Podľa exkluzívneho prieskumu, ktorý pre HN urobila agentúra Focus, sa táto novinka stretne s pochopením medzi ľuďmi. S celoročným povinným svietením totiž súhlasili takmer dve tretiny opýtaných. Šéf Focusu Ivan Dianiška upozorňuje, že túto povinnosť schvaľujú najmä vodiči. "Je to logické, pretože kto často šoféruje, vie, že to pomáha vodičovi." Dosť výrazný odpor voči celoročnému svieteniu majú podľa neho, naopak ,"víkendoví" šoféri. Svoju úlohu môže podľa Dianišku u nich zohrávať aj snaha šetriť palivo, baterku a žiarovky. Cestný zákon majú na stole poslanci. Prvý raz by o ňom mali rozhodovať už tento týždeň.
Odborníci sú za svietenie
Celoročné svietenie by sa malo stretnúť s podporou naprieč politickým spektrom. Dnes ho presadzuje minister vnútra Robert Kaliňák (Smer-SD). Vlani ho však navrhoval aj opozičný poslanec a exminister Martin Pado (SDKÚ-DS). Vítajú ho aj odborníci. "Celoročné svietenie je dobrá záležitosť. Doteraz vládol na cestách dosť veľký neporiadok," tvrdí motoristický novinár Václav Lipavský. Najhoršie podľa neho totiž je, ak svieti len polovica vodičov - nesvietiace autá tým pádom zanikajú. Za svietenie je aj šéf Výskumného ústavu dopravného Ľubomír Palčák. "Ja som jednoznačne zástancom celoročného svietenia. Štúdia Svetovej zdravotníckej organizácie tvrdí, že môže dôjsť k zníženiu smrteľných nehôd až o 13 percent." Palčák tvrdí, že svietenie je veľkým prínosom predovšetkým pri predbiehaní alebo pri prednosti v jazde. Minister Kaliňák zdôrazňuje, že sa tak výrazne skracuje reakčná doba.
Výmena žiarovky niečo stojí
Ak po schválení nového zákona vodič zabudne na svetlá, môže dostať pokutu do dvetisíc korún. Vychádzajú im však v ústrety niektoré autoservisy. Ponúkajú montáž zariadenia v cene 500 korún, ktoré pri naštartovaní automaticky rozsvieti svetlá. Pri celoročnom svietení podľa niektorých odborníkov môže dôjsť k rýchlejšiemu opotrebovaniu žiarovky. Okrem nákladov na novú žiarovku musí vodič často zaplatiť aj za služby servisu. Na niektorých nových autách už je totiž aj tento úkon komplikovaný. Výmena v drahších autoservisoch sa pohybuje okolo dvestopäťdesiat korún. Inde ju urobia za cenu žiarovky.
Rakúšania: nevidieť cyklistov
Celoročné svietenie pred časom zaviedlo aj susedné Rakúsko. Po pomerne krátkom čase však povinnosť od prvého januára 2008 opäť zrušilo. Rakúski ministri vnútra a dopravy toto rozhodnutie zdôvodnili štúdiou, podľa ktorej zapnuté svetlá na autách pri jasnej viditeľnosti vodičov rozptyľujú. "Ľudské oko sa totiž orientuje predovšetkým podľa zdrojov svetla a chodci alebo cyklisti, ktorí nesvietia alebo svietia slabo, sú potom slabšie viditeľní," hovorí aj Christian Gratzer z Rakúskeho automotoklubu. "Celoročné svietenie na našich cestách je určite vec, ktorá zvýši bezpečnosť," reagoval na rakúsky postoj Kaliňák. Zdôraznil, že poveternostné podmienky s výnimkou horúceho leta nie sú vždy ideálne.
Lipavský tiež pripúšťa, že svietenie znamená vyššie emisie oxidu uhoľnatého a tým zaťažuje životné prostredie. "Stačí však, aby si každý vodič zapol klimatizáciu v aute a ona zvýši spotrebu trikrát viac ako svetlá. Ochranou životného prostredia môžu argumentovať, až keď všetkým vymontujú klimatizácie a prestanú predávať veľkoobjemové motory."
Pre a proti celoročnému svieteniu:
+ Podľa viacerých slovenských odborníkov sa zvýši bezpečnosť na cestách. Ministerstvo vnútra očakáva pokles dopravných nehôd
+ Štúdia Svetovej zdravotníckej organizácie tvrdí, že môže dôjsť k zníženiu smrteľných nehôd až o 13 percent
- Podľa rakúskej štúdie sa zvýšila spotreba paliva o dve až tri percentá, môže tiež dôjsť k rýchlejšiemu opotrebovaniu žiarovky
- Emisie oxidu uhoľnatého sa podľa rakúskeho ministerstva dopravy zvýšili ročne o stotisíc ton
Súhlasíte so zavedením celoročného povinného svietenia áut (%)?
| Pre zväčšenie kliknite na obrázok |
| Prečítajte si aj: |
Svietenie po celý rok nezavádzajte! Prečo bola v Rakúsku zrušená povinnosť celoročného svietenia?
|
| Prečítajte si aj: |
| Svetlá v Európe „letia“ Povinnosť celoročného svietenia platí dnes v štrnástich krajinách Európskej únie. V absolútnej väčšine prípadov sú názory na toto opatrenie skôr pozitívne. Skúsenosti s ním už má Švédsko, Fínsko, Taliansko, Maďarsko, ale aj susedná Česká republika. „Aj my sme sa na to dívali cez prsty, ale pri predchádzaní alebo dávaní prednosti v jazde to môže zabrániť množstvu nehôd,“ vysvetľuje metodik dopravných inžinierov Vladimír Menšík z riaditeľstva služby dopravnej polície ČR. |
