Sezónne zmeny vo vegetácii fascinujú Koena Hufkensa. Na jeseň minulého roka tento ekologický výskumník na Harvarde preto vymyslel systém na nepretržité vysielanie snímok z lesa v Massachusetts na webovú stránku s názvom VirtualForest.io.
A pretože použil fotoaparát, ktorý vytvára 360 ° obrázky, návštevníci môžu robiť viac než len sledovať krmivo - môžu používať kurzor myši (na počítači) alebo prst (na smartfóne alebo tablete), aby sa posúvali okolo obrázka v kruhu alebo sa posunuli hore na zobrazenie lesa a nadol, aby sa pozreli na zem. Ak sa pozerajú na obrázok cez VR headset, dokážu fotografiu otočiť posunutím hlavy a zosilniť ilúziu, že sú v lese.
Hufkens hovorí, že projekt mu umožní dokumentovať, ako klimatická zmena ovplyvňuje vývoj lístia v Novom Anglicku. Celkové náklady? Asi 472 eur, vrátane 300 eur za fotoaparát Ricoh Theta S, ktorý fotografuje.
My zažívame svet v 360 stupňoch. Až do nedávnej doby existovali dve hlavné možnosti snímania fotografií a videí, ktoré zachytili tento kontext: použitím prístroja na umiestňovanie viacerých kamier v rôznych uhloch alebo zaplatením najmenej 8 580 eur za špeciálnu kameru.
Výrobný proces bol rovnako ťažkopádny a vo všeobecnosti to trvalo niekoľko dní. Akonáhle ste natočili vaše zábery, museli ste preniesť obrázky do počítača, potom bojovať so zložitým, drahým softvérom, ktorý ich spojí do pekného obrazu a nakoniec konvertovať súbor do formátu, ktorý by si ostatní ľudia mohli ľahko prezerať.
Dnes si ktokoľvek dokáže zakúpiť slušnú 360 ° kameru za menej ako 428 eur, nahrávať video v priebehu niekoľkých minút a nahrať ho na Facebook alebo YouTube. Veľa z tohto amatérskeho 360 ° obsahu je rozmazaného, niektoré z nich zachytávajú 360 stupňov horizontálne, ale nie vertikálne.
Novinári z New York Times a Reuters používajú fotoaparáty Samsung Gear 360 za 300 eur na výrobu sférických fotografií a videí, ktoré dokumentujú čokoľvek od zničenia hurikánmi na Haiti až po utečenecký tábor v Gaze. Jedno video z New York Times, ktoré ukazuje ľudí v Nigeri, ktorí utekajú pred militantnou skupinou Boko Haram, vás postaví do stredu davu, ktorý práve dostáva potravinovú pomoc. Formát 360 ° je taký presvedčivý, že sa môže stať novým štandardom pre nespracované novinárske zábery - niečo, čo sa Twitter snaží podporiť tým, že povolí živé sférické videá vo svojej aplikácii Periscope.
Alebo zvážte sférické videá z lekárskych procedúr, ktoré spúšťa startup Giblib v Los Angeles, aby učili študentov o operáciách. Spoločnosť filmuje operácie tým, že pripojí 360fly 4K kameru za 500 eur na chirurgické svetlá nad pacientom. Vizualizácia 360 ° umožňuje študentom vidieť nielen lekárske prostredie, ale aj spôsob organizácie operačnej sály a spôsob interakcie pracovníkov operačnej sály.
Lacné 360 ° kamery sa používajú aj na baseballových či futbalových ihriskách počas tréningu pre profesionálne a kolegiálne tímy. Tréneri hovoria, že výsledné videá pomáhajú hráčom vizualizovať akciu a pripravovať sa na hru spôsobmi, ktoré konvenčné videosekvencie a koncové zóny nedokážu.
Komponentné inovácie
Tieto aplikácie sú možné vďaka smartfónom a inováciám v niekoľkých technológiách, ktoré kombinujú obrazy z viacerých objektívov a senzorov. Napríklad 360 ° kamery vyžadujú viac síl ako bežné kamery a vytvárajú viac tepla, ale to je riešené energeticky úspornými čipmi, ktoré napájajú smartfóny.
Kamerové spoločnosti profitovali aj v posledných rokoch od nepretržitej snahy dodávateľov smartfónov integrovať zobrazovacie zariadenia s vyššou kvalitou do svojich gadgetov. Súperi donútili výrobcov komponentov, ako je Sony, aby zmenšili snímače obrazu a zabezpečili, že ponúkajú vysoké rozlíšenie a dobrý výkon aj pri slabom osvetlení.
Keďže obrovský trh so smartfónmi pomohol znižovať ceny komponentov, výrobcovia kamier v rámci modelu 360 ° zistili, že je možné oceniť ich zariadenia často za menej ako 430 eur. "Existujú senzory, ktoré teraz stoja namiesto tisíc eur 1 euro, pretože sa používajú v smartfónoch," hovorí Jeffrey Martin, generálny riaditeľ spoločnosti Sphericam.
Sférické kamery/fotoaparáty predstavovali v roku 2016 1 percento celosvetovej spotreby kamier a v roku 2017 by mali dosiahnuť 4 percentá, tvrdí výskumná firma Futuresource Consulting. Popularita týchto zariadení bude prínosom pre odvetvie virtuálnej reality, ako aj pre tvorcov kamier/fotoaparátov.
Spoločnosť Humaneyes, ktorá vyvíja kameru, ktorá dokáže produkovať trojrozmerné sférické fotografie, tvrdí, že ľudia musia sledovať len asi 10 hodín 360-percentného obsahu predtým, ako sa inštinktívne začnú pokúšať o interakciu so všetkými videami. Keď uvidíte 360 ° snímky, ktoré vás naozaj dopravia niekde inde, budete ich chcieť stále viac.