Školám sa za posledný rok zvýšili náklady na plyn a elektrinu, ale aj na iné nevyhnutné položky. Ministerstvo financií uvoľnilo 30 miliónov eur na energie. Bude to stačiť, aby zvládli vyplatiť všetky faktúry?
Určite nie. Počúvam zo škôl, že im to nestačí. Musia kúriť, svietiť a variť. V telocvični má byť 15 stupňov, na chodbách 18 a v triedach 19 stupňov. Nech si niekto vyskúša cvičenie v telocvični, v ktorej bude 15 stupňov. Deti nebudú chýbať v školách pre covid, ale preto, že prechladnú a budú choré. Hovoríme im, že si majú umývať ruky teplou vodou, ale v škole neexistuje kohútik s teplou vodou. Musíme školu klasicky vykurovať a štát má povinnosť pomôcť. Už dnes chodia faktúry, ktoré riaditelia nezvládajú platiť. Určitú sumu už použili, z čoho budú účty platiť ďalej? Nemusíte vykryť jeden mesiac, ale desať mesiacov. Budeme dávať deťom prázdniny a pôjdeme na model online vzdelávania? My potrebujeme, aby dieťa bolo v lavici a videlo pedagóga. Snažme sa pomôcť samosprávam.
Od januára vzrástli poplatky za obedy v školách. Prečo bolo nevyhnutné pristúpiť k tomuto kroku?
Keď má rodina jedno dieťa a zvláda to, možno nepocíti pár eur mesačne navyše. Sú rodiny, pre ktoré sú dve eurá veľký peniaz a nezvládajú to. Kde je štát? V ústave máme, že vzdelávanie je povinné od piatich rokov. Máme školskú dochádzku do desiateho ročníka. Prečo chceme všetko od rodičov? Skúsme pustiť peniaze na školy a do jedální. Nemôžeme všetko nechať na rodičov. Kladieme na nich energie, združenie rodičov, stravné a rodičovské príspevky. Vrátime sa do systému, že sa nebude kúriť, lebo nie sú financie na energie? To je bič na rodičov.
Od septembra sa tiež zvýšil počet žiakov v prvých ročníkoch z 22 na 25. Považujete to za dobrý krok?
Keď bol nastavený počet detí na 22, tri miesta boli vyhradené pre tých, ktorí sa presťahovali z iného mesta. Stávalo sa, že školy nemali kam umiestniť deti do prvého ročníka. Je to dobrý krok, schvaľujem ho. Máme viac miest v triede a vieme prijať viac detí. Učiteľky sa na to pozerajú inak – je to pre nich záťaž. Tri deti navyše sú veľmi veľa. Mohli sme prijať viac detí, ale je to zlé pre pedagóga, ktorý nezvláda venovať sa všetkým žiakom.
Učiteľom mali v triedach pomáhať asistenti, no tých je nedostatok. Ešte bývalý minister Branislav Gröhling predložil novelu, ktorá mala ich počet strojnásobiť. Reforma by však stála okolo 360 miliónov eur ročne. Podarí sa ju podľa vás zrealizovať?
Kde chceme zohnať ľudí? Nemáme asistentov, ktorí by to robili, nemáme pedagógov prvého stupňa a vychovávateľov, učiteľov do materských škôl a školských klubov. Riaditeľom reálne neprišli financie, aby zaplatili pomocný personál, sú radi, že vykryjú učiteľov. Niektoré školy nemajú ani cent osobného príplatku a učiteľ robí za čistý holý plat. Rezort školstva zavedie opatrenie, no reálna prax je úplne iná. Ako keby tu fungovali dva svety: pedagóga v praxi a úradníka na ministerstve školstva.
Zostáva vám 80% na dočítanie.