Ročné parkovanie za desať eur, či jazda po pruhoch pre autobusy. Čoraz viac slovenských miest sa zaoberá tým, ako by mohli podporiť šoférov ekoáut. Medzi samosprávami zatiaľ vedú tie na západe krajiny.
Naposledy sa pri elektromobiloch blysla Trnava, ktorá zavádza lacné parkovacie karty pre vlastníkov týchto vozidiel. Ročné parkovanie ich bude stáť štyridsaťkrát menej ako bežných šoférov, ktorí zaň zaplatia 400 eur. V Trenčíne však majú zvýhodnené podmienky od polovice marca tiež – elektromobily tu parkujú za polovicu.
Trend bude pokračovať aj na východe. Hovorkyňa Prešova Veronika Kmetóny Gazdová hovorí, že mestskí poslanci budú o parkovaní rokovať v apríli alebo máji. „Otázka elektromobilov je zatiaľ otvorená,“ povedala. Rovnako sú na tom Košice, kde tiež pripúšťajú nižšie sadzby.
Bratislava špeciálne zľavy pre šoférov e-áut nemá. Nová parkovacia politika totiž ráta so stopercentnou zľavou z parkovného pre všetkých rezidentov. „Zvýhodnenie elektromobilov z pohľadu obyvateľov s trvalým pobytom v Bratislave je tak momentálne bezpredmetné,“ povedala hovorkyňa magistrátu Zuzana Onufer. Do budúcnosti však mesto nižšie parkovné pre iné skupiny zváži.
Autobusy a elektromobily
Podpora pre elektromobily nemusí mať len formu nižších poplatkov. V Nórsku, ktoré má najviac elektrických áut na obyvateľa na svete – 100-tisíc na 5,2 milióna obyvateľov – napríklad eko šoféri neplatia za prevoz trajektom a môžu používať bus pruhy. Cesty pre autobusy mohli elektromobily používať od roku 2005 v celom Nórsku, no ich počty narástli tak, že sa vodiči autobusov začali sťažovať na zápchy. Plošné pravidlo sa preto pred dvoma rokmi zrušilo a teraz je na každej samospráve, kde vjazd povolí. U nás ešte nie sme ani tak ďaleko, aby sme mali vôbec vybudované bus pruhy, na ktoré by sme mohli e-autá pustiť. Najďalej sú v tomto naše dve najväčšie mestá. „Na niektorých miestnych komunikáciách máme už vytvorené bus pruhy a v prípade spoločenskej objednávky zvážime ich využívanie aj pre elektromobily,“ povedala hovorkyňa Košíc Linda Šnajdárová. Pruhy chystajú aj v Trenčíne a Prešove, no či budú zjazdné pre elektromobily, ešte nevedia. Naopak, hlavné mesto ich už má, no opatrenie odmieta. Podľa magistrátu ide z hľadiska zaplnenia dopravného priestoru stále iba o automobil ako pri klasických autách. „Keď chcete podporovať rýchlosť verejnej hromadnej dopravy, nemôžete tam vpustiť iné vozidlá ani cyklistov. Môžu tam ísť taxíky, čo je tiež verejná doprava,“ myslí si dopravný analytik Jozef Drahovský.
Počty rastú
Štát si určil za cieľ desaťtisíc elektromobilov na našich cestách do roku 2020. Zatiaľ je plán naplnený približne na desatinu, no záujem o nové typy vozidiel na Slovensku rýchlo rastie. O štátnu podporu si od vlaňajšieho novembra požiadalo ku koncu marca 160 ekoáut. Slováci, ktorí si kúpia ekovozidlo, môžu dostať od štátu príspevok od troch do piatich tisíc eur. Vyššou sumou je podporený elektromobil, nižšou plug in hybrid. Tlačový odbor ministerstva hospodárstva informoval, že zatiaľ časť podpory zinkasovalo 36 šoférov, celková vyplatená suma bola 67-tisíc eur. K dispozícii je do konca roka spolu 5,2 milióna eur. Tie pochádzajú z Recyklačného fondu, ktorý má zaniknúť. V minulosti doň prispievali takzvaným recyklačným poplatkom všetci, ktorí si kúpili elektrospotrebič alebo auto.
Príspevok pre majiteľov e-áut v jednotlivých etapách
Po registrácii Po prvom roku Po druhom roku
od registrácie od registrácie
Elektrické vozidlo 2 000 1 500 1 500
Plug in hybrid 1 000 1 000 1 000
Zdroj: Ministerstvo hospodárstva SR
elektromobilReuters
StoryEditor
Mestá rozdávajú pre e-autá výhody
V Trenčíne zaparkujú šoféri elektromobil s 50-percentnou zľavou. V Trnave dokonca za desať eur ročne.