Pixabay

Slovenskí vedci učinili nový objav. Otvára sa ním potenciál pre ďalší výskum rakoviny

23.02.2021, 13:59
TASRTASR
Slovenskí vedci zistili, že proteíny homologickej rekombinácie (čo je druh núdzovej opravy DNA rozsiahlych poškodení) regulujú zapínanie a vypínanie viac ako 500 génov. Doteraz bolo známe, že sa podieľajú len na oprave DNA.

Tento objav otvára potenciál pre ďalší onkologický výskum. Informovala o tom hovorkyňa Univerzity Komenského (UK) v Bratislave Lenka Miller.

Hovorkyňa dodala, že jedným z najvážnejších poškodení DNA je, ak sa na nej vyskytnú dvojvláknové zlomy. Dôsledkom chybnej opravy týchto zlomov môže byť vznik rakoviny alebo smrť bunky.

Jednou z dvoch hlavných dráh zodpovedných za opravu dvojvláknových zlomov na DNA je homologická rekombinácia.

Vedci pod vedením Tomáša Szemesa z Vedeckého parku UK a Silvie Bágeľovej Polákovej zo Slovenskej akadémie vied (SAV) odhalili súhru medzi dráhou homologickej rekombinácie a komplexom HIRA.

„Komplex HIRA sa výraznou mierou podieľa na regulácii zapínania a vypínania viacerých génov. Svojou aktivitou tiež zabraňuje vírusovej DNA ovplyvniť ľudský genóm, čím prispieva k antivírusovej vnútornej imunite,“ priblížil Szemes. Štúdia bola publikovaná v prestížnom časopise Nucleic Acids Research.

Na potenciál objavu popísaného v tejto štúdii chcú autori podľa hovorkyne nadviazať ďalším výskumom. „Cieľom vedeckého tímu bude ďalej skúmať mechanizmus, akým je dráha homologickej rekombinácie zapojená aj do regulácie prepisu DNA, pretože doposiaľ bola spájaná iba s opravou DNA poškodení,“ spresnila hovorkyňa.

01 - Modified: 2022-09-30 08:42:28 - Feat.: - Title: Má vaše dieťa vedeckého ducha? Na tejto akcii sa môže už dnes zblízka pozrieť na ozajstné hókusy pokusy 02 - Modified: 2022-09-29 09:59:01 - Feat.: - Title: Žien vo výskume je veľmi málo. Slovenská firma ocenila tri talentované vedkyne 03 - Modified: 2022-09-28 12:10:19 - Feat.: - Title: Chýbajú nám moderné onkologické lieky 04 - Modified: 2022-09-25 12:00:00 - Feat.: - Title: Problémom onkológie na Slovensku je dostupnosť moderných liekov, hovorí známy profesor 05 - Modified: 2022-09-22 05:00:00 - Feat.: - Title: WHO: Rakovina, cukrovka či ochorenia srdca zabijú ročne viac ako 40 miliónov ľudí