Tomáš Horváth, riaditeľ firmy, ktorá vyrába bezpečnostné systémy pre vlaky. FOTO: HN/Pavol Funtál
StoryEditor

Požiadavky na vlaky sú vysoké. Nad nimi sú len lietadlá a kozmické lode (rozhovor)

15.05.2022, 00:00
  • Tomáš Horváth šéfuje firme HMH, ktorá vyrába bezpečnostné zariadenia pre rušne už takmer tridsať rokov.
  • Je možné, aby sa závory spustili, napríklad keď sa pasie koza pri koľajniciach?
  • Za zmodernizovanie tratí bez priecestí štát zaplatil viac, ale oproti Česku sme zvolili lepšiu stratégiu.

Vaša firma vyrába technológie, ktoré podporujú bezpečnosť na tratiach. Vedeli by ste na úvod priblížiť, o aké prístroje ide?

Dodávame elektronické systémy pre hnacie vozidlá, teda do lokomotív a osobných súprav. Naším najúspešnejším produktom je vlakový zabezpečovač národného typu. Dodávame aj riadiace a záznamové systémy. Vyrábame ich pod značkou MIREL. Venujeme sa celému životnému cyklu týchto produktov. Robíme vývoj hardvéru aj softvéru. Poskytujeme záručný a pozáručný servis, ako aj plánovanú údržbu.

Na čo presne slúžia tieto systémy?

Vlakový zabezpečovač je zariadenie, ktoré pomáha a preberá kontrolu nad riadením vozidla s cieľom zabrániť nebezpečným situáciám. Ich príčinou môže byť buď indispozícia rušňovodiča, alebo aj jeho nepozornosť. Systém vyhodnocuje návestné znaky na trati a adekvátne na ne reaguje. V krajnom prípade aktivuje núdzovú brzdu. Ak rušňovodič nie je dostatočne aktívny, systém zastaví vlak.   

Ako funguje riadiaci systém?

Má bližšie k priemyselnej automatizácii. Ide o srdce lokomotívy, ktoré riadi trakciu, motory, zberače, svetlá, teda všetky agregáty na vozidle. Je to podobné ako v aute či lietadle.

Dodávate produkty aj pre štátne firmy. Vedeli by ste priblížiť, čo presne?

Naši slovenskí zákazníci sú primárne veľkí dopravcovia ako Železničná spoločnosť Slovensko a Železničná spoločnosť Cargo Slovakia. Samozrejme, systémy majú vo svojich vlakoch aj súkromní dopravcovia. Treba povedať, že v súčasnosti viac ako tri štvrtiny svojich produktov a služieb vyvážame do zahraničia.

Prevažne smerujeme export do Nemecka a do ďalších štátov v regióne strednej Európy. Vzhľadom na požiadavky interoperability vozidiel v Európe musia byť rušne spôsobilé prevádzky v krajinách vyšehradskej štvorky vybavené systémami, ktoré im to umožňujú. 

Ako sa za posledné obdobie zmenila bezpečnosť na slovenských tratiach?

Na trhu pôsobíme už 29 rokov. Za toto obdobie sa bezpečnosť v slovenskej železničnej sieti markantne zlepšila. Je to dané technológiami. Za bývalého Československa bola bezpečnosť na tratiach ...

Tento článok je určený iba pre predplatiteľov.
Zostáva vám 85% na dočítanie.
01 - Modified: 2024-12-16 14:54:08 - Feat.: - Title: Na trase Paríž-Berlín spustili priame vysokorýchlostné železničné spojenie, vlak zvládne trasu za osem hodín 02 - Modified: 2024-12-05 10:57:28 - Feat.: - Title: O približne dva týždne sa Slováci začnú presúvať kvôli Vianociam. ZSSK stále neuverejnila spoje, lístky na vlak sa nedajú kúpiť 03 - Modified: 2024-12-02 07:20:15 - Feat.: - Title: Riaditeľ úseku prevádzky v ZSSK: Kým my riešime opravy existujúcich tratí, naši susedia stavajú nové 04 - Modified: 2024-11-22 12:27:24 - Feat.: - Title: Doprava je na viacerých úsekoch prerušená, niektoré vlaky meškajú 05 - Modified: 2024-10-22 14:27:45 - Feat.: - Title: Šéf ZSSK: Naše IC vlaky majú iba 50-percentnú obsadenosť, ľudia preferujú expresy
menuLevel = 1, menuRoute = slovensko, menuAlias = slovensko, menuRouteLevel0 = slovensko, homepage = false
20. december 2024 01:44