StoryEditor

Formula na Slovensku. Náš okruh bojuje o licenciu

25.05.2015, 00:00
Slovakia Ring má ambíciu po šampionátoch najrýchlejších automobilov privítať aj prestížne podujatia Formuly Renault či GP2.

Náš jediný profesionálny motoristický okruh, Slovakia Ring, sa na mapu svetového motorizmu dostal vďaka organizovaniu šampionátu série WTCC (World Touring Car Championship). Čiže majstrovstiev sveta najrýchlejších automobilov na okruhu. No predstavitelia takmer šesťkilometrového autodrómu pri Orechovej Potôni majú ešte vyššie ambície. Chcú na Slovensko dostať aj podujatia atraktívnych formúl. Preto požiadali Medzinárodnú automobilovú federáciu (FIA) o pridelenie vyššej licencie pre okruh Slovakia Ring – zo súčasného tretieho stupňa na druhý. „Je to jeden z ďalších krokov k tomu, aby sme raz mohli privítať formulu 1. Ak získame licenciu II. stupňa, môžeme usporiadať šampionát historických F1, sériu Formuly Renault či GP2,“ povedal pre HN Pavel Čulík, generálny riaditeľ Slovakia Ringu.

Rýchlosť formuly 1 sme naposledy mohli na Slovensku vidieť v roku 2007, keď tunel Sitina v Bratislave otváral David Coulthard z tímu Red Bull. Od budúcej sezóny sa môžeme dočkať minimálne historických formúl 1 aj na Slovakia Ringu.

Investície za takmer milión

Na získanie licencie vyššieho stupňa nestačí len poslať žiadosť a čakať na pečiatku a podpis šéfa FIA a bývalého výkonného riaditeľa Ferrari Jeana Todta. „FIA ustanovila špeciálnu komisiu, ktorá navštívila náš okruh a podľa doterajších skúseností a obhliadky vypracovala súbor opatrení, ktoré musíme na Slovakia Ringu zrealizovať,“ vysvetľuje Čulík. Pre náš denník prezradil, že za ne zaplatia sumu 650-tisíc až milión eur. A čo konkrétne museli riešiť? Tak napríklad horizont jedného prevýšenia bolo nutné znížiť o tri a pol metra. „Bol príliš prudký, a ak mali automobily slabo nastavený prítlak, dochádzalo k jemnému nadvihnutiu prednej nápravy,“ hovorí generálny riaditeľ okruhu. Ďalšie úpravy sa týkajú zväčša zvýšenia bezpečnosti samotných pilotov, ale aj fanúšikov. Ide o úpravy výbehových zón, presúvanie zvodidiel, ktoré sú blízko trate, a tiež doplnenie bariér z pneumatík. Tých pribudne v okolí trate presne 40-tisíc. „Na všetkých miestach, ktoré nám určila komisia FIA, posilníme doterajšie dva rady pneumatík na tri. Ak by sme ich rozostavali vedľa seba, v celkovej dĺžke by dosiahli 1,5 kilometra,“ hovorí Čulík. Podľa neho boli viaceré z prísnych opatrení možno až zbytočné, ale ak chcú získať licenciu II. stupňa, musia splniť všetky nariadenia od FIA.

Spokojný „špión“ z Rakúska

Fakt, že Slovakia Ring je na dobrej ceste získať licenciu pre organizovanie pretekov formúl druhej najvyššej kategórie, nám okrem generálneho riaditeľa potvrdil aj marketingový manažér okruhu Peter Pecze. „Koncom minulého týždňa testoval okruh pre potreby FIA rakúsky pilot Ingo Gerstl na monoposte Dallara GP2. A tieto merania jednotlivých úsekov trate a jej bezpečnosti skončili nad očakávania,“ uviedol Pecze. Gerstl sa vyjadril, že by už vôbec žiadne úpravy na trati či v jej blízkosti ani nerobil, čo predstaviteľov okruhu potešilo. Všetky stavebné úpravy vrátane výstavby nového mediálneho centra chcú na Slovakia Ringu stihnúť do konca roka. „Komisári FIA by mali prísť na kontrolu po dokončení úprav v priebehu januára, februára. Ak všetko dobre dopadne, tak v priebehu marca 2016 by sme mohli získať tú licenciu II. stupňa,“ konštatuje Pavel Čulík. V tom prípade by už v budúcej sezóne mohli fanúšikovia na Slovensku vidieť naživo formulové šampionáty ako Formula Renault či GP2.

Pomôže aj pretekárom

Pre lepšiu predstavivosť: spomínaným šampionátom patrí v hierarchii formulových podujatí miesto hneď za elitnou formulou 1. Monoposty v nich dosahujú len o dve sekundy pomalšie časy na jedno kolo ako tie, v ktorých za volantom sedia Fernando Alonso či Kimi Räikkönen. „Čím viacej celosvetových podujatí bude náš jediný okruh organizovať, tým lepšie pre fanúšikov, širokú verejnosť aj domácich jazdcov,“ povedal pre HN Richard Gonda, v súčasnosti jediný slovenský pretekár so skúsenosťami z formulových šampionátov. Podľa neho môžu takéto preteky pritiahnuť okrem ľudí na tribúnach aj sponzorov – a pomôcť tak aj slovenským jazdcom k miestu v jednom z monopostov. Z Formuly Renault či GP2 je totiž len kúsok k vysnívanému volantu medzi absolútnou špičkou v slávnej formule 1.„Úspech v tomto športe ide ruka v ruke s financiami. V Budapešti takéto preteky pritiahnu na okruhu aj 100-tisíc divákov. A to už je zaujímavé aj pre firmy, má to veľkú marketingovú silu a vďaka tomu sa aj pretekári môžu dostať vyššie,“ dodal Gonda.

01 - Modified: 2007-06-09 12:48:23 - Feat.: 0 - Title: Verejnoprávne médiá by mali financovať koncesionárske poplatky
01 - Modified: 2022-03-30 06:33:56 - Feat.: - Title: Odborník na F1: Posledné tri roky ide pretekanie bokom, pretláčané sú rôzne iné témy 02 - Modified: 2022-03-16 09:27:46 - Feat.: - Title: Míľniky motorizmu: automobily patrili len boháčom, ale potom prišiel na rad Ford​ 03 - Modified: 2022-02-21 14:45:05 - Feat.: - Title: Beh počas tehotenstva a po pôrode 04 - Modified: 2022-01-02 13:28:18 - Feat.: - Title: Sen o Rely Dakar? Pripravte si aspoň 150-tisíc eur 05 - Modified: 2021-09-21 13:16:38 - Feat.: - Title: Športový psychológ Peter Kuračka: Mentálny tréning je veľmi dôležitý
menuLevel = 1, menuRoute = sport, menuAlias = sport, menuRouteLevel0 = sport, homepage = false
28. apríl 2024 00:24