StoryEditor

Reformovať školstvo je ako robiť z traktora F1. Potrebujeme súbežný systém (rozhovor)

07.12.2021, 18:45
Dnešný systém vzdelávania je nereformovateľný. Preto musí vzniknúť paralelný. Ponuka a dopyt funguje v školstve aj dnes, princíp je však postavený na hlavu, vravia autori EDUvolúcie Anton Adamčík a Miroslav Sopko.

EDUvolúcia je súbežný systém vzdelávania. Aké sú jeho základné princípy?

Anton Adamčík: Ide o alternatívu k existujúcemu školskému systému. Na rozdiel od neho má riadenie a organizáciu decentralizovanú, neriadia ho štátne inštitúcie, ale vlastné samosprávne orgány. Ciele, formy a obsah vzdelávania neurčujú jednotné osnovy, ale žiak ako klient na vzdelávacom trhu. Tiež tu neexistujú centrálne zostavené testy pre plošné overovanie vedomostí. Kým školský systém má jednotne zadefinované vzdelávacie prostredie a kritériá kvality, súbežný systém to má rôzne. Je to priestor, kde rovnocenne funguje vzdelávanie, dnes známe ako alternatívne školy, domškoláci či komunitné školy. Toto všetko pod jednou strechou. Vzniká tak priestor, kde si každý môže vybrať, čo mu vyhovuje. Cieľom súbežného systému EDUvolúcia je vytvoriť také podmienky, aby každý mohol maximálne rozvíjať svoj potenciál.

Miroslav Sopko: Všetko je v jeho názve, zloženom z latinských slov. Educatio, čiže vzdelávanie, a voluto, čo značí obrat, ako aj premýšľanie. Čiže ide o premyslenú zásadnú zmenu vo vzdelávaní. Každé dieťa i dospelý pomocou svojho individuálneho vzdelávacieho účtu bude môcť vytvárať svoju vzdelávaciu cestu. Vzdelávajúci a vzdelávateľ spolu vytvárajú prostredie nazývané EDUtéka, kde prebieha starostlivosť o vzdelávanie jednotlivca i celej komunity.

Na snímke autori EDUvolúcie Anton Adamčík a Miroslav Sopko.

V Preambule k EDUvolúcii píšete: Od zavedenia povinnej školskej dochádzky v Uhorsku v roku 1777 sme neboli svedkami takých dramatických zmien, aké zažívame posledných 20 rokov. Prečo je to tak? Čo sa v spoločnosti mení?

A. A.: Už v 18. a 19. storočí v počiatkoch priemyselnej revolúcie vznikala požiadavka na aspoň minimálnu gramotnosť pracovnej sily. V poľnohospodárstve si mohli vystačiť s odovzdávaním poznatkov v rodine z generácie na generáciu, no vo vznikajúcom priemysle bolo potrebné, aby vzdelávali vyškolení učitelia. V časoch nevoľníctva, keď školstvo vznikalo, neriešili otázku dobrovoľnosti, postačilo prikázať povinné dochádzanie detí do školy. Presadil sa model úspešne využívaný v pásovej výrobe, kde žiak je surovinou, ktorá prechádza výrobným pásom. Výsledkom mal byť kvalifikovaný robotník, ktorý bude po celý život robiť jeden naučený úkon a poslúchať nadriaden...

Tento článok je určený iba pre predplatiteľov.
Zostáva vám 85% na dočítanie.
01 - Modified: 2024-12-21 23:00:00 - Feat.: - Title: Máme takmer 800 stredných škôl, čo je na päťmiliónové Slovensko veľa (rozhovor) 02 - Modified: 2024-12-21 14:30:00 - Feat.: - Title: Aký osud čaká naše „železné rezervy“? Budúcnosť vkladov Slovákov má v rukách prekvapivý hráč 03 - Modified: 2024-12-20 23:00:00 - Feat.: - Title: Výkonnostné zmluvy nemusia garantovať výkon 04 - Modified: 2024-12-20 18:30:00 - Feat.: - Title: Slovensko je pri škôlkaroch blízko dna Európy. Kde to horí najviac? Akútny problém hlási jeden kút krajiny 05 - Modified: 2024-12-19 23:00:00 - Feat.: - Title: Deti sa už druhý rok učia po novom. Čo priniesla revolučná zmena, ktorá mala skoncovať s bifľovaním?
menuLevel = 1, menuRoute = slovensko, menuAlias = slovensko, menuRouteLevel0 = slovensko, homepage = false
22. december 2024 04:23