Prístav Gdansk je najväčším prístavom v Poľsku a jedným z najväčších v Baltskom mori. Disponuje modernými terminálovými zariadeniami a ponúka komplexné logistické služby.
„Pre Slovensko sme najbližší námorný prístav. Žilina je od Gdanska vzdialená približne 700 kilometrov. Našou výhodou je navyše výborná konektivita,“ hovorí Michał Stupak, Account Manager v prístave Gdansk. Toto prístavné mesto sa totiž nachádza na križovatke hlavných logistických trás, v tesnej blízkosti kľúčových uzlov cestnej infraštruktúry – diaľnice A1, vedúcej zo severu na juh Poľska, a rýchlostnej cesty S7, ako aj zmodernizovaných železničných tratí. Obchod medzi Poľskom a Slovenskom je založený najmä na vývoze áut do Poľska a dovoze uhlia a železnej rudy. V roku 2023 sa Poľsko stalo tretím najvýznamnejším partnerom slovenského exportu.
Automobilový priemysel
Kým bude existovať najväčšia slovenská oceliareň v Košiciach, uhlie a železná ruda, suroviny potrebné na výrobný proces sa budú dovážať po mori z destinácií ako Kolumbia, Južná Afrika, Austrália a Indonézia. „Dúfame, že dovoz sa uskutoční cez prístav Gdansk. V kontajneroch je možné prepravovať akýkoľvek druh nákladu vrátane áut. Kontajnerový terminál Baltic Hub v prístave Gdansk sa rozširuje. V budúcom roku sa jeho manipulačná kapacita zvýši o 1,5 milióna na 4,5 milióna TEU. Naša spolupráca sa rozrastá aj prostredníctvom automobilového priemyslu. Osobné autá z výrobného závodu Kia Motors v Žiline idú po ceste do Gdanska a potom po mori do Spojeného kráľovstva,“ hovorí Michał Stupak.
Prístav Gdyňa je druhým najväčším prístavom v Poľsku a zohráva dôležitú úlohu v námornej doprave. Jeho výhodou je priame napojenie na diaľnicu A1, ktorá smeruje do vnútrozemia Poľska a následne prepája Poľsko so Slovenskom a s ďalšími krajinami strednej Európy.
Jednoduchá dostupnosť
Prístav Gdyňa je vstupným bodom do Baltsko-jadranského koridoru a námornej diaľnice Gdyňa – Karlskrona. Trajekty do Švédska odchádzajú zatiaľ trikrát denne a od mája sa pridávajú ďalšie tri odchody týždenne novou službou ro-ro. Široká sieť kontajnerovej pobrežnej plavby a napájacie spojenia vytvárajú jednoduchú a bezpečnú dostupnosť do severnej Európy, Veľkej Británie a Írska, ako aj do oceánskych prístavov západnej Európy. Dôležitú súčasť aktivít prístavu Gdyňa zohrávajú veľkoobjemové terminály, ktoré manipulujú s rôznymi druhmi nákladu.
Štetín je ďalším významným prístavom na poľskom pobreží Baltského mora. Dlhé roky prístav prekladá kusový tovar pre slovenské firmy, ako sú výrobky z ocele, papier, chemikálie, kontajnery z Ázie a zo Severnej Ameriky a kamióny slovenských firiem s nákladom sa presúvajú na palubách trajektov do/zo Škandinávie. Navyše prístavy tradične prekladajú hromadný tovar do oceliarní na Slovensku. Slovensko je už roky jedným z najvýznamnejších partnerov, pokiaľ ide o tranzit tovaru cez prístavy Štetín a Świnoujscie. V prípade Slovenska sú poľské prístavy najbližšie k jeho hraniciam, preto je preprava nákladu do poľských prístavov najlacnejšia a zároveň najmenej zaťažujúca životné prostredie.
Kvalitnejšia infraštruktúra
Do prístavov dnes vedú kvalitné cesty: diaľnica A1 zo Slovenska a z Česka do Gdanska a Gdyne a štvorprúdová rýchlostná cesta S3 spájajúca Česko a Slovensko cez diaľnicu A4 s prístavmi v Štetíne a Świnoujscí.
V prístavoch Štetín a Świnoujscie sa nedávno uskutočnili železničné investície v hodnote približne 1,5 miliardy PLN, ktorých cieľom bolo zlepšiť prepojenie železničného systému prístavov s domácou, ale aj so medzinárodnou železničnou traťou E59/C. – E59. Tieto investície budú ukončené pred plánovaným spustením hlbinného kontajnerového terminálu vo Świnoujscí, čo, ako dúfame, ešte viac zdynamizuje tento logistický reťazec. Ako v každej krajine, možnosť využívať námorné cesty ovplyvňuje rozvoj obchodu a ekonomiky vôbec.