Nobelova cena za chémiu 2017: Zmrazili biomolekuly a pomohli výskumu ziky

04.10.2017, 10:45
Získali ju traja vedci za vývoj kryo-elektrónovej mikroskopie a určenie štruktúry biomolekúl v roztoku vo vysokom rozlíšení.

Moderná zobrazovacia metóda Švajčiara Jacquesa Dubocheta, Američana narodeného v Nemecku Joachima Franka a Brita Richarda Hendersona zjednodušuje a zlepšuje viditeľnosť biomolekúl. Môže prispieť napríklad k vývoju nových liekov.

Kryo-elektronová mikroskopia umožňuje štúdium bunkovej architektúry, vírusov a proteínových komplexov takmer v atómovom rozlíšení. "Vedci môžu teraz zmraziť biomolekuly uprostred pohybu a zobraziť procesy, ktoré doteraz nevideli," uviedla Kráľovská švédska akadémia vied. "Táto metóda uviedla biochémiu do novej éry," dodala akadémie.

Vývoj kryo-elektrónovej mikroskopie poskytuje rozhodujúci význam pre mnohé oblasti výskumu, a to aj pri pohľade na vírus zika, ktorý spôsobuje poškodenie mozgu u novorodencov.

Tipy na laureátov nevyšli

Spoločnosť Clarivate Analytics predpovedala budúcich laureátov Nobelovej ceny pomocou identifikácie zásadného dopadu vo výskume a citácií. Tu boli jej tipy na cenu za chémiu:

• John E. Bercaw,  Robert G. Bergman a Georgiy B. Shul'pin za zásadný prínos ku C-H funkcionalizácii
  • Jens Norskov za významný pokrok v teoretickej aj v praktickej oblasti v heterogénnej katalýze na pevných povrchov
  • Tsutomu Mijasaka, Nam-Gyu Park, Henry J. Snaith za objav a aplikáciu perovskitov pri dosahovaní efektívnej energetickej konverzie

V pondelok získali Nobelovu cenu za fyziológiu a medicínu získala trojica amerických vedcov za ich skúmanie, ako fungujú biologické hodiny. V utorok zas traja fyzici dostali nobelovku za objav gravitačných vĺn.

Plán vyhlásenia cien