Michal Hrabovec firmu Anasoft zakladal spolu s partiou kamarátov ešte ako študent na internátoch v Mlynskej doline. Odvtedy dobyla nielen slovenský, ale aj mnohé zahraničné trhy: IT riešeniami na mieru, ale aj prevratnými produktmi. Firma si pritom zakladá nielen na inovatívnosti, ale aj férovosti a spoločenskej zodpovednosti. A jej prezidentovi sa páči aj iná poloha, ako s úsmevom hovorí: byť evanjelizátorom technologického pokroku.
Anasoft je na trhu už 28 rokov. Čo vás ešte po takom dlhom čase baví na informačno-technologickom pretváraní sveta?
Neustále ma baví IT ako také. Stále sa tam deje niečo nové, a to je fascinujúce. Keď sa IT vhodne implementuje, vie zlepšovať život v mnohých oblastiach – od medicíny po automotive. Dokáže tiež ľudí odbremeňovať od nudnej rutinnej práce.
Vaša firma stihla unikátnymi projektmi či produktmi pokryť už mnohé oblasti: pomáhate správcom bytov, umožňujete overený podpis, riadite procesy v automobilkách. Vytvorili ste tiež napríklad program pre národnú banku Jamajky či portál pre vlastníkov bytov... Vyberáte si sféry na základe toho, či vás bavia, alebo vás baví zlepšovanie ako také – bez ohľadu na to, o akú oblasť ide?
Určite ide aj o samotnú oblasť. Lebo nie všetky IT projekty sú z technologického hľadiska nutne prevratné. No aj implementácia rutinných IT znalostí môže v nejakej oblasti priniesť zásadné zlepšenie. Najmä tam, kde je to veľmi zanedbané. Ítečkári sú dnes veľmi vzácni, treba ich používať s rozumom (úsmev).
Ktoré oblasti sú v súčasnosti zo strany IT ešte stále zanedbané?
Mnohé, najmä v priemysle či logistike. To sú odvetvia, ktoré fungujú celé desaťročia, možno aj dlhšie, napriek tomu sa do nich IT až tak nedostali. Pričom tí, ktorí sa odhodlajú IT v logistike použiť, začnú mať fantastickú konkurenčnú výhodu.
Prečo do toho teda nejdú?
Je to pre nich neznáma oblasť. Nerozumejú možnému prínosu – ťažko si ho vedia spočítať, ťažko si vedia predstaviť, ako by to v prevádzke fungovalo. Skôr budú hľadať zlepšovanie v oblasti, ktorej sami rozumejú – v strojárskej výrobe či v tom, ako preusporiadať regály v sklade.
Ale na to, aby použili úplne inú identifikáciu tovaru, prípadne zaviedli autonómne vozíky alebo aspoň pásy s výhybkami, ktoré budú ten tovar prepravovať automaticky, sú príliš opatrní.
Práve priemysel je jedna z posledných oblastí, kam sa Anasoftu podarilo preniknúť s konkrétnym IT produktom. Čo presne ste zlepšili?
Napríklad si predstavte, že máte sklad, kde sa vychystáva veľké množstvo tovaru. Pohybujú sa v ňom desiatky, možno aj stovky ľudí, ktorí jednotlivé objednávky vychystávajú do balíkov alebo prepraviek. Zavedením automatizácie, teda preusporiadaním skladu a zavedením pásu či výhybiek, sa počet týchto ľudí môže zredukovať až o 80 percent.
Keby niekto na to chcel hneď reagovať, že tým v...
Zostáva vám 85% na dočítanie.