„Roky bojujem s tým, že ma to prirodzene ťahá k presvedčeniu, že cesta je cieľ. Keď Martinus vznikal, tak sme si nepovedali, že budeme najväčší alebo že do piatich rokov chceme mať taký a taký obrat. Musí to dávať zmysel, aby sme pokračovali, zdravosť, ziskovosť. To je samozrejmosť.“
Týmito slovami vyjadril svoju podnikateľskú víziu Michal Meško, riaditeľ a majiteľ internetového kníhkupectva Martinus.
Práve Meško sa dnes večer stal v poradí už 15. slovenským EY Podnikateľom roka. Mediálnym partnerom tohto prestížneho podujatia sú už tradične HN.
Dosahy pandémie
Spoločnosť Martinus, ktorá vlani oslávila 30 rokov na scéne, aktuálne prevádzkuje tri internetové kníhkupectvá – martinus.sk, gorila.sk a martinus.cz. Jej súčasťou je aj sieť 12 kamenných kníhkupectiev.
„Nebol som priamo pri vzniku Martinusu. Keď ho bratia Santusovci zakladali, ja som sa len učil čítať. Pripojil som sa k nim v roku 2000 ako brigádnik programátor. Pomohol som im naprogramovať internetový obchod,“ vysvetlil Meško porote EY, ako sa dostal k biznisu s knihami.
Prirodzene, aj Martinus v súčasnosti trpí v dôsledku pandémie koronavírusu. A to nielen pre fakt, že kamenné predajne môžu fungovať len v podobe výdajných okienok, ale aj pre zatvorené kaviarne, ktorými disponuje polovica kníhkupectiev. „V tomto sektore naplno pociťujeme dôsledky súčasnej situácie,“ hovorí Meško.
Keď podľa neho Martinus na jar minulého roka riešil prvú vlnu koronakrízy, ešte nebolo úplne jasné, že sa ide zatvárať.
„V okolitých krajinách sme však videli, že to k tomu smeruje. Proaktívne sme sa o tom vo firme bavili ešte predtým, ako vláda rozhodla o zatvorení kníhkupectiev. Vedeli sme, že skôr či neskôr to príde.“
Finále v Monaku
Okrem hlavného víťaza sa na galavečere, ktorý sa na rozdiel od predchádzajúcich ročníkov konal vo virtuálnom priestore, oceňovalo aj v ďalších dvoch kategóriách.
EY Technologickým podnikateľom roka sa stal Martin Bujňák zo spoločnosti Capturing Reality a EY Začínajúcim podnikateľom roka Jana Kurilaková z firmy KURA collection.
Cieľom súťaže je ukázať verejnosti vynikajúce osobné príklady na poli biznisu, ktoré môžu byť vzorom pre mladých začínajúcich podnikateľov.
V súčasnosti sa ako jediná svetovo uznávaná súťaž svojho druhu pravidelne vyhlasuje v 60 krajinách na šiestich kontinentoch.
Na Slovensku sa podujatie EY Podnikateľ roka koná od roku 2006. Náš víťaz bude patriť do medzinárodného spoločenstva najlepších podnikateľov planéty. Každoročne sa začiatkom júna koná v Monaku svetové finále súťaže.
V minulých ročníkoch na ňom reprezentovali našu krajinu takí podnikatelia ako zakladateľ softvérového giganta ESET Miroslav Trnka, šéf cestovnej kancelárie BUBO Ľuboš Fellner či riaditeľ vývojárskej spoločnosti Pixel Federation Šimon Šicko.
Minulý rok sa svetové finále uskutočnilo v dôsledku pandémie koronavírusu online. Víťazkou sa stala indická podnikateľka a filantropka Kiran Mazumdarová-Shawová z biotechnologickej spoločnosti Biocon Limited.
Vďaka nej majú prístup k cenovo dostupnému inzulínu milióny ľudí trpiacich na cukrovku z tých najchudobnejších krajín.
Výsledky súťaže: EY Podnikateľ roka 2020: Michal Meško – Martinus Finalisti: Zoltán Berghauer – Compass Europe Jaroslav Chrapko – Dedoles Dmytro Borodavka – EU Poultry Dalibor Cicman – GymBeam Peter Hrbáčik – itrinity EY Začínajúci podnikateľ roka: Jana Kurilaková – KURA collection EY Technologický podnikateľ roka: Martin Bujňák – Capturing Reality |