Nemusí existovať žiadna „bezpečná“ hranica pre konzumáciu alkoholu. FOTO: Pexels/Kampus Production
StoryEditor

Len malé množstvo alkoholu zvyšuje riziko 10 druhov rakoviny, ukazuje aktuálna komplexná štúdia

09.06.2026, 15:52
Autor:
sansan
  • Aj malý drink môže zvýšiť riziko rakoviny, tvrdí veľký prehľad.
  • Vedci nenašli bezpečnú hranicu pitia, ktorá by chránila zdravie všetkých.
  • Pri niektorých chorobách sú dôkazy zmiešané, no pri vyššom pití sa lámu.
  • Analýza stoviek štúdií spochybňuje miernejšie odkazy o alkohole.

Ľudia, ktorí si občas doprajú drink, to zvyčajne robia s vedomím, že to nie je pre ich zdravie obzvlášť dobré. Rovnako ako pri mnohých nerestiach, zdá sa, že kľúčová je umiernenosť. 

Výskum však čoraz častejšie naznačuje, že pokiaľ ide o alkohol, nemusí existovať žiadna „bezpečná“ hranica pre konzumáciu. Komplexná nová štúdia zdôrazňuje zdravotné problémy aj malého množstva alkoholu.

Výskum, vedený tímom z Washingtonskej univerzity v USA, skúmal vzťah medzi alkoholom a 20 dôležitými zdravotnými následkami. Bol publikovaný v časopise Nature Health.

Zistenia týkajúce sa rakoviny boli obzvlášť pozoruhodné: Pitie alkoholu zrejme zvyšuje riziko všetkých 10 typov rakoviny, ktoré tím skúmal – aj keď ide o menej ako jeden pohár denne.

V článku sa ešte dočítate:

    • Ktoré druhy rakoviny sú v najväčšom riziku.
    • Prečo sa údajné prínosy pitia rozpadajú.
    • Ako vedci hodnotili 843 starších štúdií.
    • Prečo môžu byť riziká ešte vyššie.

Dostupné pre predplatiteľov

Aj ďalšie ...

Tento článok je určený pre predplatiteľov.
Zostáva vám 85% na dočítanie.
menuLevel = 2, menuRoute = science/biologia-a-chemia, menuAlias = biologia-a-chemia, menuRouteLevel0 = science, homepage = false
09. jún 2026 15:53