Vláda na stredajšom zasadnutí schválila návrh zákona o vzdelávaní dospelých. Zámerom je zaviesť systémové nástroje celoživotného vzdelávania, ktoré zmiernia vplyvy spoločenských a technologických zmien na životy ľudí.
Vzdelávací systém tak reaguje na súčasný trh práce. Pre každého občana Slovenska sa má zabezpečiť celoživotný prístup k možnostiam vzdelávať sa, rozvíjať svoje zručnosti a kompetencie.
Zmeny na trhu práce
"Zmeny, ktorými prechádza v súčasnosti trh práce, sú spojené najmä s prebiehajúcou Priemyselnou revolúciou 4.0 a s ňou spojenou digitalizáciou a automatizáciou výroby a služieb. Tieto zmeny majú za následok nutnosť, aby vzdelávací systém pružnejšie reagoval na tieto zmeny," uviedlo Ministerstvo školstva, výskumu, vývoja a mládeže v predkladacej správe.
Súčasťou systému celoživotného vzdelávania má byť aj zavedenie individuálnych vzdelávacích účtov a zohľadnenie úlohy vysokých škôl ako dôležitých poskytovateľov celoživotného vzdelávania, ktorí podľa rezortu pomáhajú adaptácii na meniace sa spoločenské, ekonomické a technologické prostredie.
Podporiť má aj flexibilné možnosti získavania kvalifikácií a lepšiu zrozumiteľnosť a využiteľnosť kvalifikácií v medzinárodnom kontexte. Cieľom navrhovaných zmien je systematizovanie kvalifikácií na Slovensku a sprehľadnenie ich typológie.
Ďalej sa vymedzuje Národná sústava kvalifikácií a Slovenský kvalifikačný rámec a špecifický inštitút "mikroosvedčenia" ako rámce pre všetky subsystémy.
V návrhu zákona sa upravuje aj proces overovania vzdelávacích výstupov podľa štandardov Slovenského kvalifikačného rámca vrátane ustanovenia jednotlivých fáz, ktoré pozostávajú z identifikácie, dokumentácie, hodnotenia a potvrdzovania vzdelávacích výstupov, a ktoré sú navrhnuté pre celý vzdelávací systém.
Do návrhu zákona sa zavádza nový systémový prvok kvality vzdelávacej inštitúcie, takzvaná certifikácia vzdelávacej inštitúcie.
Plánované opatrenia
Medzi plánované opatrenia Stratégie celoživotného vzdelávania a poradenstva na roky 2021-2030 patrí aj posilnenie motivácie pre účasť na vzdelávaní zavedením takzvaných individuálnych vzdelávacích účtov, čím sa podľa ministerstva školstva znížia finančné bariéry, posilní informovanosť o ponuke kurzov záujemcu. Tiež sa signalizuje záujem štátu posilniť individuálnu zodpovednosť za úroveň zručností jednotlivca.
"Vidíme, čo sa deje na trhu práce nástupom umelej inteligencie a zmeny budú v nasledujúcich dekádach oveľa častejšie, ako boli v minulosti. Jedno vzdelanie, ktoré nadobudne človek, či už maturitou alebo ukončením vysokoškolského vzdelávania, nebude stačiť," poznamenal minister školstva Tomáš Drucker (Hlas-SD).
Dodal, že rekvalifikáciou či zvyšovaním kvalifikácie u ľudí možno zabezpečiť konkurencieschopnosť predovšetkým v kvalite pracovnej sily. Vysoké školy budú podľa neho môcť poskytovať napríklad kreditové kurzy.
Štátny tajomník ministerstva školstva Slavomír Partila tvrdí, že ide o moderný, praktický, efektívny systém celoživotného vzdelávania.
"Je to významná zmena, ktorá vymedzuje národnú sústavu kvalifikácií, vymedzuje slovenský kvalifikačný rámec a zavádza aj nový inštitút mikroosvedčenia," povedal.
Partila túto zmenu považuje taktiež za veľkú príležitosť pre školy. Tréningové centrá, centrá excelentnosti či nadpodnikové vzdelávacie centrá budú podľa neho spolupracovať s týmto prostredím a spoluvytvárať ho. Myslí si, že to umožní zefektívniť a sflexibilniť trh práce.
"Musíme smerovať k tomu, aby sme naozaj poskytli pracovnému trhu, ale aj štátnej správe, kvalifikovaných ľudí, bez toho je Slovensko stratené. Pri tej demografii, ktorú máme, ak sa neposunieme do zvyšovania produktivity práce, tak mne už nebude mať kto platiť alebo pracovať na dôchodok," skonštatoval Drucker.