Od začiatku roka budú musieť vybrané skupiny daňových subjektov komunikovať s finančnou správou len elektronicky. Niektoré tak robia už dnes. Ide o tých, čo buď majú zaručený elektronický podpis, čo je jedna z možností, alebo s príslušným správcom dane uzavreli v minulosti dohodu o elektronickom doručovaní. Teraz sa však platnosť zmlúv, ktoré boli uzatvorené ešte podľa starého zákona skončí. Finančná správa ich totiž k 31. decembru 2013 jednostranne vypovie.
Len s novou dohodou
Preto si títo podnikatelia musia do konca roka uzavrieť so svojím správcom dane novú dohodu. Do uvedeného termínu musia podpísať dohodu aj tí daňovníci, ktorí s daňovým úradom doteraz elektronicky nekomunikovali, ale podľa zákona od 1. januára 2014 už takúto povinnosť budú mať.
Úlohy uzavrieť novú dohodu o elektronickom doručovaní sa vo väčšine spoločností ujali osoby oprávnené konať v ich mene. „Z našej praxe, ale aj na základe podnetov našich klientov vieme, že niektorí správcovia dane vyžadujú na tento účel notársky overené splnomocnenie. Takúto povinnosť však zákon neukladá,“ upozorňuje Peter Zimerman z poradensko-účtovnej spoločnosti Pro-fit.sk. Potvrdzuje to i stanovisko Kompetenčného centra finančných operácií v Banskej Bystrici, podľa ktorého v zmysle aktuálneho daňového poriadku, podpis na splnomocnenie už nemusí byť overený notárom.
Už bez notára
Túto povinnosť síce vyžadovala predchádzajúca verzia zákon o správe daní a poplatkov, no jej platnosť sa 31. decembra 2011 skončila.
Podľa aktuálneho daňového poriadku daňový subjekt, jeho zákonný zástupca alebo jeho opatrovník sa môže dať zastupovať osobou, ktorú si zvolí, a ktorá koná v rozsahu splnomocnenia udeleného písomne alebo ústne do zápisnice u správcu dane. Ak napriek tomu od vás budú vyžadovať notársky overenú plnú moc, môžete sa obrátiť priamo na na Kompetenčné centrum s podnetom alebo otázkou na konkrétnu situáciu. Zdroj: tasr