Dlho som nestál pred takou ťažkou úlohou ako pri hľadaní objektívnych pocitov z najnovšieho Peugeotu 508 RX„H“, čiže Hybrid. Už samotné slovo hybrid považujem od začiatku jeho používania v automobilovom priemysle za vyslovene nešťastné.
Slovník cudzích slov ho vysvetľuje takto: „rastlinný alebo živočíšny kríženec; látka vytvorená spojením rôznorodých zložiek, v prenesenom význame obluda, netvor“. Podstatne ľahšie sa hovorí o dojmoch nášho hosťa – usmievavej a trochu tajomnej pekárky Michaely Samuhelovej Čulenovej.
Jedným z najväčších plusov nového Peugeotu je náhon 4x4 s rozdielnym pohonom na každú nápravu.
Galón na 100 km?!
Hneď v úvode spoločného testovania sme skonštatovali, že 508-ka je auto ktoré je „nabúchané“ prekvapeniami. Či ide o šoky príjemné alebo naopak, závisí výhradne od orientácie a skúseností vodiča. Ak ste pohodlný priaznivec zaužívaných technológií, či človek, ktorý má rád typovú identitu, zabudnite na RXH. Dostane vás na psychiatriu. Pokiaľ však nemáte stereotypnú povahu, nepotrebujete trhať asfalt a zaujíma vás pohodlná preprava z bodu A do bodu B za najnižšie možné náklady, nemôžete si vybrať lepšie auto!
Napriek faktu, že palubný prístroj hlási mylnú priemernú spotrebu 8,4 l/100 km, výrobca udáva spotrebu 4 litre. „My sme za týždeň najazdili temer tisíc kilometrov a auto vrátili s polovicou nádrže, čo pri 70 litroch nafty v nádrži skutočne poukazuje na neobyčajne nízku spotrebu,“ správne sa zamýšľa pekárka Čulenová.
Bábovky pre daniele
Naštartovanie „Pejka“ je proces, pri ktorom sa cítite ako tupec. „Ja s tým nemám problém, čítam návod na prístrojovke a auto ma navedie, ako naštartovať,“ napravuje negatívny dojem šéfová Michaela. V aute je však stále ticho, obaja sedíme a čakáme. Procedúra sa opakuje asi päťkrát, medzitým šéfka opätovne radí neutrál, šliape na brzdu... skrátka číta povely z panelu. Nakoniec mimovoľne šliapne na plyn a auto sa ticho pohýna.
„Poďme skontrolovať stádo danielov, doplníme im potravu, je tam cesta, ktorá otestuje 4x4,“ príde so skvelým nápadom direktorka v kostýme s lakovanými lodičkami a zamieri do rozmočenej hory s kufrom plným staršieho pečiva a báboviek. V tomto teréne si počína „ofroudovo ladená“ 508-ka prekvapivo profesionálne. „Neuveriteľné, vyhrabali sme sa z kopy blata a mokrého lístia, hoci sme sedeli v podstate na bruchu,“ teší sa náš hosť a my sa úplne potichu, v elektro režime, blížime k inak plachému stádu danielov a sŕn...
Pretekársky otáčkomer?
Mám trochu problém auto zaradiť. Je ťažké, málo dynamické, no má športovo vyzerajúce sedačky, pádla pod volantom. Hliníková brúsená lišta palubovky akoby tiež chcela podčiarknuť neexistujúci akčný charakter. Ľavý budík v štýle otáčkomera má ciferník do 10, čo zvádza k omylu o pretekárskych otáčkach motora.
Ide však o akýsi mätúci údaj o percentách spotreby, výkonu a príkonu, ktorý sme nepochopili. Identifikáciu voza sťažuje aj inak praktický terénne ladený podvozok s rozšírenými blatníkmi. „Páči sa mi veľký kufor, napchali sme doň 6 prepraviek pečiva a stále by sa luxusne odviezlo päť ľudí,“ vnáša opäť pozitívnu atmosféru Čulenová.
Čo sa nám páči:
- Spotreba! Ešte nikdy som po týždni nevracal testované auto s polovicou nádrže!
- Obrovská panoramatická strecha! Je to hrozná hlúposť, ale je krásna!
- Sedadlá! Sú luxusne prešívané, športovo tvarované a majú skvelé bočné vedenie.
- Vtipne uskladnené, pekné a šikovne použiteľné držiačiky batožiny v kufri.
- Náhon 4x4 s rozdielnym pohonom na každú nápravu predbehol všetky naše očakávania!
- Šéfka Trenpeku Michaela! Je stále milo usmiata a vonia teplým chlebom!
Čo by mohlo byť inak:
- V režime elektro nedostanete nijaký signál, že ste „naštartovali“, je ticho a čakáte, lebo vám ani po týždni nepríde na um, že máte jednoducho pridať plyn.
- Štartovacie tlačidlo je úplne vľavo, čo je neskutočne nepraktické, keď v ľavej ruke držíte sendvič či kolu.
- Radiaca páka nemá krajnú polohu „parking“. Musíte hľadať neutrál a gombík ručnej brzdy, ktorý niekedy reaguje oneskorene a auto sa pohne.
- Radiaca páka nemá aretáciu v polohe „drive“. Musíte hľadať drive, lebo inak vždy potiahnete do režimu manuálu a motor reve na jednotke.
- Pri preraďovaní pod plným plynom auto kope, ťah motora je odpojený príliš dlho.
- Stredová konzola, nápadne sa ponášajúca na Audi, je málo prehľadná a pri manipulácii odvádza pozornosť od riadenia.
- Cez lacný plastový držiak na nápoje na palubovke vám ľahko prepadne pollitrová kola. Jasne, že vždy otvorená!
- Predné parkovacie senzory zachytia v menšej rýchlosti aj autá v protismere a vy môžete spanikáriť. Senzory sa nedali vypnúť.
- Auto využíva batériový pohon len pár sekúnd jazdy, na rozdiel od iných hybridov, ktoré dokážu jazdiť po meste aj hodinu.
- Masážna funkcia vodičovho sedadla spočíva len v miernom nafúknutí a vyfúknutí opierky chrbta.
- Otváranie kufra a nakladanie batožiny pri mokrom aute vám zabezpečia kvapkanie špinavej vody na hlavu aj náklad.
Na záver: Nová vlajková loď 508 má byť zmenšenou integráciou toho najlepšieho z bývalej luxusnej limuzíny 607 a obľúbeného rodinného modelu 407. Peugeot sa snaží za každú cenu predstaviť niečo nové, iné, neobyčajné.
Výsledkom je trocha nudné priemerné auto akejsi neidentifikovanej triedy, ktoré vás neohúri, no azda ani nesklame. Aký pocit si odniesla „testovacia pilotka“ Michaela Čulenová? „Trochu mi chýbala dynamika a hravosť BMW, na ktorú som zvyknutá. Na druhej strane z hľadiska nákladov na palivo, výbavu auta aj jeho praktické využitie ma Peugeot príjemne prekvapil.“ Sto ľudí, sto chutí...
Ďalšie unikátne príbehy biznisu, exkluzívne rozhovory a reportáže nájdete v dnešnej life style prílohe HN v magazíne prečo nie?! Alebo najnovšie aj vo vašom iPade. |