Predstavte si školu, kde hodiny netrvajú striktne 45 minút a kde dieťa bežne príde za učiteľom, že by si chcelo napísať písomku. Dnes budem tento svet pozorovať v jednej z mála alternatívnych škôl na Slovensku. Chcem vidieť, či je pravda, že na Montessori „základke“ sa deti učia z vlastnej iniciatívy bez toho, aby nad nimi niekto stál s ukazovadlom v ruke. Tieto deti si totiž počas dňa vyberajú, čo chcú robiť, samy.
„Ja chcem dnes odomknúť,“ prosí svoju mamu malý škôlkar pri vstupe do budovy. Dvere sa otvárajú na kartu. Hneď za nimi sú šatne a kaviarnička, ktorú prevádzkujú staršie deti. Niektorí rodičia pobehujú za svojimi ratolesťami len v ponožkách.
„Teraz sme zaviedli v škole pravidlo, že všetci sa budú vyzúvať a prezúvať, a kto nemá prezuvky, vyzuje sa do ponožiek. Mnohí rodičia to začali praktizovať,“ vysvetľuje riaditeľka Gabriela Cabanová s tým, že keď dieťa vidí, že jeho mama chodí naboso, ani ono určite nebude chodiť v topánkach. Je to príklad funkčného pravidla a spolupráce s rodičmi. Riaditeľka pozná všetky deti aj ich rodičov po mene a s každým, kto ide okolo, prehodí pár slov.
Prvé trojročie
Prídem do triedy, ticho si sadnem na stoličku v časti miestnosti, kde deti desiatujú, a pozerám sa, ako si sadajú spolu s učiteľkou na zem. Nasleduje časť dňa, ktorá sa volá elipsa. „Čo sa ti podarilo za posledné obdobie?“ pýta sa vyučujúca svojich zverencov – zmiešanej skupiny prvákov, druhákov a tretiakov. Desať detí sa potom rozpráva napríklad o tom, že majú rozpracované projekty o Vikingoch alebo surikate. Posedenie trvá asi dvadsať minút, počas ktorých učiteľka pokojným hlasom napomenie deti, ak jej alebo niektorému spolužiakovi skočia do reči. „Čo by ti pomohlo, aby si nevyrušoval?“ pýta sa. Deti sa rýchlo vynájdu.
Dvaja chlapci, ktorých sa napomenutie týkalo, si zalepia ústa lepiacou páskou. Učiteľka síce dvihne obočie, ale inak ju to nevyvedie z miery. „Všetci naši učitelia majú kurzy rešpektujúcej komunikácie, čo im dáva schopnosť reflektovať správanie detí rešpektujúcim spôsobom,“ vysvetľuje vedúci učiteľ Peter Rybanský. Deti tiež participujú na tvorbe pravidiel. Rybanský hovorí, že intervencia učiteľa by mala byť čo najmenšia, aby deti boli samy schopné doh...
Zostáva vám 85% na dočítanie.