StoryEditor

4 dôvody, prečo v lete nechudneme, ale priberáme

24.07.2014, 00:00
Autor:
idnes.czidnes.cz

Leto sa zdá ako ideálne obdobie, kedy môžete schudnúť. Všade je dostatok čerstvého ovocia a zeleniny, v horúčave väčšinou nemáte chuť na tučné jedlá, viac času trávite vonku. Aj napriek tomu sa vám v tomto období nedarí zhodiť prebytočné kilá a naopak priberáte. Možno robíte niektorú z nasledujúcich chýb, pred ktorou odborníci varujú. "Leto predstavuje pre udržiavanie váhy a chudnutie mnoho nástrah. Celkovo býva režim voľnejší, prichádza doba dovoleniek, pobyty all inclusive, ktoré si chceme užiť, čas návštev priateľov a rodiny, grilovanie. Akosi sa vytráca tá rutina a pravidelnosť, ktorú sme lepšie schopní udržiavať, ak náš týždeň má poriadok," upozorňuje lekárka Dita Pichlerová z OB Kliniky. A dodáva, že v horúčave navyše býva menšia chuť do jedla, čo nezriedka končí vynechávaním hlavných jedál a bielkoviny a doplňovaním energie sladkosťami, zmrzlinou či nadmierou ovocia. Jedálniček je potom nutrične nevyvážený a nadbytok sacharidov sa uloží vo forme tukových zásob.

Okrem pohody môžu niektorí ľudia v období dovoleniek zažiť aj stres a smútok, ktorý potom často zajedajú. "Čas prázdnin môže znamenať zaslúžený odpočinok, ale aj pobyt na mieste, kam ste vôbec nechceli ísť, s niekým, s kým sa celý čas hádate. Potom je ľahké siahnuť po zmrzline alebo kokteile na vylepšenie nálady. A neskončiť len pri jednom,​​ "hovorí psychologička z OB Kliniky Jitka Herlesová. Navyše v období letného opaľovania sa podľa psychologičky Herlesovej môže u niektorých ľudí s depresívnou poruchou nálady zhoršiť prežívanie pocitov smútku, keď vidí, ako sa ostatní okolo nich tešia z prázdnin, ale oni sami sa necítia dobre a majú dojem, že by "mali". "Ak má človek sklon depresiu a úzkosť zajedať, jeho váha samozrejme stúpa," dodáva psychologička.



1. Alkohol
Veľmi častý problém, kvôli ktorému sa priberá, je alkohol. V lete ho spotrebujeme preukázateľne viac. Je to doba večierkov, návštev reštaurácií, posedenie na záhradke dlho do noci, takže niekoľko pohárov za večer sa kľudne vypije. Väčšie množstvo alkoholu potom môže znamenať, že prijmete až o tretinu kalórií viac, než by ste mali. Len pre predstavu pri vypití 200 ml bieleho suchého vína prijmete 440 kJ a pri červenom 600 kJ. Ak si dáte pivo, polliter svetlého piva 10 ° má energetickú hodnotu 750 kJ (300kJ/200 ml) a 12 ° piva dokonca 950 kJ (380 kJ/200 ml), najmenej kalórií má potom polliter nealkoholického piva 450 kJ (200ml / 180 kJ ).

Dobre na tom nie sú ani nealkoholické sladké nápoje. Vypitím 200 ml kolového nápoja sa váš denný kalorický príjem navýši o 360 kilojoulov a podobne sú na tom aj ostatné limonády, ale tiež džúsy. "Džúsy síce obsahujú vitamíny a minerálne látky, na rozdiel od limonád, ale majú vysokú energetickú hodnotu, ktorá sa pohybuje okolo 1 700 až 2 200 kJ na liter," varuje Iva Málková zo združenia Stop obezite (STOB). V jednom vypitom poháriku, ktorý má priemerne obsah 200 ml, teda prijmete asi 400 kJ. Ak si teda chcete dopriať pohárik, ideálny je biely vínny strik a dostatok príjmu nekalorických nealko tekutín. "Úplne nevhodné sú koktaily a tvrdý alkohol. Pivo občas neškodí ako iontový nápoj, avšak nie v podobe piatich dvanástok za večer," uvádza lekárka Pichlerová.

2. Grilovanie
Obľúbené grilovanie je trendom posledných rokov, ktorý ale nutne nemusí znamenať, že po ňom budeme priberať. "Grilovať môžeme aj zdravo. Vhodné sú napríklad ryby, zelenina, kuracie, chudé hovädzie aj morčacie mäso a ak obmedzíme pečivo a nahradíme ho zeleninovým šalátom, máme celkom zdravú večeru," vysvetľuje lekárka. Pri nakladaní nepoužívajte hotové grilovacie zmesi, ale radšej čerstvé bylinky a olivový olej. Pozor si tiež dajte na rôzne dochucovadlá. Aj kečup alebo obľúbené majonézové omáčky majú zbytočné kalórie a navyše kvôli nim ani nespoznáte správnu chuť jedla.

3. Zmrzlina
Ďalšou nástrahou leta bývajú zmrzliny. Pokiaľ ale dodržiavate určité pravidlá, nemusí zmrzlina znamenať kalorický príjem naviac. Lekárka Dita Pichlerová svojim pacientom, ktorí sa snažia schudnúť, sama hovorí, že dvakrát týždenne zmrzlina miesto desiaty neškodí. Vhodné sú skôr tvarohové alebo smotanové, tie síce majú vyššiu energetickú hodnotu, ale vďaka obsiahnutým bielkovinám predstavujú plnohodnotnejší pokrm. Dobré je, ak takú zmrzlinu ešte doplníte ovocím.

4. Pohyb
Teoreticky by leto malo byť ideálnym obdobím na športovanie. Vonku je dlho svetlo, máme šancu si častejšie zaplávať, vyraziť na bicykel alebo len tak chodiť na prechádzky. Dva výlety na bicykli za celé prázdniny vás ale nezachránia, pohyb musíte mať pravidelne. Aj v lete myslite na to, že ak chcete chudnúť a formovať postavu, musíte sa hýbať aspoň trikrát týždenne, a to minimálne hodinu. "Mnohokrát som ale počula od svojich pacientov výhovorky, že fitko je cez leto zavreté či prevádzka obmedzená a vonku je moc horúco na to, aby behali alebo jazdili na bicykli," uvádza dietologička Dita Pichlerová. Aj preto odporúča športovať ráno alebo večer, kedy býva počasie prijateľnejšie.

idnes.cz

01 - Modified: 2022-12-02 09:00:00 - Feat.: - Title: Ako prežiť vianočný večierok bez ujmy na pleti? Držte sa týchto zásad a prehýrenú noc na vás nikto neuvidí 02 - Modified: 2022-11-29 16:00:00 - Feat.: - Title: Dlhodobo štíhlejší aj bez diét: Skúste tieto drobné zmeny a výsledky uvidíte do pár týždňov 03 - Modified: 2022-11-26 18:00:00 - Feat.: - Title: Schudnite počas zimnej prechádzky: Stačí obyčajná lavička a nadbytočné kilá sú preč 04 - Modified: 2022-11-25 13:52:55 - Feat.: - Title: Ako kofeín pomáha chudnúť? Tu je vysvetlenie! 05 - Modified: 2022-11-25 16:00:00 - Feat.: - Title: Zasýtia a môžete ich jesť takmer bez obmedzení: Tieto potraviny majú minimálnu energetickú hodnotu
menuLevel = 2, menuRoute = science/veda, menuAlias = veda, menuRouteLevel0 = science, homepage = false
06. december 2022 08:41