Rozdiel medzi vonkajšou a vnútornou teplotou môže byť maximálne sedem stupňov. FOTO: HN archív/Marek Kmeť
StoryEditor

Vlakovej doprave pribúdajú kvôli horúčávam problémy. Vo vagónoch dochádza k prehrievaniu klimatizácií

22.07.2022, 12:39
Autor:
TASRTASR

Náhle kolísanie napätia spôsobuje výpadky klimatizačných jednotiek. Tie na opätovný nábeh potrebujú čas.

Extrémne teploty sa prejavujú aj na technických zariadeniach vo vlakoch, pri ktorých dochádza k poruchám z dôvodu tepelných ochrán.

Informuje o tom Železničná spoločnosť Slovensko. Príkladom je aj prehrievanie klimatizačných jednotiek, pretože teplota v koľajisku je o niečo vyššia ako reálna teplota prostredia.

Vyrovnávanie vnútornej teploty  

"Klimatizačné jednotky pracujú takmer nepretržite. Ak dôjde k prehriatiu, tepelné ochrany nedovolia spustiť chladiaci agregát. Ak dôjde k poklesu teploty, agregát opäť pracuje," spresnil hovorca ZSSK Tomáš Kováč.

Jednou z príčin, ktoré majú vplyv na správnu a nepretržitú funkciu klimatizácie vo vlakoch v osobných vozňoch, je podľa hovorcu aj časté sťahovanie zberača HKV pri výlukách a opravách trate.

image

Požiare aj nutné spomalenie. Horúčavy trápia vlakovú dopravu, koľajnice sa vplyvom tepla vlnia a rozťahujú

"Náhle kolísanie napätia má vplyv aj na fungovanie klimatizácie, ktorá na opätovný nábeh potrebuje čas. Navyše na každej zastávke sa otvárajú viaceré dvere a prichádza znovu k zohriatiu vnútorného prostredia," uviedol Kováč.

ZSSK zároveň upozorňuje, že v záujme zdravia cestujúcich musí vo svojich vlakoch zohľadňovať rozdiel medzi vonkajšou a vnútornou teplotou, ktorý by mal byť maximálne sedem stupňov. "To môžu cestujúci pri vyšších vonkajších teplotách počas horúčav vnímať ako nedostatočné, respektíve ako nekomfort," poznamenal hovorca ZSSK.

Vlakový dopravca upozornil, že klimatizácia v jeho modernizovaných osobných vozňoch spĺňa podmienky pre stredné klimatické pásmo Európy. V tejto klimatickej zóne je najvyššia vonkajšia teplota stanovená na 35 stupňov Celzia.

Klimatizácia nie je u všetkých 

ZSSK má v momentálne platnom grafikone vlakovej dopravy naplánované nasadenie 619 železničných koľajových vozidiel. Z toho klimatizovaných je zhruba 80 percent (498 vozňov) a neklimatizovaných približne 20 percent (121 vozňov).

V diaľkovej doprave je podľa plánu nasadených 288 železničných koľajových vozidiel, z toho 268 je klimatizovaných (93,1 percenta) a 20 neklimatizovaných (6,9 percenta). V regionálnej a prímestskej doprave je nasadených celkom 331 vozidiel, z čoho je 234 (70,7 percenta) klimatizovaných a 97 (29,3 percenta) neklimatizovaných.

image

V Dolných Plachtinciach namerali 40 stupňov Celzia

Všetky osobné vozne, ktoré prejdú modernizáciou či rekonštrukciou, sú podľa ZSSK klimatizované.

ZSSK deklaruje, že dbá na starostlivosť o svojich zamestnancov počas horúčav. Napríklad pre rušňovodičov či vlakvedúcich poskytuje dopravca príspevok na občerstvenie. V prípade, že v období od 15. mája do 15. septembra vystúpi teplota nad 30 stupňov Celzia, majú nárok aj na ďalšiu občerstvovaciu poukážku za zmenu.

01 - Modified: 2022-07-20 16:44:29 - Feat.: 1 - Title: Život v Hlohovci bez mosta sa podľa miestnych zmenil na katastrofu. Na riešenie si ešte počkajú 02 - Modified: 2022-07-21 06:46:19 - Feat.: 1 - Title: Pod Tatrami budú vlaky jazdiť 180. Pozrite si, do ktorých tratí potečie pol miliardy eur (infografika) 03 - Modified: 2022-07-20 12:02:33 - Feat.: 1 - Title: Výluka cez Rajku sa čoskoro skončí. Premávka EC vlakov sa po zosuve pôdy vracia k normálu
01 - Modified: 2024-04-15 06:52:51 - Feat.: - Title: V Japonsku namerali 25 stupňov Celzia v najskoršom období roka 02 - Modified: 2024-04-11 10:52:29 - Feat.: - Title: Horúčavy vo východnej Ázii a v Tichomorí ohrozujú desiatky miliónov detí 03 - Modified: 2024-04-08 12:00:00 - Feat.: - Title: Nebezpečné horúčavy. Nová štúdia prezradila, ako vysoké teploty ovplyvňujú naše pohlavné bunky 04 - Modified: 2024-04-03 13:15:01 - Feat.: - Title: ZSSK a odborári sa dohodli. Kolektívnu zmluvu predĺžia do roku 2028, priniesť má lepšie pracovné podmienky 05 - Modified: 2024-03-30 10:22:02 - Feat.: - Title: Železnice trápi nedostatok zamestnancov. Chýbajú najmä rušňovodiči, nových chce vychovať škola v Martine
menuLevel = 1, menuRoute = slovensko, menuAlias = slovensko, menuRouteLevel0 = slovensko, homepage = false
19. apríl 2024 09:29