StoryEditor

20 otázok a odpovedí o účtovníctve

Zákon o účtovníctve a ďalšie predpisy pre účtovanie daní či odpisov sa často novelizujú. Nejednej firme, živnostníkovi a ich účtovníkom narobia množstvo problémov. V prílohe nájdete dve desiatky odpovedí odborníkov, ktorými vysvetľujú posledné zmeny v účtovníctve.

Odpovedá:
Peter Furmaník, Libertax Consulting
 
1.
Zmena pravidiel

Môžete zhrnúť spôsob odpisovania majetku a kedy sa zmenili pravidlá?
Veľké zmeny nastali v roku 2015. Odvtedy sa môžu zrýchlene odpisovať iba vybrané druhy majetku – majetok zaradený do 2. a 3. odpisovej skupiny. Ide predovšetkým o výrobné stroje a zariadenia, nábytok či výrobné dopravné prostriedky. Pri väčšine ostatných druhov majetku sa môže odpisovať len rovnomerne. Rovnomerne sa odpisuje aj majetok prenajatý formou finančného prenájmu. Povinnosť prerušiť odpisovanie sa týka niektorých vybraných situácií. Napríklad v období, v ktorom sa hmotný majetok nevyužíval na zabezpečenie príjmov alebo v ktorom nedôjde k predĺženiu platnosti povolenia na predčasné užívanie stavby. Ale pozor. Kvôli optimalizácii daní nie je možné počas daňovej kontroly a ani v dodatočnom daňovom priznaní odpisovanie prerušiť. Pritom prerušenie je legálnou možnosťou, ako si v niektorých rokoch uplatniť túto výhodu. Napríklad z daňovej straty.

2.
Odpisové skupiny

Počet odpisových skupín sa zvýšil. Nastali medzi nimi aj nejaké presuny majetku?
Počet odpisových skupín sa zvýšil zo 4 na 6. Zároveň došlo k presunutiu niektorých druhov majetku do iných skupín a celkovému predĺženiu daňového odpisovania niektorých druhov majetku. Napríklad pre nevýrobné budovy (administratívne alebo hotely) sa doba odpisovania predĺžila z 20 na 40 rokov. Zmeny v odpisoch – metódy, skupiny, doby odpisovania – bolo potrebné vykonať už pri majetku, ktorý podnikateľ odpisoval do konca roka 2014 „po starom“. Kto si takto uplatnil odpisy spätne, ich už neupravuje.

3.
Pomerná časť

Ako sa dávajú do daňových nákladov výdavky za nájomné?
Ak sa nájomné zaplatí fyzickej osobe, v nákladoch sa v danom roku zaplatenia uzná maximálne do výšky časovo rozlíšenej sumy prislúchajúcej na zdaňovacie obdobie. To znamená, že ak eseročka, živnostník či iný subjekt zaplatí nájomné prenajímateľovi – fyzickej osobe – za viac rokov naraz, do nákladov si môže uplatniť v každom z jednotlivých rokov iba pomernú časť vzťahujúcu sa na daný rok.

4.
Odpisovanie služieb

Chcem si založiť poradenskú firmu. Čo sa môže dať z výdavkov do daňových nákladov až v roku, v ktorom tieto výd...

Tento článok je určený iba pre predplatiteľov.
Zostáva vám 85% na dočítanie.
01 - Modified: 2024-04-05 08:00:00 - Feat.: - Title: Tento štát zistil, že má na účte 1,8 miliardy navyše. Nikto nevie, odkiaľ sa vzali ani čo s nimi robiť 02 - Modified: 2024-02-25 10:23:38 - Feat.: - Title: Britské múzeum hľadá fanúšika Taylor Swift. Chce mu zveriť úlohu oficiálneho poradcu, toto všetko bude mat na starosti 03 - Modified: 2024-02-08 10:02:43 - Feat.: - Title: Vystavovať faktúry chytro alebo „po starom“? Vyberte si svoj spôsob 04 - Modified: 2024-02-06 14:30:00 - Feat.: - Title: Aj neziskové organizácie majú daňové povinnosti. O aké ide? 05 - Modified: 2024-02-20 12:11:39 - Feat.: - Title: Účtovníctvo má svoje úskalia. Aké a na čo všetko treba myslieť?
menuLevel = 1, menuRoute = prakticke-hn, menuAlias = prakticke-hn, menuRouteLevel0 = prakticke-hn, homepage = false
19. apríl 2024 15:13