Nedodajú banke kompletnú dokumentáciu k úveru, chýba im dostatočný príjem alebo majú negatívny záznam v úverovom registri. Aj toto sú jedny z najčastejších chýb, ktorých sa dopúšťajú žiadatelia o hypotéku. Problémom je i to, že sa často stáva, že zabudnú na svoje staršie úvery či ručiteľské záväzky. „Ak má klient viacero starších úverov, ďalší úver mu z jeho príjmu nemusí vyjsť. V takýchto prípadoch môže byť riešením si spolu s financovaním nehnuteľnosti jedným úverom prefinancovať aj existujúce dlhy,“ hovorí pre HN Renáta Holecová, hypotekárna špecialistka VÚB banky.
Snímka: ilustračná, archív
Ak ste neplatili, máte problém
Negatívna platobná disciplína klienta pri splácaní doteraz existujúcich záväzkov je tiež dôvodom odmietnutia. Takisto aj nevyhovujúce zabezpečenie úveru. Okrem toho prax podľa odborníkov ukazuje, že niekedy záujemcovia žiadajú o úver nad svoje možnosti. „Klienti si neuvedomujú, že ak aj už splácajú hoci len nízke úvery z nebankových inštitúcií napríklad na spotrebný elektronický tovar, aj tieto splátky úverov im zvyšujú súčasnú úverovú angažovanosť,“ hovorí Zuzana Ďuďáková, hovorkyňa UniCredit Bank. „Ak sa pri kontrole platobnej disciplíny klienta stretneme s opakovaným meškaním splátok, znižuje to pravdepodobnosť získania ďalšieho úveru,“ vysvetľuje ďalej s tým, že je potrebné si uvedomiť, že aj čerpanie kreditnej karty alebo povoleného prečerpania sa započítava do úverovej angažovanosti klienta. Čím viac úverových produktov klient spláca, tým väčšiu má úverovú angažovanosť a o to menej mu zostáva na splácanie ďalšieho dlhu.
Banka vašu bonitu posúdi
V žiadosti klient uvedie súhlas s overením údajov v Sociálnej poisťovni, pri niektorých typoch príjmov je však potrebné predložiť aj dodatočné doklady. „Banka potom posúdi bonitu klienta a predloženého zabezpečenia. K schváleniu úveru je tiež potrebné predložiť doklady k nehnuteľnosti, ktorou bude úver zabezpečený,“ hovorí Marta Cesnaková, hovorkyňa Slovenskej sporiteľne.