciách. Prinášame desať najväčších zmien.
1. Od 13. júna budete môcť vrátiť tovar nakúpený cez internet alebo cez katalóg poštou nie do siedmich pracovných dní, ako to bolo doteraz, ale až do štrnástich kalendárnych dní. Počas tejto doby môžete vrátiť tovar bez uvedenia dôvodu. Odstúpiť budete môcť v rovnakej lehote aj od zmluvy o poskytnutí elektronického obsahu, napríklad pri kúpe hudby cez web alebo predplatného pre internetový obsah novín. Keď vás predávajúci nesprávne poučí o vašich právach, táto lehota na odstúpenie sa predĺži až na 12 mesiacov.
2. Nový zákon rozširuje množinu informácií, ktoré vám musí obchodník poskytnúť. Pri nákupe cez internet pôjde pravdepodobne o rozšírenie obchodných podmienok, s ktorými súhlas prejavujete odškrtnutím políčka pri záväznej objednávke. Internetový obchod vám tiež bude musieť poskytnúť možnosť uložiť si potvrdenie o objednávke, napríklad v podobe e-mailu alebo PDF dokumentu.
3. Pre odstúpenie od zmluvy sa zároveň zavádza nový formulár na odstúpenie od zmluvy, ktorý bude musieť poskytnúť predávajúci spolu so zmluvou kupujúcemu. Ak ste spotrebiteľ, zjednoduší vám to odstúpenie od zmluvy, do formulára totiž len vypíšete svoje údaje, údaje o tovare a pošlete ho späť spolu s tovarom e-shopu.
4. Nové pravidlá platia na väčšinu elektronických obchodov s elektronikou, knihami, ale aj hudbou či digitálnym predplatným obsahu novín. Neplatia však na poskytnutie zdravotnej starostlivosti a ani na kúpu zájazdu on-line.
5. Zákon dáva taktiež právo spotrebiteľovi odstúpiť od zmluvy ešte pred dodaním tovaru (pokiaľ si predávajúci nesplnil svoje povinnosti). Ako spotrebiteľ však nemôžete odstúpiť napríklad od kúpy tovaru, ktorý sa kazí (potraviny) či od kúpy kníh alebo počítačového softvéru, ktoré sa predávajú v ochrannom obale (ak ste obal otvorili). Odstúpiť nemôžete ani od kúpy novín či časopisov.
6. Veľkým plusom pre kupujúceho je, že môže okrem písomnej formy odstúpiť od zmluvy aj ústne. Platí to však len v prípade, ak bola zmluva uzatvorená taktiež ústnou dohodou. Dôkazné bremeno bude v takomto prípade znášať predávajúci. V praxi to teda znamená, že ak sa ako spotrebiteľ ocitnete na predajnej akcii, kde bez písomnej zmluvy podstúpite kúpu tovaru, máte väčšie práva na odstúpenie a vrátenie tovaru späť predávajúcemu.
7. Od doručenia oznámenia, že od zmluvy uzatvorenej na diaľku odstupujete, vám musí predávajúci vrátiť peniaze do 14 dní. Podmienkou je však vrátenie tovaru späť obchodníkovi, inak sa môže stať, že vám peniaze nevráti.
8. Akákoľvek zmluva, ktorá bola dohodnutá telefonicky, musí byť odsúhlasená spotrebiteľom s návrhom na uzavretie zmluvy v písomnej forme. Do úvahy sa neberie ani nahrávka telefonického hovoru, v ktorej spotrebiteľ so zmluvou súhlasí. Keď si teda meníte paušál cez call-centrum mobilného operátora, bude vám musieť ešte prísť aj písomná zmluva.
9. Pri uzatvorení zmluvy na diaľku či mimo prevádzkových priestorov predávajúceho má spotrebiteľ právo na potvrdenie o uzavretí zmluvy, a to na akomkoľvek trvanlivom nosiči (najčastejšie CD, USB kľúč či pamäťová karta).
10. Náklady na vrátenie tovaru predávajúcemu po odstúpení od zmluvy platí spotrebiteľ, ktorý bol o tejto možnosti informovaný v zmluve. Pokiaľ tak obchodník nespravil, nemá žiadne právo pýtať si od kupujúceho úhradu takýchto nákladov (ide o dopravu, poštovné a pod.).
Prečítajte si tiež: Máte e-shop? Štát má pre vás novinky
Od júna platia nové pravidlá pre obchodovanie na diaľku - cez e-shopy, e-mail či dokonca telefón. Pozrite sa, na čo by ste mali pripraviť svoj biznis.