Na ministerstve dopravy vediete sekciu stratégií dopravy a zodpovedáte aj za plánovanú zmenu v grafikone vlakov. Tá je vnímaná ako najkontroverznejšia za posledné obdobie. V niektorých mestách proti škrtom spojov spisovali ľudia petície. Prečo sú navrhované úpravy potrebné?
Ministerstvo dopravy si splnilo svoju domácu úlohu. Nový grafikon vychádza z plánu obslužnosti železničnej dopravy, ktorý má mať objednávateľ spracovaný zo zákona. Pre železničnú dopravu však spracovaný nebol. Niektoré VÚC si tieto plány dali vyhotoviť z eurofondov až v posledných troch rokoch. Navrhli sme pravidelnosť, ako aj systém uzlových staníc. Do grafikonu sme zapracovali tiež výluky, čiže spoje by mali menej meškať. Cestovnému poriadku za posledné roky chýbali systémové zmeny a začal byť neatraktívny pre cestujúcich. Ale tiež zaťažujúci pre štátny rozpočet, pretože reagoval len na drobné požiadavky a zmeny. Preto sa časom stal značne neefektívny aj v dôsledku zlého nastavenia obehov vozidiel a ich súvisiacich odpisov. Teraz bola vôľa na malú reformu, ktorá sa ukázala ako revolúcia v organizovaní vlakovej dopravy. Zaviedli sme zásady, ktoré sa osvedčili v zahraničí, kde takéto optimalizácie zavádzali ešte pred 40 rokmi.
Počas letných mesiacov sa mohli zmeny pripomienkovať. Kritiku na adresu navrhovaného grafikonu vyjadrili samosprávy aj obyvatelia a rôzne organizácie. Akceptovali ste nejaké zmeny?
Sme zvyknutí, že aj pozitívne zmeny sú podrobené kritike. Úpravy grafikonu sme, bohužiaľ, urobili vo volebnom roku samospráv, ktoré sú týmto najviac dotknuté. Ešte nie sú finálne, ale museli sme ich v septembri uzavrieť pre nastavenie kapacity tratí a prerokovanie so zahraničnými správami. Pripúšťame drobné ústupky, ktoré nenabúrajú systém a nevyžiadajú si finančný nárast. V zásade sme novým grafikonom pridali viac dopravy bez potreby zvýšenia nákladov. Tým, že sme optimalizovali obehy jednotiek, ušetríme peniaze. Optimalizuje sa aj personál. Zaviedli sme zásady, aby na jednom území boli použité rovnaké vozidlá. Dajú sa tak vybaviť napríklad zariadeniami na označenie lístkov pre integrované systémy. Zároveň sa kategorizovali vlaky, ktoré nebudú stáť v každej stanici, aj keď to bolo zvykom. Tie budú slúžiť na rýchlu prepravu cez celé Slovensko, teda pre diaľkovú prepravu. Ide o takzvané šesťstovkové rýchliky. Po novom budú niečo ako IC-čka prevádzkované vo verejnom záujme.
Ako to teda je s tými kompromismi?
Tým, že sme ľuďom dali vedieť, že niektoré rýchliky u nich nebudú stáť, strhla sa kritika. Evidoval som ju najmä od alternatívnych kandidátov na županov alebo primátorov. Bola to téma, ktorej sa vedeli chytiť, pričom je to viac politická téma ako odborná. Sťažovali sa aj v tých oblastiach, kde sa zásadne nič nezmenilo, iba sa upratalo. Boli však oprávnené požiadavky, ktoré sme sa snažili akceptovať. Teraz sú na ťahu samosprávy, aby kostru železničnej dopravy doplnili o nadväzné autobusové linky.
Zostáva vám 80% na dočítanie.