Nábytok z paliet nemusí vždy evokovať len pôvodný vzhľad palety či slúžiť ako provizórny variant budúceho bývania. Keď sa paleta z kvalitného dreva rozoberie, dajú sa z nej vytvoriť krásne dizajnové kúsky, píše portál idnes.cz. O tom sa na vlastnej koži presvedčila Hana Krupová, zakladateľka Studia Paletky.
Spomeniete si na prvý výrazný impulz, ktorý vás priviedol k nápadu venovať sa dizajnu z paliet?
Spomeniem si dokonca na miestnosť, dopad svetla a prekvapivo aj na to, že bola dopoludňajšia hodina. Chceli sme si vyrobiť posteľ z dreva s futónom, prírodným matracom v japonskom duchu, a premýšľala som aj o možnosti výroby z paliet. Lenže v Prahe chýbali priestory, kam by sme mohli prísť a prenajať si ich na pár hodín aj s poradcom stolárom.
Hneď nás napadlo, že takáto dielňa by nemusela chýbať len nám. Tejto myšlienky sa chytil môj manžel a rozvíjal ju ďalej. Začali sme sa o palety viac zaujímať. Vzhľadom k môjmu tehotenstvu najmä o paletové pozadie, teda o ich chemickú a ekologickú stopu.
K akému zisteniu ste došli?
Vedeli sme, že musíme hľadať palety chemicky neošetrené, a navyše sme chceli poznať ich pôvod a pracovnú cestu. Začali sme preto vyhľadávať palety, ktoré boli použité iba na jeden prevoz, sú minimálne opotrebované a neprišli po dlhšiu dobu do kontaktu s viacerými rizikovými látkami ani potravinami.
Nakoniec sme sa dostali k paletám, s ktorými sme sa nebáli pracovať. Keď nám stolár povedal, že ide o luxusné drevo, a to japonský céder, bola to čerešnička na torte. V tú chvíľu sme jasne vedeli, že sa zameriame nielen na dielňu, ale hlavne na záchranu dreva z paliet. Oslovili sme preto stolára aj dizajnérov a pustili sa do výroby kvalitného nábytku.
Japonský céder používate často. Aké má vlastnosti?
Je krásny, voňavý ... Japonský céder je drevo po stáročia vyvyšované a milované Japoncami, ktorí z neho vytvárajú veľmi luxusný nábytok, ale aj podlahy, obklady i fasády. Skôr z neho stavali paláce, ale tiež vytvárali nádoby na mlieko, pretože má antibakteriálne vlastnosti. Je veľmi špeciálne a nepodobné našim drevinám.
To, čo k cédrom patrí, je ich mäkkosť a ľahkosť. Nesie to so sebou výhody ľahkého prenášania, ale aj nevýhodu ľahšieho poškriabania. Okrem cédru využívame aj tvrdé exotické dreviny, ktoré k nám prichádzajú v paletách z Afriky, Južnej Ameriky a Ázie. Mixy drevín nám dávajú možnosť hrať sa s ich farebnosťou a kontrastmi, otvárajú nové obzory a búrajú mýty typu „pekný je interiér iba z jednej dreviny“.
Čím nábytok vo finále upravujete, aby bol pre užívateľa ideálny?
Hotové produkty ošetrujeme prírodnými voskami a olejmi v snahe posilniť krásnu kresbu a farbu. Tieto vosky a oleje drevo vyživujú, ale na rozdiel od lakov mu dovolia ďalej dýchať. Do náročnejších podmienok v kuchyni a pre exteriéry používame špeciálne zmesi olejov, ktoré drevo ochránia pred nepriaznivými vplyvmi a nehodami s červeným vínom, kyselinami z citrusov a horúcimi šálkami čaju. Samozrejme ostrý nôž alebo chemická kozmetika či napríklad sóda bikarbóna môže drevo poškodiť do hĺbky. Potom nastáva otázka, či je obnova do pôvodného stavu nutná, čo je možné realizovať pomocou brúsky a oleja.
Na druhej strane v interiéri, ktorý nie je vystavený mechanickému poškodeniu, nie je nutné povrchovú úpravu oleja aplikovať. Céder bez olejov si zachová výraznejšiu vôňu a svoje prirodzene ružové tóny, ktoré by olejovaním stratil. Výhodou takéhoto dreva je aj to, že pohlcuje prach. Japonský céder však považujeme za výnimočné drevo, ostatné druhy exotických drevín sa bez oleja nezaobídu.
Možno teda paletový nábytok považovať za praktický?
Tu sa dostávame do kontrastu s bežnými predstavami ľudí o praktickosti dreva, pretože by si priali, aby rovnako ako laminát vydržalo všetko aspoň pár rokov. Drevo je však živý materiál a ako taký ho buď prijmete, alebo umŕtvite. Nehovorím zabijete, pretože vieme, že aj chemicky ošetrené drevo sa po niekoľkých rokoch či desaťročiach dokáže vymaniť z lakovanej vrstvy a žije ďalej svojím životom, v ktorom reflektuje svoje okolie, svoje životné podmienky.
Drevo vlastne pôsobí ako zdravotný indikátor, pomerne rýchlo nám povie, že žijeme v zlej klíme, vzniknutej napríklad z extrémnej suchosti moderných klimatizovaných alebo zle odvetrávaných zateplených domov.
Akú záťaž paletový nábytok znesie, existujú nejaké limity?
Paleta japonského cédra váži 11 kg, euro paleta zo smreku aj 21 kg. Ich nosnosť je vždy veľmi vysoká a skutočne ani pri japonskom cédri sa nebojíme robiť vysoké knižnice alebo inak zaťažené skrinky a police.
Táto otázka sa však hodí pre nábytok z paliet. My navrhujeme produkty, napríklad knižnice, ktoré paletový tvar nemajú, práve z dôvodu, že by bol príliš objemný, a preto aj nepraktický. Tým, že paletu rozoberieme, stráca pôvodný tvar, teda aj nosnosť palety.
Všimla som si, že väčšinou ponechávate nábytku autentickú podobu dreva. Ide vám o to, aby vynikla jeho kresba a farebnosť?
Presne tak, drevo je drevo a to má byť poznať. Určite nás ovplyvnil funkcionalizmus a sentimentalizmus, priznávame technické spoje a materiály v ich pôvodnej podobe. No a tiež milujeme ako prírodné materiály zaznamenávajú čas a spomienky. Taký písací stôl z dreva predsa odtlačí práve vaše myšlienky, skice, vašu ruku, spôsob života.
Napriek tomu občas volíte aj farebný náter. Vyhoviete akejkoľvek farebnej požiadavke?
Farbili by ste zlato? Keď máte krásnu drevinu, farbenie stráca zmysel. Ak má klient interiér celý v bielej, niekedy nás presvedčí použiť ekologické farebné pigmenty v oleji pre menej luxusné dreviny, napríklad japonskú píniu. Vždy ale hľadáme najekologickejší variant. Rozhodne sa neuspokojíme s vodou riediteľnými farbami, ktoré nemôžeme spláchnuť do kanalizácie, pretože sú toxické.
Zaujali ma workshopy, ktoré organizujete. Čo je schopný laik vyrobiť za jeden deň s vami?
Za jeden deň asi nič moc zaujímavé. Naše workshopy trvajú 14 hodín práce v priebehu dvoch dní. To všeobecne stačí na paletovú posteľ, napríklad aj na nožičkách, rôzne typy stolčekov, botníky, vešiaky. Ak by si klient chcel zhotoviť niečo väčšie, napríklad jedálenský stôl, ani dva dni by nestačili.
Čo si z workshopu odnesiete, nie je iba kúsok nábytku, ale aj nová skúsenosť, ako pracovať s nástrojmi, ako je vŕtačka, brúska, priamočiara pílka, ako sa starať o drevo, a samozrejme sebavedomie, čo všetko dokážete! V uponáhľanej dobe, keď často nevieme, ako a prečo niečo funguje, a často len konzumujeme, je veľmi obohacujúce vyrobiť si niečo krok za krokom a poznať ono „tajomstvo“ zrodu.
Aký typ klientov vás najčastejšie oslovuje?
Väčšinou ide o ľudí mladých duchom, takže sa vek pohybuje od 18 do 60 rokov. Veľa cestujú a nezdržiavajú sa len v Európe. Často tiež za nami chodia podnikatelia, ktorí robia to, čo ich baví, a vtedy medzi nami preskakuje iskra. Veľa krásnych zákaziek a voľného priestoru nám dávajú IT firmy i jednotlivci z tohto prostredia. Vedia, že im drevo pracovné prostredie obohatí.
MgA. Et Bc. Hana Krupová
* 1985
Po strednej umeleckej škole študovala maľbu u akad. mal. Daniela Balabána na Fakulte umení v Ostrave. Súčasne absolvovala bakalárske štúdium Dejín kresťanských umenia Univerzity Karlovej v Prahe.
V roku 2013 založila so svojim manželom Studio Paletky. Súčasťou pracovného tímu sú MgA. Jozef Hyżne, Jozef Červenka, Dominka Hájková, Marek Kykal a Mgr. Eva Kubů.