Prvé, čo by ste mali urobiť, je otvoriť si zmluvu o zájazde a dobre si ju preštudovať. Tam totiž nájdete všetko. „Každý klient, ktorý podpísal zmluvu o zájazde, mal od cestovnej kancelárie dostať okrem pokynov na cestu aj informáciu o tom, kde je cestovná kancelária poistená. Čiže informáciu, na koho sa má v prípade úpadku cestovnej kancelárie obrátiť,“ hovorí Stanislav Macko, prezident Slovenskej asociácie cestovných kancelárií a cestovných agentúr.
Ohláste sa poisťovni
Druhý krok teda bude telefonát do poisťovne, kde je vaša cestovka poistená. To platí aj v prípade, že ste na dovolenku vycestovali alebo ani nestihli vycestovať. V poisťovni sa dozviete ďalší postup. „Ak je cestovná kancelária seriózna a po úpadku sa pred vami neschová, nahlási poisťovni zoznam svojich klientov, ktorí nevycestovali, aby tá vedela, koho osloví a kto sa bude domáhať poistnej udalosti,“ hovorí Macko.
Pre klientov, ktorí si už dovolenku užívajú, však krach cestovky môže znamenať aj jej predčasné ukončenie. Všetko záleží na možnosti a termíne dopravy domov, ktorú zabezpečuje zmluvný partner vašej kancelárie. „Ak vás dovezú domov predčasne, opäť sa to rieši ako poistná udalosť a klient sa obráti na poisťovňu, ktorá vyrovná rozdiel celkovej ceny a spotrebovaného zájazdu,“ dodáva Macko.
Čítajte aj: Leto hlási pád prvej cestovky
Spíšte poistnú udalosť
To, že žiadate vrátenie peňazí za prekazenú dovolenku alebo preplatenie nevyčerpaných dní, musíte poisťovni ohlásiť písomne. „Vznik poistenej udalosti treba oznámiť písomne do šiestich mesiacov od vzniku škodovej udalosti. Treba predložiť tri dokumenty: samotné hlásenie o škodovej udalosti, zmluvu o obstaraní zájazdu a doklad o zaplatení zájazdu,“ povedal Artur Šturmankin, hovorca Allianz – Slovenskej poisťovne.
Plné hradenie je otázne
Poisťovňa by vám mala na základe predložených dokladov preplatiť zájazd v plnej výške. „Záleží to na výške poistnej sumy,“ upozorňuje Šturmankin. Dôležitá je totiž výška poistnej sumy a to, či bude stačiť pre všetkých poškodených klientov.
Čo vám musí predložiť cestovná kancelária pred zájazdom
Cestovná kancelária, ktorá organizuje, ponúka a predáva zájazdy publikované vo svojich katalógoch alebo ponukových listoch, je povinná súčasne so zmluvou o zájazde odovzdať zákazníkovi doklad o povinnom zmluvnom poistení zájazdu pre prípad jej úpadku.
Doklady o poistení musia obsahovať:
- označenie poistiteľa (názov, kontaktnú adresu poisťovne),
- podmienky povinného zmluvného poistenia zájazdu,
- spôsob oznámenia poistnej udalosti.
Poistné plnenie
Predmetom poistenia je suma zaplatená za zájazd. Poistením vzniká zákazníkovi cestovnej kancelárie právo na poistné plnenie v prípadoch, keď cestovná kancelária z dôvodu svojho úpadku
- neposkytne zákazníkovi dopravu z miesta pobytu v zahraničí do Slovenskej republiky, ak je táto doprava súčasťou zájazdu,
- nevráti zákazníkovi zaplatený preddavok alebo cenu zájazdu v prípade, ak sa zájazd neuskutočnil,
- nevráti zákazníkovi rozdiel medzi zaplatenou cenou zájazdu a cenou čiastočne poskytnutého zájazdu v prípade, ak zájazd bol poskytnutý sčasti.
Poistné plnenie týkajúce sa zabezpečenia dopravy, prípadne ďalších služieb nevyhnutných pri návrate zo zahraničia na Slovensko, poskytne poisťovňa najneskôr do 24 hodín od oznámenia škodovej udalosti.
Ak si poistený zákazník zabezpečí dopravu vrátane nevyhnutného ubytovania a stravovania do času odchodu na vlastné náklady, poisťovňa uhradí poistnému tieto náklady iba do výšky sumy, akú by musela vynaložiť, ak by tieto služby zabezpečovala sama.
Zdroj: Slovenská asociácia cestovných kancelárií a cestovných agentúr
Letný servis. Každý deň na HNporadňa.sk Počas celého júla a augusta nájdete na stránke HNporadňa.sk všetko, čo vás zaujíma v súvislosti s letom. Sledujte HNporadňa.sk každý pracovný deň a počas sobôt. Prečítajte si aj: |
Sledujte nás aj na Twitteri. A budete mať stále čerstvé informácie o práve, realitách, spotrebiteľoch či dovolenkách. @HNPoradna
— HNporadna.sk (@HNPoradna) July 7, 2014