Sadli si do lavíc, aby zložili dôležitú skúšku. Viac ako 40 tisícom žiakov posledných ročníkov minulý týždeň rozdávali maturitné písomky. Pohľad na zadanie zo slovenčiny ich však mimoriadne prekvapil. Bolo totiž dva roky staré. Vyučujúci ich upozornili, aby nesprávny rok prepísali perom.
„Boli rozčarovaní, že použili tie isté testy a že tam neboli úpravy, ktoré im sľúbili,“ povedala pedagogička zo Slovenskej komory učiteľov Soňa Puterková.
Úlohy schválili experti
Minister školstva Branislav Gröhling predtým študentov ubezpečoval, že previerka nebude rovnaká ako pred pandémiou.
Sľúbil, že budú brať ohľad na dlhodobé dištančné vzdelávanie. Úlohy namiesto štyroch až piatich zostavovalo tentoraz 15 odborníkov. Následne ich posudzovali učitelia z praxe. Mali eliminovať nejednoznačne formulované otázky.
Napriek tomu, že sa študenti chceli spočiatku skúškam úplne vyhnúť, časť z nich kompromis akceptovala. Keď im preto v utorok rozdali písomky, ktoré boli vytlačené pred dvoma rokmi, vnímali to ako ranu pod pás.
„Boli sme oklamaní. Sľúbili nám, že skúška bude zohľadňovať dištančnú výučbu, no bola skôr priťažená,“ uviedla iniciatíva Spravodlivé maturity na sociálnej sieti.
Podľa riaditeľky Národného ústavu certifikovaných meraní vzdelávania Romany Kanovskej oslovili pedagógov z praxe ako dodatočných recenzentov, ktorí mali posúdiť, či je zadanie spred dvoch rokov vhodné aj pre tohtoročné končiace ročníky.
„Na základe ich stanovísk je test vhodný aj pre maturantov, ktorí boli vzdelávaní dištančnou formou,“ povedala pre HN.
Maturitné písomky majú totiž overovať kľúčové kompetencie ako čítanie s porozumením, písanie vo vyučovacích jazykoch a komunikačné zručnosti. Cieľové požiadavky sa cez pandémiu neredukovali a neupravovali.
„Neoverujú detailné poznatky alebo vedomosti, ktoré sú súčasťou hodnotenia v ústnej skúške,“ doplnila Kanovská s tým, že práve pri zelených stoloch odporúčajú komisiám, aby zohľadnili dosahy online výučby.
Väčšina písala úvahu
Že inštitúcia použije materiály spred dvoch rokov, informovala školy a verejnosť vopred. Keďže boli už vytlačené, niektorí mali pre ich použitie pochopenie. Riaditeľ Strednej priemyselnej školy Andrej Duda mal spočiatku obavy.
„Vyučujúci dodatočne posúdili testy. Zdali sa im zvládnuteľné a celkom dobre postavené,“ priznal.
Školský analytik Peter Zmeko si však myslí, že sľuby ministerstva neboli dodržané. „To, že si otázky prečítalo trikrát viac ľudí, neznamená, že boli zohľadnené výpadky vo výučbe,“ reagoval.
Zároveň si myslí, že nejasné zadanie by sa do testovania vôbec nemali dostávať a odborníci by to mali kontrolovať za každých okolností.
Veľkým prekvapením boli pre končiace ročníky aj témy slohových prác. Podľa riaditeľa Gymnázia Ladislava Novomeského Norberta Kyndla boli nevyvážené.
„Jedine tretia téma, úvaha, bola považovaná za priechodnú. Tú písali skoro všetci,“ opísal. Zvyšné tri možnosti boli pre žiakov príliš náročné. Jednou z nich bol napríklad umelecký opis „Čaro roviny“.
„Niektorí vysokoškoláci sa vyjadrili, že by oni sami mali s nimi problém, a nie to ešte my stredoškoláci,“ napísala iniciatíva maturantov.
Podľa analytika Zmeka nasvedčuje výber tém tomu, že dištančné vzdelávanie nebolo zohľadnené.
„Výpadok výučby sa určite prejavil aj na slohových schopnostiach. Treba ich trénovať. Potrebujete sa pripraviť a vypísať sa,“ poznamenal.
Najviac potrápili jazyky
Pedagógovia sa zhodujú, že utorková slovenčina a štvrtková matematika boli zvládnuteľné. Zároveň uznávajú, že v stredu posledné ročníky absolvovali najťažšiu previerku z angličtiny za posledné roky. Narazili na posunuté úrovne, príliš dlhé a odborné texty a zavádzajúce otázky.
„Test z anglického jazyka bol ťažký. Myslíme si, že nebolo zohľadnené dištančné učenie,“ konštatuje riaditeľ Kyndl.
Jeho vzdelávacia inštitúcia urobila dôkladnú analýzu otázok. Vyhodnotila, že niektoré úlohy vyžadovali obchodnú, finančnú a medicínsku angličtinu, pričom tie v cieľových požiadavkách nie sú. Súčasťou zadania je aj počúvanie nahrávky.
Niektoré však boli pre zlú výslovnosť a artikuláciu nezrozumiteľné. Školy museli okrem toho riešiť aj technické problémy. Zvukové záznamy boli podľa nich poškodené a niektoré sa vôbec nedali spustiť.
„V čase skúšky sme museli meniť cédečká v troch z piatich skupín,“ hovorí riaditeľ Duga s tým, že to žiakov len viac vystresovalo.
Úľavou malo byť 15 minút navyše, ktoré študenti dostali na vyplnenie testov. Avizovali však, že im to príliš nepomohlo. „Neznamenalo to v podstate nič. Aj tak väčšinou končili skôr,“ dodala Puterková.
Tí maturanti, ktorí skúšky vymeškali kvôli karanténe, majú automaticky nárok na náhradný termín v apríli. Na prelome mája a júna všetkých čaká tradičná ústna odpoveď pred zeleným stolom.
Témy slohových prác zo slovenského jazyka 1. Čaro roviny (Umelecký opis) 2. „Príroda je stále nekonečne populárnejšia než dejiny.“ Karel Čapek (Diskusný príspevok) 3. Kde je vlastne náš domov? (Úvaha) 4. Som Ofélia (Beletrizovaný životopis literárnej postavy z diela Hamlet od W. Shakespeara) |