Členovia Nobelovho výboru za fyziku oznamujú laureátov Nobelovej ceny za fyziku za rok 2022 Alaina Aspecta, Johna F. Clausera a Antona Zeilingera.FOTO: Reuters

Položili základ pre novú éru kvantovej technológie. Nobelovku za fyziku dostali traja vedci

04.10.2022, 11:09
sansanTASRTASR
  • Nobelova cena za fyziku mieri do oblasti kvantovej mechaniky.
  • V pondelok dostal nobelovku za medicínu a fyziologiu švédsky biológ Svante Pääbo
  • Zajtra sa bude vyhlasovať Nobelova cena za chémiu.

Nobelovu cenu za fyziku v utorok udelili Alainovi Aspectovi, Johnovi F. Clauserovi a Antonovi Zellingerovi za experimenty so zapletenými fotónmi, ktoré preukázali porušenie Bellových nerovností a boli priekopníkmi kvantovej informačnej vedy. Práca troch vedcov „položila základ pre novú éru kvantovej technológie,“ uviedla Kráľovská švédska akadémia vied.

Prenos z udeľovania Nobelovej ceny za fyziku môžete sledovať naživo vo videu:

„Kvantová informačná veda je živá a rýchlo sa rozvíjajúca,“ povedala Eva Olssonová, členka Nobelovho výboru za fyziku. „Jej predpovede otvorili dvere do iného sveta a tiež otriasli samotnými základmi toho, ako interpretujeme merania.“

Polovicu ceny za fyziku za minulý rok získali Syukuro Manabe a Klaus Hasselmann za ich prínos v oblasti modelovania klímy. Druhá polovica išla Giorgiovi Parisimu za objav vzájomného pôsobenia neporiadku a fluktuácií vo fyzikálnych systémoch od atómových po planetárne.

V pondelok sa udeľovala prvá z nobeloviek za tento rok, a to za za fyziológiu alebo medicínu. Získal ju švédsky biológ Svante Pääbo špecializujúci sa na evolučnú genetiku za svoje objavy o genómoch vyhynutých hominínov a ľudskej evolúcii.

Od roku 1901 sa Nobelova cena udeľuje v piatich kategóriách: fyzika, chémia, medicína, literatúra a za prínos pre mier. Od roku 1968 sa udeľuje aj cena za ekonómiu, ktorá však technicky nie je Nobelovou cenou.

Meno nositeľa či nositeľky Nobelovej ceny za fyziku oznámia v utorok. V stredu bude nasledovať cena za chémiu, vo štvrtok za literatúru a v piatok cena za mier.

Ako poslední budú známi nositelia alebo nositeľky Ceny Švédskej ríšskej banky za ekonomické vedy na pamiatku Alfreda Nobela, ktorých oznámia v pondelok 10. októbra.

01 - Modified: 2022-10-03 10:41:26 - Feat.: 0 - Title: Podarilo sa mu zdanlivo nemožné. Držiteľ nobelovky za medicínu sekvenoval DNA neandertálca