Pre vhodnú školu sa dnes dieťa môže samo rozhodnúť, keď v nej strávi čas či zopár hodín vyučovania. Práve takto nádejných žiakov oslovuje aj úplne nová škola, Súkromné bilingválne gymnázium v Bratislave – Ateliér Kapitulská.
Riaditeľňa namiesto recepcie
Čosi je inak, premýšľate, keď vojdete do historickej budovy v centre hlavného mesta. Tam, kde by ste čakali recepciu, je rovno kancelária riaditeľky a cez sklenené dvere do nej priamo vidíte. Deti či učitelia kývnu pri odchode, zastavia sa na kus reči alebo ak treba čosi rýchlo vyriešiť. Katarína Luptáková vraví, že kávovar už premiestnili do zborovne, lebo keď kolegovia prišli na kávu, komunikovali navzájom neraz až tak dlho, že v škole takmer nič nestihla urobiť.
Na druhej strane, ku komunikácii a k spoločným riešeniam rozhľadená riaditeľka študentov priamo vedie a považuje tento prístup za jeden z pilierov, o ktorý sa vzdelávanie opiera. „Založili sme ju s priateľkou a je to pre mňa splnený sen,“ odpovedá na otázku, ako škola vznikla. Ťažiskom je spoločná komunikácia, dostatočný priestor na rozvoj kreativity, tímovej spolupráce a jazyková výbava.
Osobitnou črtou je zameranie na technológie a vizuálne umenie. Vychádza z pôsobenia riaditeľky na strednej škole umeleckého priemyslu. Založenie súkromnej nebolo možné, lebo za posledných niekoľko rokov ich na Slovensku, naopak, redukovali. Nakoniec bolo voľbou bilingválne gymnázium. So všeobecným zameraním sa javilo užitočnejšie. Dáva mladému človeku širší rozhľad a šancu na rozvoj talentu a vlastnej kreativity.
Tá sa lepšie prejaví v menších tímoch, na ktorých si zakladajú. „Aj menej komunikatívni žiaci takto prirodzene nadviažu vzťahy, keď sa povzbudzujú a striedajú si úlohy a každý tvorivé výsledky a informácie, ktorým sám porozumie, zrozumiteľne podá aj ostatným,“ podotýka presvedčivo riaditeľka.
Malé tímy, rôzne kultúry
Nová škola vzdeláva 16 prvákov v dvoch menších skupinách. Naplnenie považujú za úspech, bežná skúsenosť pri novovzniknutých školách je oveľa menší počet. Riaditeľka školy hovorí, že dnes sa o školu zaujímajú už rodičia šiestakov, aby sa ocitla medzi vyberanými, keď budú o pár rokov končiť títo žiaci základnú školskú dochádzku.
Pedagógovia sú z rôznych krajín, napríklad vyučujúca angličtiny je Poľka, vyučujúci dejepisu je z Ukrajiny a ďalší, ktorý rozšíri rad pedagógov, pochádza až z Ghany. Žiaci sú nielen zo Slovenska, ale aj z Ukrajiny a multikultúrne prostredie je ďalším veľmi príjemným špecifikom školy a dobrou výbavou do života.
„Cieľovo by sme chceli v každom ročníku 30 žiakov a tí sa budú vzdelávať v menších skupinkách, takže škola vlastne nikdy nebude veľká, a tak sme to aj chceli, aby sme sa navzájom všetci poznali a mali priestor na vzájomnú komunikáciu,“ vysvetľuje zámer riaditeľka. Maximálne by tak škola mala mať 150 žiakov, ak budú plne obsadené triedy vo všetkých ročníkoch.
V súkromnom gymnáziu sa nedajú obísť poplatky. Keďže v škole beží úplne prvý školský rok 2023/2024, ponúka pre prvých študentov zvýhodnené školné po celú päťročnú lehotu štúdia. Je diferencované a v jednotlivých ročníkoch mierne stúpa, keďže škola sa uchádza o akreditáciu dvoch medzinárodných študijných programov a má preto už teraz renomovaných učiteľov aj zo zahraničia.
Hoci v cudzom jazyku môžu prváci štandardného bilingválneho gymnázia podľa zákona absolvovať minimálne štyri predmety, v novej škole ich majú v angličtine všetky. Ako druhý jazyk si študenti zvolili francúzštinu a veľmi ju obľubujú, lebo cez tvorivé vyučovanie spoznávajú aj typické jedlá či zvyky, napríklad pri spoločných raňajkách.
Kreativita a inšpirácia
Osloviť nových žiakov nie je jednoduché, keď sa škola ešte nemôže pochváliť absolventmi. Hľadá však nové možnosti a inšpiruje aj prednáškami ľudí, ktorí niečo dokázali v umení či v informačných technológiách. „Tieto dve línie sme vo vzdelávaní na našom súkromnom bilingválnom gymnáziu spojili práve preto, že ide o kreatívne oblasti,“ dopĺňa riaditeľka. Dodáva, že študentov prednášky nadchli, kládli zvedavé otázky a takú interakciu často nečakali ani samotní prednášajúci.
Za kľúčové pre rozvoj talentov aj kreativity považujú na škole práve štúdium cudzích jazykov a stretnutia s talentovanými ľuďmi, ktorí sa ešte pred prahom dospelosti, v čase, keď mali menej ako 18 rokov, rozhodli pre vlastnú cestu a stali sa veľmi úspešnými vo svetovom meradle.
Rovnako úspešní môžu byť aj absolventi nového gymnázia, keď sami odhalia a budú v riešeniach využívať vlastnú kreativitu už v škole a dokážu ju následne uplatniť a rozvíjať ďalej. Zároveň sa naučia kráčať v živote zodpovedne a s tou správnou odvahou, ktorá nemá nič s individualizmom, práve naopak, zakladá sa na spolupráci a porozumení.
K základným hodnotám ich vedie bezprostredný kontakt s pedagógmi, ktorí dokážu počúvať, majú čas a chuť so študentmi komunikovať a inšpirujú ich tak, že dostanú aj spätnú väzbu, pričom stále zostávajú autoritami a dbajú na mantinely v podobe úplne bežných pravidiel, ako je prezúvanie či upratovanie.
Škola má jedinečného ducha a otvára priestor pre ľudskú tvorivosť, bezprostrednosť a porozumenie vďaka tomu, že interakciu stavia na vlastnostiach dôležitých aj v bežnom živote. Napríklad dochvíľnosť a dodržiavanie časového rozvrhu už majú žiaci natrénované tak, že zvonenie skutočne nepotrebujú, hoci zo začiatku to vyzeralo inak.
Teraz sú presní, aj keď im bežný školský zvonček nezvoní, ani na prestávku, ani na začiatok hodiny. S vyučovaním začínajú trochu neskôr, takže začiatok dňa je pokojnejší. V atraktívnej zrekonštruovanej budove niekdajšieho Imrichovho seminára s výbornou akustikou či netradičnou záhradou a výhľadom na Hrad.
Riaditeľka aj priestory vzbudzujú pocit, že ste v škole s budúcnosťou, ktorá sa pri súčasnom poznaní vracia k ľudskej podstate, rozvíja kreativitu už od začiatku štúdia a zároveň vytvára dostatočný priestor na komunikáciu a spoluprácu, aj vďaka cudzím jazykom. Študenti sa pri riešení problémov zladia a dohodnú, ustúpia či v správnom okamihu trvajú na svojom. Do školy chodia radi a prirodzene do svojej komunity zahŕňajú aj pedagógov. Pomyslíte si, že už je potrebné iba to, aby na Slovensku zostali, aj keď vyštudujú a rozvinú svoj talent na vysokej škole. Hoci sa pýtate, či je vôbec po kvalitnom stredoškolskom štúdiu nutná.