Špičkových maturantov napriek štipendiám pre nedostatkové odbory neláka byť učiteľmi informatiky, fyziky či chémie. Vyplýva to zo zistení kontroly Najvyššieho kontrolného úradu, o ktorých informovala jeho hovorkyňa Daniela Bolech Dobáková. Zároveň poukázala na odchod talentov do zahraničia. Najlepších študentov podľa nej štipendiá dostatočne nelákajú zostať študovať na slovenských vysokých školách.
„Napriek navýšenému štipendiu sa napríklad na učiteľstvo informatiky neprihlásil ani jeden z najlepších maturantov, pričom práve informatika patrí k predmetom s najväčším nedostatkom učiteľov. Minimálny záujem bol aj pri učiteľských programoch fyziky, chémie a nemeckého jazyka. O každý z týchto odborov prejavili záujem len dvaja štipendisti počas troch rokov,“ upozornil úrad.
Navýšené štipendiá sa podľa neho zatiaľ ukázali ako neúčinné aj na prilákanie študentov farmácie, hospodárskej či aplikovanej informatiky a priemyselnej mechatroniky.
Naopak, medziročný nárast počtu štipendistov zapísaných na nedostatkové odbory bol podľa kontrolórov zaznamenaný najmä v prípade študentov všeobecného a zubného lekárstva. „Štipendium minulý rok získalo 127 medikov, zubármi chcú byť 23 štipendisti a štipendistky. Študenti týchto odborov predstavovali viac než polovicu medziročného nárastu počtu štipendistov, ktorí si vybrali nedostatkový študijný program,“ uviedol.
Najvyšší kontrolný úrad taktiež upozornil, že v minulom roku sa z 1241 špičkových maturantov nebilingválnych škôl zapojilo do štipendijnej schémy len 335, teda niečo viac ako štvrtina študentov. Za špičkových maturantov sa považujú takí, ktorí mali v externej časti maturity priemerný percentil z dvoch predmetov s najlepším výsledkom vyšším ako 90.
„Každý zo špičkových maturantov sa mohol zapojiť do štipendijnej schémy. Keďže sa tak nestalo, je opodstatnené predpokladať, že veľká časť zo zvyšných 906 maturantov sa do schémy nezapojila, lebo odišla študovať do zahraničia,“ uviedla podpredsedníčka úradu Henrieta Crkoňová. Dodala, že časť mohla zostať študovať na Slovensku bez zapojenia sa do podpornej schémy alebo sa rozhodli neštudovať vôbec.
Absolventi bilingválnych škôl, ktorí majú väčšinou maturitu rozdelenú do dvoch rokov, nie sú zahrnutí do analýzy národnej autority pre oblasť externej kontroly. V ich prípade kontrolóri očakávajú, že nadpriemerný počet študentov odchádza študovať do zahraničia.
Ministerstvo školstva v roku 2022 zaviedlo štipendijnú schému na podporu talentovaných domácich študentov Študujem doma, Slovensko ma odmení. Program mal motivovať najlepších maturantov pokračovať v štúdiu a práci na Slovensku. V minulom roku bola časť podpory určená priamo na programy, v ktorých chýbajú vyštudovaní odborníci vrátane učiteľských aprobácií.
