StoryEditor

Kritickému úseku D1 hrozí scenár Višňového, pripustil na HNClube Doležal. O zmene rozhodne vláda

02.12.2021, 08:45
Na Slovensku je výstavba diaľnic dlhodobým problémom. O tom, ako ich riešiť, diskutovali na HNClube odborníci.

Výstavbu diaľnic na Slovensku zdržiavajú rôzne problémy. V diskusii HNClub sa na tom zhodli minister dopravy Andrej Doležal, šéf diaľničiarov Vladimír Jacko, prezident zväzu stavebných podnikateľov Pavol Kováčik a šéf výskumného ústavu dopravného Vladimír Palčák. 

Najrôznejšie problémy sú vypuklé najmä pri dvoch rozostavaných úsekoch diaľnice D1. Ide o úsek Lietavská Lúčka - Dubná skala s tunelom Višňové a obchvat Ružomberka a teda úsek Hubová - Ivachnová.

NDS

​Pri prvom spomínanom došlo už kvôli problémom a nedodržiavaniu kontraktov k výmene zhotoviteľa. Dnes minister Doležal otvorene pripúšťa podobný postup aj na úseku Hubová - Ivachnová. 

"Nebude to rozhodnutie ministra dopravy ani NDS-ky, pôjdem s tým na vládu," povedal Doležal s tým, že sa situácia výstavby tohto úseku bude riešiť zrejme už v najbližších týždňoch.

Rezort v súčasnosti čaká na vyčíslenie konečnej ceny celého diela. "S tým pôjdem za premiérom a na vládu," povedal Doležal. 

Za kritický problém tohto úseku označil to, že niekto v minulosti na jeho výstavbu podpísal bianco šek. "Niekedy to vyzerá tak, že zhotoviteľ išiel okolo Ružomberka, postavil tam diaľnicu a vypýtal si faktúru," opísal zjednodušene problémy Doležal.

Úsek Hubová - Ivachnová má 15 kilometrov a jeho súčasťou má byť tunel Čebrať. Stavať sa začal v roku 2013 a podľa Doležala ide o jeden z technicky najnáročnejších úsekov v Európe. Dokončenie stavby sa niekoľkokrát odkladalo.

Ako dostavať na Slovensku konečne diaľnice 11:33 Diskusia sa skončila, ďakujeme za pozornosť.  11:32 V súvislosti s obchvatom Bratislavy bežala arbitráž. "Dopadla najlepšie, ako mohla," povedal Doležal s tým, že výsledky oznámi zajtra.  11:31 Otázkou pri financovaní diaľnic ostáva aj pohľad do budúcnosti. Peňazí z eurofondov na cesty bude čoraz menej a rozpočet nenafúkneme. Kováčik vidí cestu v úveroch, ktoré by si mohla brať NDS, veľmi efektívne sú aj PPP projekty.  Jacko v tomto súhlasí. "Zatiaľ nikto nevymyslel nič lepšie," povedal. 11:25 Palčák znovu pripomenul, že môžeme mať akékoľvek dobré harmonogramy, pokiaľ nemajú kryté financovanie. "Bez peňazí to môže byť aj písmo sväté," skonštatoval.  11:23 So zmenami prioritami súhlasí aj Doležal. Tvrdí, že on nepotrebuje strihať pásky, pre neho bude úspech, ak sa stane záväzným harmonogram priorít.  "Môžeme mať akokoľvek dlhé procesy, ak začneme včas. Keď viem, že chcem stavať v roku 2025, tak začnem procesy v roku 2019, ale treba vedieť, že to treba robiť," povedal Doležal.  11:20 V podobnom duchu sa vyjadril aj Kováčik. Je vidieť, že medzi jednotlivými vládami sa menili priority. "Príkladom je D3, tá už mohla stáť. Boli sme niekoľko mesiacov pod stavebným povolením, ale prišli iné priority," popísal. 11:18 Diaľnice sa na Slovensku stavajú aj podľa toho, aká politická strana či zoskupenie je práve pri moci. Otázkou je, ako to zmeniť.  Jacko upozorňuje, že Slovensko takýmto prístupom a nedostavanými diaľnicami prichádzame o peniaze. "Nie je to o tom, aby sa niekto dostal po diaľnici zo Senca do Nitry. Dôležité je, že sú to tranzitné tepny a nás biznis kvôli nim obchádza," tvrdí šéf NDS s tým, že všade inde je priorita v tom, aby sa dostavali dôležité tepny.  11:13 Kedy bude plnohodnotne rozšírená diaľnica D1 po Trnavu? "Je to v prioritách. Nebude to skôr, ako dokončenie D1, ako D3 na severe či križovatka D1/D4," povedal Doležal.  Časť úseku sa vyrieši práve dobudovaním spomínanej križovatky. Zvyšok bude neskôr, povedal minister. 11:12 Problémom pri výstavbe diaľnic je aj to, že procesy sa naťahujú kvôli námietkam uchádzačov.  "Je to otázka konkurenčného boja, treba čo najlepšie pripraviť podklady, aby boli čo najjednoznačnejšie," skonštatoval Kováčik.  11:08 Komplikácie s posudzovaním životného prostredia popisuje aj šéf NDS. "Úsek Budimír - Bidovce stál osem mesiacov kvôli tomu, že tam sídlil orol. My sme mali rozostavané dielo a nemohli sme pokračovať. Nakoniec to vyriešila príroda. Udrel tam blesk a orol padol na zem," popísal Jacko. 11:06 Projekty, ktoré sa stavajú u európskych peňazí, sú podľa Palčáka zaťažené veľkým množstvom byrokracie. "Na jednej strane sú to lacné peniaze, ktoré treba využiť. Na druhej sú zaťažené veľkým množstvom procesov," dodal Palčák. Jedným z nich je aj EIA, teda posudzovanie dopadov na životné prostredie.  11:04 Podľa Palčáka sa spravila chyba už dávno, keď sa nemalo hovoriť o tom, že sa dorobia všetky diaľnice. "Mali sme dať prioritu na jednu vetvu spojenia východ - západ a na dve spojenia sever - juh," povedal.  Veľa času sa podľa odborníka stratilo tým, že sa politici dohadovali, či stavať D1 na severe, alebo na juhu a podobnými diskusiami.  11:02 Podľa Doležala je financovanie nastavené tak, že by to malo byť hotové do roku 2029.  11:02 Podľa šéfa NDS platí, že by sme mali mať hotovú diaľnicu D3 na Kysuciach do roku 2030.  11:01 "Ak ma pani predsdníčka Jurinová vyzýva, aby som niečo urýchlil, môže sa nahlásiť u svojho straníckeho kolegu ministra Budaja, aby urýchlil EIA," povedal Doležal s tým, že rezort dopravy tento proces nevie ovplyvniť.  11:00 Minister dopravy Andrej Doležal pripomína, že opakovanie procesu EIA oddialilo všetky ostatné procesy pred výstavbou o dva roky.  10:59 Témou, ktorou sa začne diskusia po prestávke je dopravná situácia na Kysuciach a problémy s výstavbou diaľnice D3 v tomto regióne. 10:48 PRESTÁVKA Diskusia má krátku prestávku, o pár minút budeme pokračovať. 10:46 Podobne súhlasí aj Kováčik. Tvrdí, že práve pri úseku ako je Hubová - Ivachnová nikdy nebudú spokojní všetci. Ide o to, ako minimalizovať škody jednotlivých strán. "Blížime sa do situácie, že môžeme byť kľudní, že sme urobili všetko, aby jednotlivé strany boli spokojné," povedal zástupca staviteľov.  10:45 Problémom pri obstarávaniach a EIA je, že sa dnes snažíme vyjsť v ústrety všetkým a na tom to stojí. "Nemôžu byť spokojní všetci. Väčšinový verejný záujem je dostavať diaľnicu," povedal Doležal.  10:43 Na tomto úseku končí zisťovanie EIA, to by nemali veľmi oneskoriť samotnú výstavbu a dokončenie úseku, verí Kováčik.  10:42 Doležal hovorí, že podľa harmonogramu môžu minúť na výstavbu a údržbu diaľnic 800 miliónov eur a tak z rozpočtu nemôžu stavať všetky úseky naraz.  Diaľnica na Kysuciach by mala ísť z nového eurofondového balíka, R4 pri Prešove pravdepodobne cez PPP projekt a tak by podľa ministra malo zostať dosť financií, aby sa ďalší problematický úsek Turany - Hubová mohol stavať zo štátneho rozpočtu.  10:40 Palčák pripomína, že síce je dobrý zámer prioritizovať jednotlivé úseky, no kým to nemá finančné krytie, tak je to len odborný dokument. "A táto koncovka zatiaľ chýba," povedal Palčák. 10:39 Doležal hovorí, že železničný harmonogram včera na vláde nebol schválený, lebo ho minister Sulík "rozpálil" tým, že požiadal, aby išiel do medzirezortného pripomienkového konania. "Aj keď to nie je legislatívny materiál," povedal. Podobne má pripravený aj cestný harmonogram, ktorý tiež bude chcieť schváliť na vláde. 10:38 Ceny sa menia tak často, že sa im stáva, že od vyhlásenia súťaže po ponuku, sa stane, že víťazný uchádzač radšej zaplatí pokutu, ako by podpísal zmluvu, pretože nie je schopný to za dohodnutú sumu už postaviť.  10:37 "Jasné, chceme pomôcť, ale treba to riešiť. Dajme jednotlivé žiadosti na stôl a poďme sa baviť o tom, či sú oprávnené," povedal Doležal. 10:36 "Musíte nám pomôcť nájsť riešenie ako porušiť zákon a zaplatiť navyše," reagoval Doležal na to, že stavitelia majú už teraz o sto miliónov vyššie náklady kvôli cenám materiálov.  Podľa ministra neexistuje jednotné riešenie na to, ako vyplatiť nárast nákladov staviteľov.  10:34 Kováčik sa vrátil k téme vysokých cien materiálov, na ktoré dnes krvácajú najmä zhotovitelia. "Treba to riešiť, máme spracované rozbory o tom, že je to nepredvídateľný vplyv a vnímam to ako politický problém. Ak sa to nebude riešiť, zhotovitelia nebudú schopní pokračovať," vysvetlil.  10:32 "Nebude to rozhodnutie ministra dopravy ani NDS-ky, pôjdem s tým na vládu," odpovedal neurčito Doležal na otázku, či na úseku Hubová - Ivachnová riešiť zmenou zhotoviteľa ako Višňové.  Minister dodal, že to bude témou najbližších týždňov. Čakajú na informáciu od zhotoviteľa o konečnej cene a na základe toho na vláde rozhodnú o ďalšom postupe.  10:31 "Je to o procesoch. To nie je o tom, že by ministerstvo dlho obstarávalo, toľko to trvá. Nie je to o tom, že by ministerstvo dlho pripravovalo, alebo kupovalo pozemky, tak dlho to trvá," upozorňuje Doležal.  Veľa ľudí si podľa neho myslí, že mnoho projektov združuje ministerstvo alebo NDS, nastavené procesy však nemôžu meniť. 10:29 Palčákovi chýba súčinnosť inštitúcií, aby ťahali za jeden povraz, čo by umožnilo včasnú dostavbu diaľnic. 10:29 Palčák upozorňuje, že súčasné problémy spôsobuje aj to, že trvá veľmi dlho odkedy sa začne pripravovať súťaž až k samotnej stavbe. 10:28 "Nemôžeme si dovoliť urobiť chyby, ktoré niekto robil v minulosti," tvrdí Jacko. Pripomína, že v súčasnosti je problémom aj enormné zvýšenie cien materiálov. 10:27 "Niekedy to vyzerá tak, že zhotoviteľ išiel okolo Ružomberka, postavil tam diaľnicu a vypýtal si faktúru," opísal zjednodušene problémy Doležal.  10:25 Kováčik upozornil, že súčasný stav zvyšuje nároky na cash-flow u zhotoviteľa, čo nie je jednoduché.  Súhlasí s Doležalom v tom, že treba vyčistiť všetky problémy okolo výstavby úseku Hubová - Ivachnová. "Zhotovitelia stavajú, ale nedostávajú zaplatené za všetko, čo stavajú a čo je hotové," povedal zástupca stavebných podnikateľov. 10:24 "Mňa bude zaujímať, ako to dostavať. Na druhú stranu v NDS sú na dennom poriadku kontroly z NAKA, NKÚ a rôznych komisií. Treba si dať aj pozor na to, aby to bolo v súlade so zákonom," uzavrel Doležal. 10:23 "Bývalé NDSky stavali, stále nevieme, koľko stavali, koľko peňazí prestavali a nevieme, či sa nedostali do porušenia zákona," povedal minister.  10:23 Najväčší problém úseku Hubová - Ivachnová? "Koľko to bude stáť," skonštatoval Doležal a pripomenul, analógiu tohto úseku. "Niekto v minulosti podpísal bianco šek, že hlavne stavajte a tešme sa z toho. Doposiaľ neviem povedať, koľko to nakoniec bude stáť," dodal minister. 10:21 Jacko hovorí, že NDS dala túto súťaž aj pre istotu na kontrolu na ÚVO, aby zachytili všetky možné problémy.  Šéf diaľničiarov potvrdil, že robia všetko pre to, aby to stihli ešte tento rok. Záležať to bude od toho, kedy príde potvrdenie z ÚVO.  10:20 Súťaž na technológiu tunela Višňové je podľa Doležala pripravená a prešla hodnotením na ÚHP. Podľa ministra tam bola veľmi neštandardne porovnávaná cena tunela Višňové a tunela Okruhliak, ktorý ešte nie je ani vo výstavbe.  "Súťaž môžeme spustiť, keď si budeme istí, že na to máme dosť peňazí," uzavrel Doležal.  10:18 Minister Doležal ubezpečuje, že sú pripravené riešenia aj toho, že by sa úsek nestihol do konca roka 2023, čo je podmienkou na čerpanie zdrojov z EÚ.  10:17 "Už by sa patrilo a ja by som prial tomuto ministrovi, aby otváral ten úsek," dodal Palčák s tým, že verí, že sa to stihne. Chcel by si však počkať na zverejnenie problémov, aké na úseku sú. "Už by sme sa pri tomto úseku mali spojiť všetci a všetko, čo to potrebuje. Už je to hanba pre Slovensko, že za 20 rokov tento úsek nevieme dokončiť," uzavrel.  10:16 "Na otázku, kedy bude postavený tunel Višňové, už radšej neodpovedám," dodal Palčák. Na druhú stranu je podľa neho Skanska zárukou zodpovednosti.  10:15 Ľubomír Palčák hovorí, že Višňové by mohlo ísť príkladom do manuálu ako najhoršie stavať nejaký úsek.  "Toľko termínov na dokončenie úseku ešte na verejnosti nezaznelo tak, ako pri tomto úseku," konštatuje odborník. "Zažili sme tam všetko," dodal k problémom okolo výstavby najdlhšieho tunela na Slovensku. "Najväčší problém je, že nevieme nájsť spoločenskú a politickú zhodu pri výstavbe diaľníc a pri tomto úseku je to najvypuklejšie," dodal Palčák.  10:13 Pavol Kováčik zo zväzu stavebných podnikateľov Slovenska hovorí, že aj z pohľadu staviteľa tunela, spoločnosti Skanska, je celé dielo veľmi náročné. "Patrí k najťažším v Európe," povedal Kováčik o Višňovom. "Skanska robí, čo môže," ubezpečil. Problémom je, že každý deň sa prichádza na nové skutočnosti, či už objektívne, alebo po predchádzajúcom zhotoviteľovi. "Nedá sa presne povedať, kedy to dopadne," skonštatoval. Verí však, že Skanska dielo dokončí v čo najkratšom čase.  10:11 V súčasnosti na tuneli prebieha skenovanie, aby sme si mohli byť istý, že keď diaľnica bude uvedená do prevádzky, tak nenastanú žiadne problémy.  10:11 Doležal pripomína, že problémy na úsekoch zdedili po predchádzajúcich staviteľoch. Upozorňuje napríklad na Višňové. "Keď príde čas, odkomunikujeme súčasný status," dodal.  Jacko pripomína, že nový zhotoviteľ na Višňovm si chce byť istý, že bude všetko v poriadku.  10:09 Riaditeľ NDS Vladimír Jacko v reakcii hovorí, že je rád, že sa stavia.  Aby všetko išlo na čas, NDS zintenzívnňuje kontroly na oboch stavbách.  Podľa Jacka sú na oboch problémy, napriek tomu termíny platia.  10:09 Minister Andrej Doležal hovorí, že stále platí, že ak všetko pôjde dobre, mohli by byť dokončené stavby D1 na Ivachnovej a Višňové. Bol by tak hotový úsek okolo Strečna a Ružomberka.  "Sú komplikované, sú tam problémy," dodal.  09:52 Diskutujúci Pozvanie prijali:

  • Andrej Doležal, minister dopravy
  • Vladimír Jacko, riaditeľ NDS
  • Ľubomír Palčák, riaditeľ Výskumného ústavu dopravného
  • Pavol Kováčik, prezident Zväzu stavebných podnikateľov Slovenska
09:50 Vítame Vás pri online prenose z diskusie na tému "Ako konečne dostavať na Slovensku diaľnice."  Diskusia sa začne o 10:00, vysielaná bude zo štúdia HNtelevízie. 

25. máj 2022 17:59