Slovenské diaľnice sú predražené. Náklady na ich výstavbu sa nafukujú kvôli rôznym bočným investíciám, napríklad na materské školy, prekládky železničnej trate či protipovodňové opatrenia. Tie od štátu žiadajú miestne samosprávy za to, že diaľnice idú cez ich územie. Upozornil na to Najvyšší kontrolný úrad.
Dosiaľ sa dokončilo deväť diaľničných úsekov približne za 54 miliárd korún. Takmer šesť miliárd išlo práve na takzvané vyvolané investície. Aj preto je jeden kilometer slovenskej diaľnice niekoľkonásobne drahší ako v starých krajinách Európskej únie.
Hovorca Národnej diaľničnej spoločnosti Marcel Jánošík upozorňuje, že firma len postupuje podľa stavebného zákona. "Podľa tohto zákona dostaneme na každú stavbu povolenie a v ňom je aj množstvo požiadaviek na objekty, ktoré máme zabezpečiť."
Ak to cestári neurobia, povolenie nedostanú. Práve pre takzvané vyvolané investície môže mať Slovensko aj medzinárodné problémy. Už čoskoro totiž príde urobiť kontrolu Európska komisia. "Ak niekto poskytne dotácie na konkrétnu stavbu a použijú sa inak, nebude s tým, samozrejme, spokojná," varuje podpredseda kontrolného úradu Emil Kočiš.
StoryEditor