Pixabay

Ľudské črevo je priamo spojené s mozgom. A nie hormónmi, zistili vedci

26.09.2018, 11:59
sansan
Ľudské črevo je lemované viac ako 100 miliónmi nervových buniek a komunikuje s mozgom, uvoľňujúc hormóny do krvného riečišťa, ktoré nám v priebehu približne 10 minút hovoria, aké je hladné, alebo že by sme nemali jesť celú pizzu.

Ale nová štúdia odhaľuje, že črevo má oveľa priamejšie spojenie s mozgom prostredníctvom nervového obvodu, ktorý mu umožňuje prenášať signály v priebehu niekoľkých sekúnd. Zistenia by mohli viesť k novým liečebným postupom týkajúcim sa obezity, porúch príjmu potravy a dokonca aj depresie a autizmu, ktoré sa všetky spájajú s nesprávnym fungovaním čriev.

Blúdivý nerv

Štúdia odhaľuje "nový súbor ciest, ktoré používajú črevné bunky na rýchlu komunikáciu s mozgovým kmeňom," hovorí Daniel Drucker, klinický vedec, ktorý skúma choroby čreva v Výskumnom ústave Lunenfeld-Tanenbaum v Toronte v Kanade.

V roku 2010 neurovedec Diego Bohórquez z Dukeovej univerzity v Durhame učinil prekvapujúci objav pri pohľade na svoj elektronový mikroskop. Enteroendokrinné bunky produkujúce hormóny, ktoré podnecujú trávenie a potláčajú hlad, mali výčnelky, ktoré pripomínajú synaptické neuróny používané na vzájomnú komunikáciu.

Bohórquez vedel, že enteroendokrinné bunky môžu posielať hormonálne správy do centrálneho nervového systému, ale tiež sa pýtal, či môžu "hovoriť" s mozgom elektrickými signálmi, takým spôsobom, akým to robia neuróny. Ak áno, museli by vyslať signály cez nervus vagus (blúdivý nerv), ktorý prechádza z čreva do mozgového kmeňa.

On a jeho kolegovia injekčne podali vírus besnoty, ktorý sa prenáša cez neurónové synapsie, do čreva myší a čakali na enteroendokrinné bunky a ich partnerov, aby sa rozsvietili. Títo partneri sa ukázali byť vagálnymi neurónmi, uvádzajú výskumníci v magazíne Science.

Rýchlejšie ako žmurknutie

V petriho miske sa enteroendokrinné bunky dostali na vagálne neuróny a navzájom si vytvorili synaptické spojenia. Bunky dokonca vyžarovali glutamát, neurotransmiter, ktorý sa podieľa na vôni a chuti, čo vagálne neuróny získali v priebehu 100 milisekúnd - rýchlejšie ako žmurknutie.

"To je oveľa rýchlejšie, ako hormóny môžu prechádzať z čreva do mozgu cez krvný obeh. Ďalším krokom je preskúmať, či táto signalizácia poskytuje mozgu dôležité informácie o živinách a kalorickej hodnote potravín, ktoré jeme," hovorí Bohórquez.

Existuje niekoľko zjavných výhod pre superrýchlu signalizáciu čreva a mozgu, ako je napríklad detekcia toxínov a jedov, ale v reálnom čase môžu existovať aj iné výhody, ktoré dokážu vnímať obsah našich vnútorností.

Ďalšie dôkazy o tom, ako naše črevné senzorické bunky v dnešnej dobe profitujú, spočívajú v samostatnej štúdii, ktorá bola uverejnená v časopise Cell. Výskumníci použili lasery na stimuláciu senzorických neurónov, ktoré prenikajú črevom u myší, čo prinieslo uspokojovanie pocitov. Laserová stimulácia tiež v mozgu hlodavcov zvýšila hladiny dopamínu, neurotransmiteru stimulujúceho náladu.

Súhrn týchto dvoch článkov pomáha vysvetliť, prečo stimulácia blúdivého nervu elektrickým prúdom môže liečiť ťažkú ​​depresiu u ľudí, hovorí Ivan de Araujo, neurovedec z Icahnskej lekárskej školy v New Yorku, ktorý viedol túto štúdiu.

01 - Modified: 2018-07-13 11:51:52 - Feat.: 0 - Title: Neurovedec: Mozog nikdy nespí 02 - Modified: 2018-06-29 10:21:11 - Feat.: 0 - Title: Za to, aký máme mozog, môže unikátny gén 03 - Modified: 2018-05-18 09:14:28 - Feat.: 0 - Title: Neposlúcha vás trávenie? Veci, ktoré prospievajú hlave aj bruchu 04 - Modified: 2017-12-01 14:30:57 - Feat.: 0 - Title: Bukovský: Naše črevá najviac ničia desiate a olovranty