V spore ide vždy o stret názorov, myšlienok či prístupov. Hádka však nikdy nevedie k víťazstvu niektorej zo strán. Odhalí iba bezmocnosť porazeného a spupnosť protivníka. Navyše, porazeného to neraz doženie k pomstychtivosti alebo k snahe pri prvej príležitosti dokázať svoju pravdu. V konflikte sa nezrodí nijaká pravda, skôr hnev a nenávisť. To je aj dôvod, prečo musí správny mediátor vynaložiť všetko úsilie, len aby sa nedal vtiahnuť do konfliktu, a to najmä, ak je pozorovateľ. Podpora jednej zo strán ho okamžite zbavuje schopnosti celú vec pochopiť a spolupracovať s protistranou. Z vyššie uvedeného vyplýva 1. pravidlo.
1. Sporu sa treba všetkými možnými spôsobmi vyhnúť
Skutočne jediná možnosť ako spor vyriešiť je zmeniť protivníkovi uhol pohľadu. Snahu v tomto smere však treba vyvíjať ešte pred vyostrením hádky a jej vyústením do konfrontácie.
Účastník sporu sa často zapletie do polemiky aj proti svojej vôli. Vtedy treba zmierniť nabrúsené vyjadrenia. Schopný komunikátor dokáže rastúce vášne nielenže uhasiť, ale ešte aj nenásilne presadiť vlastné postoje tak, aby si aj protistrana zachovala svoju tvár. Aby ste znížili napätie a vytvorili priestor na riešenie situácie, aplikujte nasledujúce pravidlo.
2. Preskúmajte názory oponenta na problém, ktorý sa stal epicentrom hádky
Treba predísť samoľúbemu pokušeniu snažiť sa oponenta hodnotiť, vnucujúc mu svoj názor. Nemali by ste zasahovať do sebavedomia súpera, aby prerušil svoje rozprávanie a aby ste mu vnucovali svoje myšlienky.
Ďalšou výhodou prístupu, keď dáte protistrane slobodne sa prejaviť, je to, aby aj ona dala jasne najavo svoj postoj k problému, skrátka aby sa aj súper podieľal na vývoji situácie. Znižuje to totiž jeho emocionálny vklad, prípadne až agresívny postoj. Taktiež tým znížite nepriateľstvo voči sebe a voči svojim myšlienkam.
Neignorujte ani fakt, že kým sa súper plne na danú tému nevyrozpráva, stále nebude psychicky pripravený, aby počúval a vnímal argumenty opačnej strany.
3. Prejavte oponentovi, akú dôležitosť majú pre vás jeho nápady a myšlienky
Hlavnou úlohou mediátora je preniesť konflikt do roviny komunikácie. Preto je také potrebné ukázať protistrane, aký význam majú jeho myšlienky. Pokiaľ sa oponent už vyrozprával a očakáva reakciu, neunáhlite sa:
- otestujte si jeho postoj doplňujúcimi otázkami
- ešte než zareagujete, ukážte mu, že ste o jeho slovách a postojoch premýšľali. To mu opäť potvrdí, že jeho postoje sú pre vás dôležité.
4. V konflikte nikdy netrvajte na bezpodmienečnom víťazstve
Toto pravidlo dovoľuje, aby ste si aj vy, aj váš oponent zachovali svoju tvár a zo sporu vyšli s čo najmenšími stratami.
V spore človek vždy musí čeliť kolízii rozdielnych záujmov. Šikovný komunikátor sa však musí snažiť všetkými prostriedkami zabrániť fatálnej zrážke. Navyše, túžba odrovnať súpera stopercentnými argumentmi hrozí tým, že si vytvoríte nepriateľa na život a na smrť, čo neskôr znemožní ďalšiu komunikáciu.
Efektívny vyjednávač sa dokáže so svojím oponentom tak „pohrať“, že čiastočne zľaví zo svojej vlastnej pozície v tom, čo preň nemá zásadný význam. Schopnosť dať za pravdu protistrane v čiastkových faktoch vytvorí zase jej priestor stotožniť sa s vaším názorom v hlavných otázkach. V opačnom prípade je tu riziko vzniku boja na život a na smrť. Vtedy už žiadna zo strán nie je ochotná súperovi ustúpiť a potýčka sa mení do bezvýchodiskovej prestrelky.
5. V hodnoteniach buďte zdržanlivý, presný a rozumný
Toto pravidlo vyzýva na zdržanlivosť a pokoru v každom spore. V zápale hádky, najmä ak chýbajú argumenty, majú diskutujúci tendenciu preháňať význam svojich dôkazov a násilne presadzovať vlastné postoje. Často sa to deje zvýšeným hlasom. Škodlivé dôsledky takéhoto správania neprispievajú k budovaniu mostov a k efektívnej komunikácii. Pokojné fakty a argumenty zapôsobia na soka viac než hrozby a netolerancia.
6. Odvolávajte sa na nezávislú tretiu stranu
Toto pravidlo odporúča, aby ste ostrie sporu preklopili na nezávislú stranu. Sporná situácia naladí zúčastnených na vzájomný nepriateľský postoj. Protistrany sú obvykle skeptické voči vyhláseniam oponentov, čo znižuje účinnosť argumentov. Vtedy nadobúdajú fakty nezávislej tretej strany oveľa väčšiu váhu, čo výrazne zvýši silu presviedčania.
7. Dajte súperovi šancu zostať na výške
Každý spor sa obyčajne krúti okolo námietok súpera. Ak na ne vyjednávač narazí, vždy má na výber. Buď dá priechod stretu názorov, alebo námietky rozumne využije vo svoj prospech. Za ich vznikom je totiž vždy nejaký dôvod. Napríklad: neznalosť alebo nesprístupnenie informácií, nepoznanie skutočnej situácie, tvrdohlavosť či strach zo straty pozície, prípadne aj iné príčiny, ktoré môžu mať pre protistranu osobný význam.
Ak už súper zaujme tvrdú pozíciu, veľmi často ju nedokáže zmeniť. A ak ste vy svojou neschopnosťou dovolili situáciu doviesť až sem, do bezhlavého stretu, súper už bude doslova bojovať do posledného dychu, len aby nestratil „glanc“ v očiach iných.
Celkom iné je, ak sa ako vyjednávač snažíte vziať do úvahy okolnosti predchádzajúce sporu a dôvody súperových námietok. V hroziacom spore je vždy dôležité nielen presvedčiť súpera o správnosti svojho riešenia, ale aj byť schopný neocitnúť sa vo vleku vlastných argumentov a dokázať zmeniť svoj pohľad na problém.
Zručná práca s námietkami súpera mu umožní zostať bez ujmy a bez toho, aby musel obetovať, či už svoju ľudskú alebo profesionálnu česť.