Viac ako dve dekády od položenia základného kameňa poznáme mená firiem, ktoré si zasúťažia o dokončenie diaľničného tunela Višňové.
Z pôvodnej štvorice uchádzačov diaľničiari vyradili španielsky Ferrovial, do súťažného dialógu tak postúpili tri združenia: český a slovenský Metrostav, Skanska – Višňové a Strabag – Doprastav – Váhostav.
Španieli vypadli, lebo nepredložili potrebné dokumenty a proti verdiktu ani nepodali odvolanie. Aj keď sme mali finálovú zostavu poznať už pred mesiacom, Národná diaľničná spoločnosť s ďalšími zdržaniami nepočíta. Trvá na tom, že víťaza vyberie do konca roka.
Štyri mesiace na poslednú fázu
„Dobrá správa je, že táto časť procesu je ukončená. Súťažný dialóg by však mal trvať aspoň deväť mesiacov. V žiadnom prípade sa to nemôže stihnúť do konca roka,“ reaguje Pavol Kováčik, šéf Zväzu stavebných podnikateľov. Z úspešnej trojice do uzávierky zareagoval iba Metrostav. Aj ten sa však s odkazom na prebiehajúcu súťaž odmietol vyjadriť.
Doteraz prebiehalo prvé kolo výberového konania, v rámci ktorého diaľničiari posudzovali stavebné spoločnosti na základe referencií a ekonomickej kondície. Trojica, ktorá postúpila, požadované dokumenty predložila. Finalistov teraz čaká ďalšia fáza. „Vybrané spoločnosti dostanú výzvu na súťažný dialóg, v ktorom budú predstavovať technické riešenia projektu. Na záver predložia konečnú ponuku, zahŕňajúcu aj cenu,“ vysvetľuje Eva Žgravčáková, hovorkyňa Národnej diaľničnej spoločnosti. Práve na tieto úkony si diaľničiari stanovili šibeničný termín – koniec tohto roka.
Podľa Kováčika sa však túto fázu z dlhodobého hľadiska neoplatí unáhliť. Uchádzači majú práve teraz priestor preštudovať si požiadavky diaľničiarov a pýtať sa na nejasnosti ohľadne technického zadania. „Tých otázok môžu byť desiatky. Skôr si myslím, že v tomto prípade to budú stovky otázok od každej firmy. A na tie musí mať Národná diaľničná spoločnosť aspoň mesiac, aby ich projektant odborne spracoval,“ opisuje proces Kováčik. Na každú takúto výmenu by podľa neho mali mať aspoň tri mesiace. Na druhej strane, ak by sa proces zabrzdil pre množiace sa námietky a prieťahy, minister dopravy Andrej Doležal pre HN potvrdil, že ako poslednú možnosť zváži aj zadanie výstavby konkrétnej firme napriamo.
Tunel za štvrťstoročie
Finálne ponuky budú diaľničiari posudzovať podľa štyroch kritérií. Tým najdôležitejším so 45-percentnou váhou je cena. Podobne podstatný je aj však termín dostavby, ktorý má váhu 35 percent. Odovzdať motoristom celý úsek chce totiž Národná diaľničná spoločnosť do konca roku 2023, ktorý je spojený s možnosťou čerpať na stavbu eurofond. Dovtedy treba vysúťažiť aj technologické vybavenie tunela, výstavbu odpočívadla a stredisko údržby diaľnic. Kritériom s 15-percentnou váhou je environmentálny dosah, ktorý sa týka akumulácie vody. A najslabším kritériom s piatimi percentami je lehota na vypracovanie dokumentácie.
Tunel Višňové, ktorý sa začal stavať pred 22 rokmi, bude po dokončení so 7,5 kilometra najdlhším na Slovensku. Minulý rok z projektu diaľničiari vyhodili združenie Salini Impregilo – Dúha z dôvodu neuspokojivého postupu. Predpokladá sa, že dokončenie projektu bude stáť 260,9 milióna eur, to však vychádza z ponúk predchádzajúcej stavebnej firmy. Je možné, že noví kandidáti predložia lacnejšie návrhy, ale nedá sa vylúčiť ani to, že už postavená konštrukcia bude potrebovať opravy.