JAMSTEC

Vedci testujú plasty hlboko pod vodou viac ako 20 rokov. Priniesli depresívne výsledky

29.06.2020, 14:00
sansan
Plasty na každodenné použitie dokonca aj po viac ako 20 rokoch v oceáne môžu vykazovať len veľmi malé znaky rozpadu.

Vedci skúmali dve vzorky plastov získané v hĺbke 4 150 metrov východného Tichého oceánu, pričom zistili, že väčšina plastov bola stále úplne neporušená a ovplyvnila tiež mikrobiálne spoločenstvá rastúce na ich povrchu.

Aj keď nie je ťažké nájsť plasty v oceánoch, môže byť ťažké presne ich datovať, takže zistenia slúžia ako dôležité upozornenie o tom, ako dlho plasty dokážu vydržať, keď sa raz dostanú do mora.

„Výsledky našej štúdie predstavujú prvý súbor údajov, ktorý spoľahlivo spája osud a ekologickú funkciu plastov v časovom intervale viac ako dvoch desaťročí v prírodných hlbokomorských podmienkach,“ píšu vedci v článku uverejnenom v časopise Scientific Reports.

Nádoba na potraviny a plechovka Coca-Cola zabalené v plastovej taške sa našli medzi mnohými ďalšími odhodenými predmetmi na morskom dne. Vďaka kódu a názvu značky na obale a skutočnosti, že plechovka bola súčasťou limitovanej edície, tím dokázal určiť jej dátum výroby od roku 1988 do roku 1996.

Zatiaľ čo hliník z plechovky by sa obyčajne za taký čas mohol zničiť, plastová taška ho chránila tak dobre, že štítok na plechovke bol stále zreteľne viditeľný. Po získaní týchto dvoch položiek vedci dokázali vykonať chemickú a bakteriálnu analýzu predmetov.

„Ukázalo sa, že ani taška ani nádobka nevykazujú známky fragmentácie alebo dokonca degradácie,“ hovorí biogeochemista Stefan Krause z výskumného ústavu GEOMAR v Nemecku.

Vedci zistili, že hoci nádoba a taška boli odlišných tvarov a vyrobené z rôznych druhov plastov, ich vplyv na na okolité baktérie bol rovnaký - mikrobiálna diverzita bola na plaste omnoho nižšia ako v okolitých sedimentoch morského dna.

Už vieme, že z plastov ponorených do vody sa uvoľňujú nebezpečné chemikálie a to sa môže diať aj v tomto prípade. Vedci však poukazujú na to, že dva plastové objekty predstavujú veľmi malú veľkosť vzorky, takže budú potrebné ďalšie štúdie.

01 - Modified: 2020-03-05 16:52:32 - Feat.: 0 - Title: V Mariánskej priekope objavili nového živočícha. Už mal v sebe plasty 02 - Modified: 2019-10-19 08:02:12 - Feat.: 0 - Title: Vízia sveta bez plastov: mobil ako batoh, tony papierových tašiek