Výhodou nového ministra dopravy Árpáda Érseka (Most-Híd) sú jeho skúsenosti z rezortu dopravy, zhodujú sa odborníci. Počas vlády Ivety Radičovej totiž dva roky zastával funkciu štátneho tajomníka na ministerstve a v rovnakej pozícii pôsobil doteraz aj v súčasnej vláde. Do funkcie ministra dopravy ho v stredu 31. augusta vymenoval prezident SR Andrej Kiska.
Podľa predsedu správnej rady Inštitútu pre dopravu a hospodárstvo (IDH) Ondreja Mateja bude najväčšou výzvou pre nového šéfa rezortu dopravy ukázať, či je ministrom len pre južné Slovensko, alebo pre celé Slovensko.
Nový minister by mal podľa neho v prvom rade naplniť zámery z Programového vyhlásenia vlády. A to vypracovať celoslovenský generel dopravy a vytvoriť dopravnú autoritu pre verejnú dopravu.
"Až po týchto krokoch budeme vedieť, či a kde budovať nové cesty, a kde rekonštruovať železničné trate, prípade ich rušiť," opísal Matej pre TASR. Toto je teda podľa neho úloha číslo jedna pre nového ministra. Ak totiž k tomu nedôjde, budú sa podľa Mateja prijímať rozhodnutia len na základe rôznych tlakov.
Šéf Výskumného ústavu dopravného (VÚD) v Žiline Ľubomír Palčák pripomína, že nový šéf rezortu dopravy bude musieť vyriešiť niekoľko otázok. Otvorené ostávajú napríklad dva diaľničné tendre, konkrétne obchvat Prešova na diaľnici D1, a tiež úsek na severe Slovenska na diaľnici D3 Čadca, Bukov – Svrčinovec. Obidva tendre už majú svojich víťazov, ale zmluvy zatiaľ podpísané neboli.
Inštitút pre ekonomické a sociálne reformy (INEKO) vyzval vládu, aby zmluvy nepodpisovala a súťaže na tieto dva úseky zopakovala. Podľa inštitútu sa totiž v tendroch obmedzilo súťaženie stavbárov, keďže sa tri súťaže vyhlásili takmer v rovnakom čase. INEKO je tak presvedčený, že po zopakovaní tendrov by sa cena za diaľnice mohla znížiť.
"Zároveň bude treba rozhodnúť o úseku D1 Turany – Hubová," doplnil Palčák pre TASR. Ide o problematický úsek diaľnice D1 do Košíc, ktorý sa ako posledný ešte ani nesúťaží. Roky sa riešili jeho vplyvy na životné prostredie a následne sa na trase budúcej cesty zosunul svah. Je preto potrebné upraviť trasu diaľnice, ale rozhodnutie v tejto veci doteraz nepadlo.
Problematický je tiež aj úsek na diaľnici D1 Hubová – Ivachnová. Ten sa vysúťažil a aj začal stavať, pri razení tunela Čebrať však nastali problémy s geológiou a práce sa zastavili. V súčasnosti sa hľadá riešenie tejto situácie. A to nielen ako upraviť trasu cesty, ale aj z čoho zafinancovať zvýšené náklady. Otvorený ostáva aj možný návrat InterCity vlakov. Ten sa v súčasnosti posudzuje štúdiou, jej výsledky by mali byť v septembri.
Čo sa týka priorít v oblasti dopravy, Palčák nevidí problém v tom, že je nový minister zo strany Most-Híd, ktorá má voličov predovšetkým na juhu Slovenska. "Už nie sú veľké rozdiely z pohľadu politických strán pri prioritizácii ciest," konštatoval. Stavať podľa neho aj tak možno len to, čo je pripravené, vysúťažené a sú na to financie. "Nebojím sa toho, že by sa teraz niečo akoby lámalo cez koleno," odhadol.