Ľudia, ktorí jedia neskoro večer, majú tendenciu viac vážiť a mať vyššie BMI ako tí, ktorí jedia skôr v priebehu dňa. Zdá sa, že jedna z otázok spočíva v rozhodnutiach, ktoré ľudia robia neskoro v noci. Noční jedáci majú napríklad tendenciu čoraz častejšie jesť a konzumovať viac kalórií. Niektorí vedci tiež teoretizujú, že jedenie v noci môže narušiť cirkadiánny rytmus a schopnosť vášho tela regulovať hladinu cukru v krvi. Jedenie počas dňa lepšie reguluje hormóny hladu ghrelín a leptín, čím sa zvyšuje pravdepodobnosť, že sa na konci dňa cítite najedení a je menej pravdepodobné, že sa prejete.pxhere.com
StoryEditor

Pozrite sa, čo sa skutočne deje vášmu telu, keď jete rýchlo

06.03.2019, 23:01
Autor:
sansan
Sledovanie toho, čo jete, sa ľahšie hovorí, ako urobí, ale nedávna štúdia ukazuje, že to nemusí byť len o tom, čo je na vašom tanieri. Mohlo by to byť o tom, ako rýchlo z neho to jedlo zmizne.

Japonskí vedci sledovali 1083 dospelých po dobu piatich rokov a rozdelili ich do troch kategórií podľa toho, ako rýchlo jedli: pomaly, normálne a rýchlo. Na začiatku štúdie všetci odpovedali na rovnaký dotazník o ich strave, fyzickej aktivite a zdravotnej anamnéze.

Na začiatku žiadny z dobrovoľníkov nemal metabolický syndróm - čo znamená najmenej tri rizikové faktory, vrátane abdominálnej obezity, nízkeho "dobrého" HDL cholesterolu, vysokých triglyceridov, vysokého krvného tlaku a vysokej hladiny cukru v krvi - čo môže viesť k zdravotným problémom, ako sú ochorenia srdca a cukrovka, píše Reader´s Digest.

Keď sa účastníci ohlásili o päť rokov neskôr, 84 bolo diagnostikovaných s metabolickým syndrómom - a ich rýchlosť konzumovania bola podľa výsledkov v časopise Circulation hlavným predpovedateľom. U rýchlych jedákov bola o 89 percent vyššia pravdepodobnosť, že majú metabolický syndróm ako pomalí a normálni jedáci. Len 2,3 percenta pomalých jedákov malo túto diagnózu, v porovnaní s 11,6 percentami rýchlych jedákov.

Ale to nie je všetko. Rýchli jedáci mali tiež väčší prírastok na váhe, väčšie pásy a vyššiu hladinu cukru v krvi ako pomalší jedáci. "Keď ľudia rýchlo jedia, nemajú pocit, že sú plní a pravdepodobnejšie sa prejedajú," uviedol Takayuki Yamaji, autor štúdie a kardiológ na Hirošimskej univerzite v Japonsku. "Rýchle jedenie spôsobuje väčšiu fluktuáciu glukózy, čo môže viesť k inzulínovej rezistencii."

Predchádzajúce výskumy podporujú prínosy pomalého stravovania. Jedna štúdia novozélandských žien ukázala, že rýchli jedáci majú vyššie indexy telesnej hmoty a čínska štúdia zistila, že zdraví aj obézni muži jedia menej, keď požujú jedlo 40-krát než iba 15-krát. Predbežný výskum dokonca naznačuje, že prežúvať vašu potravu dlhšie môže spáliť viac kalórií - asi až o tisícku viac každý mesiac.

01 - Modified: 2022-08-14 14:00:00 - Feat.: - Title: Cestoviny sa jedli už pred 7-tisíc rokmi. Taliani si ich bránia, no zrejme pochádzajú z druhej strany Zeme 02 - Modified: 2022-08-09 10:23:31 - Feat.: - Title: Ako doplniť energiu krátko pred výkonom? 03 - Modified: 2022-07-27 05:00:00 - Feat.: - Title: "Hladné" potraviny a nepriatelia v chudnutí. Týmto sa vyhnite 04 - Modified: 2022-07-19 22:00:00 - Feat.: - Title: Problémová oblasť brucha: Pridajte do jedálnička týchto pár potravín a podarí sa vám schudnúť 05 - Modified: 2022-07-15 13:00:00 - Feat.: - Title: História milovanej pizze: Takto sa jedlo chudobných stalo jedným z najpopulárnejších na svete (podcast)
menuLevel = 2, menuRoute = science/biologia-a-chemia, menuAlias = biologia-a-chemia, menuRouteLevel0 = science, homepage = false
15. august 2022 07:30