Nájsť si nové uplatnenie nie je vôbec jednoduché. Ak sa vám podarí vo výberovom konaní uspieť, v novom zamestnaní sa držte osvedčených zásad, aby ste sa onedlho neocitli znovu na úrade práce.
Stretnete sa s dvadsiatimi ľuďmi, z ktorých u väčšiny si nezapamätáte ani meno, ani pozíciu. Niektorí k vám budú milí, až budete premýšľať, čo za tým je. Iní sa budú správať odmerane, z čoho usúdite, že ich asi nejako ohrozujete. U nikoho z nich však nebudete poznať „skrytú agendu“, teda kombináciu vnútorných dôvodov a hier, ktoré sa na pracovisku odohrávajú. A to je najväčší kameň úrazu pri nástupe do novej práce.
Ak nepoznáte hlavného hráča na ihrisku neformálne, pravidlá vyjadrovania a stupeň otvorenosti, narazíte ľahko na nepochopenie či odsúdenie. Pri nástupe na nové pracovisko sa preto oplatí riadiť sa osvedčenými zásadami.
Zdržanlivosť
Nehodnoťte, neposudzujte, ale ani príliš nechváľte. Neporovnávajte s minulou prácou ani pred ostatnými. Nevyjadrujte obdiv k novému, úžasnému zamestnávateľovi. Nikdy neviete, či napríklad nechválite príspevok na dôchodok, ktorý bol nedávno na nevôľu všetkých skrátený na polovicu.
Zdržanliví buďte aj v nárokoch. Príliš sympatií si nezískate, keď po týždni v novej práci oznámite, že budúci mesiac potrebujete týždeň dovolenky na pobyt v Alpách. To sa síce môže stať, ale je nutné to prerokovať ešte pred nástupom.
Nepretvarujte sa
Prvý dojem robíte nielen vy na ostatných, ale aj oni na vás. Sila prvého okamihu je veľká a na dlhší čas určí vzájomné vnímanie, navyše ľudia si tento názor neradi opravujú. Ak teda chcete, aby s vami boli ostatní spokojní, aby ste pre nich boli čitateľní a nemali z vás pocit ohrozenia, buďte od začiatku sami sebou. Ak ste vrelí, priateľskí a veľavravní, neskrývajte to. Keď ste introvertní, buďte takí od začiatku. A ak ste povaha, ktorá je radšej v úzadí, povedzte to rovno a nesnažte sa byť vtipným zabávačom. Umožníte tým svojmu okoliu vytvoriť si správny prvý dojem a vaši kolegovia potom nebudú mať problém si vás zaradiť a rešpektovať.
Pozor na „haló efekt“
Je výhodnejšie vyzerať na začiatku o niečo horšie, než v skutočnosti ste, pretože okolie si predstavu o vás radšej zmení k lepšiemu. Ak si ju má poopraviť k horšiemu, cíti sa od vás podvedené a vzniká tzv. haló efekt. Môžu si vás spojiť s vaším predchodcom, ktorý tiež najprv vyzeral dobre, ale nakoniec ho museli vyhodiť. Takže vás tiež zrejme o chvíľu prepustia...
Sústreďte sa na prácu
Skôr ako do seba nasajete kultúru a normy správania v novej firme, koncentrácia na prácu vám umožní nerobiť chyby v osobnej komunikácii. Nemusíte lámať rekordy, robte ju pokiaľ možno bez nedostatkov a v primeranom tempe. A s kolegami sa bavte hlavne o práci. Na klebety je zatiaľ čas.
Vyhnite sa počiatočným chybám
Veľakrát sú na nováčikov nachystané rôzne vstupné testy či chytáky. Nechcite neoprávnené výhody. Neverte veciam, ktoré nie sú uveriteľné. Nepridávajte sa v sporoch na jednu stranu, najmä ak sú historické a vy nepoznáte postoj druhej strany. A aj keď áno, ani potom to ešte neznamená, že ste pochopili podstatu problému. Nestaňte sa priateľom niekoho, kto je vnímaný ako „lúzer“, len preto, lebo vám ho bolo ľúto, skôr mu pomôžete, keď si vybudujete vlastnú autoritu.
Zdroj: Idnes.cz