Kde boli počiatky toho, že ste sa zapojili do novej metódy výučby?
Už v školskom roku 2021 až 2022 bez cieľa zapojiť sa do reformy sme v škole realizovali autoevalváciu dotazníkovou formou. Z výsledkov vyšlo, že deti nie sú veľmi spokojné s tým, ako sa učí. Podľa nich prevládal direktívny prístup – pani učiteľka väčšinou stojí pred tabuľou a deti pasívne prijímajú vedomosti, ktoré im ona výkladom odovzdáva.
Čo ste urobili, aby sa to zmenilo?
Sadli sme si celý kolektív a rozprávali sa. O našom cieli, o tom, akí žiaci by mali odchádzať z našej školy po deviatom ročníku. Zároveň sme sa častejšie začali stretávať tí, ktorí sme k zmene boli naklonení najviac.
Uvedomili sme si, že potrebujeme niečo zmeniť, aby naši žiaci radi chodili do školy a pociťovali v nej pocit šťastia a pohody. To bolo po covide. Bolo to naozaj ťažké obdobie. Hľadali sme cestu, ako z toho von.
A ako ste sa dostali priamo k výučbe novým systémom, teda na základe kurikulárnej reformy?
Už v spomínanom školskom roku u nás v Rožňave ministerstvo školstva pilotne overovalo regionálne centrum podpory učiteľov. To znamená, že nás začali navštevovať mentori a začali pomáhať tým učiteľom, ktorí o ich služby prejavili záujem.
Nasledujúci školský rok sme pod ich vedením absolvovali mnohé aktualizačné vzdelávania, ktoré boli nimi pripravované podľa našich potrieb. Čoraz viac našich kolegov využívalo aj individuálny mentoring.
Takže takto sme z vlastnej potreby pomocou regionálneho centra nastúpili na cestu zmeny. Keď vo februári 2023 ministerstvo vydalo výzvu na prihlásenie škôl, ktoré by chceli pilotne overovať novú kurikulárnu reformu, považovali sme za úplne samozrejmé prihlásiť sa.
S odstupom času ste spokojní, že ste sa na to dali?
Zostáva vám 84% na dočítanie.