Bývalý dopravca v Bratislavskom samosprávnom kraji Slovak Lines ponúka pomoc župe aj Arrive. Poukazuje na kritickú situáciu v spojoch autobus a tvrdí, že víťazná ponuka môže byť nákladovo nerealizovateľná.
Na margo skutočností, že víťazný uchádzač stále nevypraví skoro polovicu spojov, dnes upozornil generálny riaditeľ spoločnosti Slovak Lines Pavol Labant.
15. novembra nastúpil do bratislavského samosprávneho kraja nový prepravca Arriva. Pavol Labant, generálny riaditeľ spoločnosti Slovak Lines hovorí, aké boli úlohy firmy pred ukončením zmluvy so župou. "Mali sme dve úlohy: spustenie a otvorene novej autobusovej stanice. Zároveň sme pracovali na tom, aby sme ukončili prevádzku regionálnej dopravy v kraji." Zároveň upozorňuje, že od leta už nemohli a teda ani neriešili nový náborový nástup vodičov.
Meškanie a spájanie spojov
Pokračuje k aktuálnej situácii prepravy cestujúcich novým dopravcom: "Nepremáva takmer polovica spojov regionálnej dopravy od spustenia novým dopravcom. Nevypraviť v horizonte jedného týždňa viac ako polovicu spojov je nepredstaviteľné."
Slovak Lines vníma túto kritickú situáciu a dopravcovi aj župe ponúka riešenie prostredníctvom pomoci. "Sme pripravení pomôcť samosprávnemu kraju. Vnímame, že aj na základe krátkeho času na nový dopravca rozhodol, že ide do toho. Preto chceme pomôcť v tejto situácií."
Cestujúci počas minulého týždňa zažívali situácie, kedy im spoj meškal viac ako 3/4 hodiny, alebo vôbec neprišiel. Mnoho spojov sa na jednej linke spájalo, išiel len jeden autobus, čo v dôsledku znamenalo preplnený priestor. "Výrazné výpadky spojov sme zachytili v celom bratislavskom regióne," hovorí Labant, "cestujúci sa nemohli dostať do práce, do škôl. Vodiči nepoznajú trasy, autobusy sú preplnené."
Riaditeľ Slovak Lines upozorňuje aj na nesprávny predaj lístkov a nefunkčnosť cestovných kariet. Poznamenáva, že na sociálnych sieťach zaznamenali tisíce sťažností, ktoré cestujúcim znepríjemňujú život.
Zaťažujúce náklady
"Nová verejná súťaž, ktorá bola vyhlásená, mohla významne zmeniť cestovanie v kraji. Napríklad také nové autobusy. My sme plánovali kúpiť nové autobusy. Plánovali sme vyhľadávanie spojov v našej aplikácii," hovorí. "Niektorí ľudia nepoznajú, čo je to integrovaná doprava. Napríklad tí, čo cestujú z Malaciek do Bratislavy a podobne." Dodáva, že Slovak Lines bola aktívna aj na sociálnych sieťach.
"Nová verejná súťaž dávala šancu na najväčšiu zmenu v regionálnej doprave v jej histórii. Rozdiel medzi ponukami víťazného uchádzača a Slovak Lines bol 22 miliónov eur za 10 rokov. Avšak už teraz sa ukazuje, prečo bol rozdiel opodstatnený, a že víťazná ponuka môže byť nákladovo nerealizovateľná."
Nový dopravca ponúka náborový príspevok 4 000 eur. Taktiež plánuje mikrobusy zdarma. "Aj toto zaťaží rozpočet nového dopravcu," dodáva Labant. "Už pred podpisom zmluvy sme sprostredkovali informácie, ktoré nový dopravca požadoval. Spolupracovali sme s víťazným dopravcom aj krajom. Ponúkli sme autobusy, servisné zázemia, v Bratislave, Senci a podobne."
"Nový dopravca uvažuje nad ukrajinskými vodičmi. Tí musia získať vodičskú kartu vodiča autobusu, školenie trvá dva týždne v slovenskom jazyku bez prekladateľa." Riaditeľ ozrejmuje skutočnosť, že zaškolenie, kedy noví vodiči jazdili, trvalo dva týždne. "Učili sa trasy a spoznávali okolie."
IMHD ukazuje deň dopredu, koľko spojov sa nevypraví. V dnešných dňoch hovorí o tom že ich nepôjde okolo 41 percent. "Odborne si myslíme, že aj v rámci spájania liniek aj sťažností cestujúcich na sociálnych sietí si myslíme že je to cez 50 percent," odpovedá na otázku, koľko percent sa nevypraví spojov.
"My sme navrhli župe, že jedno z riešením by mohla byť dať výpoveď novému dopravcovi. To župan rázne odmietol," dodáva.