Na základnej škole učíte žiakov o finančnej gramotnosti. Máte to ako samostatný predmet?
Nie. Finančnú gramotnosť máme implementovanú v matematike.
Čo vás viedlo k tomu, aby ste učili deti o peniazoch?
Bolo to pozorovanie okolia, napríklad žiaci nedokázali primerane reagovať na to, za koľko niečo predávať alebo za čo nakupovať. Počas vianočných akadémií veľa žiakov predávalo koláče. Väčšinou prišli s tým, že viac prerobili ako zarobili. Nedokázali si adekvátne stanoviť sumu, za ktorú majú výrobok predávať so ziskom. Prípadne predávali výrobky s takou vysokou cenou, že výrobky boli nepredajné. Ceny boli neprimerané. Akoby žiaci nemali dostatok skúseností s nakupovaním a nevedeli, koľko podobný produkt stojí v obchode. Akoby nechodili nakupovať do obchodu. Nevedeli, čo koľko stojí, za čo si koľko môžu kúpiť alebo za čo môžu niečo predať, aby to bolo so ziskom, ale stále to bolo predajné.
Finančnú gramotnosť ste zaradili do vyučovania. Ako sa vám to podarilo?
Finančnú gramotnosť som zaradila do časovo-tematických plánov v rámci vyučovania matematiky v štyroch blokoch za rok. Každý polrok máme štyri vyučovacie hodiny zamerané na finančnú gramotnosť. V piatom ročníku preberáme finančnú zodpovednosť spotrebiteľa a ochranné prvky bankoviek, plánovanie, príjem a prácu a vypracovanie osobného plánu príjmov a výdavkov. Vtedy robíme rodinné rozpočty. Deti sa pýtajú rodičov, koľko napríklad platia za elektrinu, stravu a aké výdavky rodina má. Taktiež organizujeme exkurzie v rámci finančnej gramotnosti do Medvedej štôlne a Mincovničky.
Ako vyzerá typická vyučovacia hodina?
Na úvod prvej vyučovacej hodiny oboznámim žiakov s témou, cieľom a plánovaným výsledkom projektu, ktorý budeme realizovať. Žiaci dostanú presné zadanie úloh, ktoré vypracujú. Určíme si čas, za ktorý projekt vypracujú formou prezentácie v PowerPointe. Následne žiaci začnú pracovať na notebookoch v triede, vyhľadávajú potrebné informácie a ujasňujú si, či porozumeli zadaniu. Je to projektová práca na dva mesiace.
Žiaci majú projekt vypracovať priebežne doma. Aký je ďalší postup?
Počas vypracovania projektu so mnou konzultujú, ak si nie sú niečím istí. Na záver si každý obhajuje prácu, ktorú urobil. Zdôvodní, prečo sa rozhodol zamerať sa na konkrétnu vec, čo nové sa pri tvorbe projektu naučil, čo ho prekvapilo. Ostatní žiaci počúvajú a nemusia súhlasiť, môžu dávať otázky a môžu mu oponovať. Okrem finančnej gramotnosti to rozvíja aj komunikačné zručnosti. Dôležité pri tvorbe a prezentácií projektov je, že žiaci si budujú aj kritické myslenie.
Žiakom zadávate úlohy, ktoré sú zamerané na prax. Mohli by ste uviesť príklad?
Snažím sa prepájať vyučovanie s konkrétnymi životnými situáciami. Využívať potreby rodiny a pretaviť ich do vyučovania. Takto robíme napríklad aj pečenie koláčov. Každý si nájde recept na koláč, aby skúsil, či je v jeho schopnostiach ho upiecť. Napíše, aké ingrediencie potrebuje. Urobí excelovskú tabuľku, do ktorej napíše ceny za balenie, cenu za použitý materiál, prípadne vypočíta, koľko percent z balenia použil. Všetky ingrediencie odváži, vypočíta hmotnosť neupečeného koláča, po upečení odváži 5 vybraných kusov koláča a vypočíta aritmetický priemer. Následne vypočíta hmotnosť upečeného koláča. Ak to nezvládne sám, poprosí niekoho doma o pomoc. To robí doma. Rodičia sú z toho nadšení. Predt...
Zostáva vám 85% na dočítanie.