Slovenskej správe ciest teoreticky nič nebráni v tom, aby spustili verejné obstarávanie na obchvat Šale. Po správnosti by však mali čakať do polovice apríla, aby získali hodnotenie Útvaru hodnoty za peniaze. Na tento obchvat by sme podľa zákona mali aktualizovať štúdiu, uviedol dnes počas živého vysielania na Facebooku minister dopravy Andrej Doležal (Sme rodina).
"Keď už sa roky dozadu rozhodlo, že pôjde o severný obchvat Šale a do projektu sa investovalo veľa prostriedkov, nedáva mi zmysel, aby sme teraz pripúšťali nejaký iný variant," podotkol minister.
Verejné obstarávanie na by sa podľa ministra malo spustiť v najbližších dňoch. Súťaž by podľa neho mohla odštartovať už v stredu alebo vo štvrtok siedmeho apríla.
Šéf rezortu dopravy skonštatoval, že už podpísal prísľub finančného krytia, ktoré potrebuje Slovenská správa ciest na spustenie súťaže.
Intermodálna doprava
Doležal okrem obchvatu Šale hovoril aj o koncepte intermodálnej dopravy, ktorý patrí k bodom programového vyhlásenia vlády. "Chceme, aby sme dostali tovarové toky z ciest na železnice. Chceme motivovať prepravcov, aby prepravovali tovar ideálne na železnici. A v prípade, ak to nie možné, aby išlo o kombináciu železnice a nákladnej automobilovej dopravy," zdôraznil.
Ministerstvo už na to podľa Doležala pripravilo štyri hlavné okruhy podpory intermodálnej dopravy. Ich cieľom je priama podpora intermodálnych prekladísk, ktoré zabezpečia to, aby kamión mohol prísť čo najbližšie k železnici o tovar mohol byť preložený na špeciálny železničný vozeň.
Oprava ciest
Minister dopravy sa nevyhol ani téme opráv ciest prvej triedy, ktorých sa plánuje opraviť celkovo 500 kilometrov. Ide pritom o celoplošné opravy v podobe výmeny vrchnej vrstvy asfaltu a opráv väčších dier. Čo sa však týka hĺbkových rekonštrukcií, pri nich sa používajú iba eurofondy, upresnil.
"Máme celkovo 3 300 ciest prvej triedy, z ktorých je 1 500 v nevyhovujúcom stave. Oprava 500 kilometrov je preto stále málo," hovorí Doležal. Podľa neho 20 až 30 rokov Slovenská správa ciest len kúrila a svietila, robila teda len základnú údržbu ciest.
"Desaťročia sa nerobil manažment údržby ciest. Dlhé roky bol rozpočet na túto oblasť jeden, dva či tri milióny eur," prízvukuje. Ak však prídu nejaké prostriedky z ministerstva financií, šéf rezortu dopravy ich bude chcieť primárne smerovať na opravu mostov, ktoré považuje za kľúčové.