Jeden zo scenárov osvetlenia. Snímka: Zumtobel
Zumtobel, rakúska značka, orientovaná na osvetlenia, vykonala vôbec prvú štúdiu o tom, ako zákazníci reagujú na rôzne typy osvetlení tovaru v obchodoch. Tvrdia, že jej výsledky môžu pomôcť obchodníkom zvýšiť dopyt po svojich výrobkoch. A nám ostatným vybičovať nákupný apetít.
„Ako experti na osvetlenie vieme, že svetlo má vplyv na náladu a emócie ľudí. Dosiaľ však neprebehol výskum, ktorý by skúmal, ako svetlo vplýva na zákazníkov pri nakupovaní,“ hovorí marketingový riaditeľ firmy Zumtobel Stefan von Terzi.
Pri tom prvom, ktorý Zumtobel vykonal v spolupráci so spoločnosťou Gruppe Nymphenburg, sa využila takzvaná Limbic Model metóda, ktorá rozdeľuje ľudí do siedmich skupín podľa typu osobnosti a následne meria fyzické reakcie vrátane mozgových vĺn a srdcovej činnosti. V praxi to vyzeralo tak, že niekoľko desiatok ľudí sledovalo módne výrobky v simulovanom obchode, ktorý postupne osvetlili na dvadsať rôznych spôsobov. Výskumníci pri tom merali ich nevedomé fyzické reakcie.
Výsledky ukázali, že hoci neexistuje jediný svetelný scenár, ktorý má rovnaký vplyv na všetkých spotrebiteľov, dokázalo sa, že jednotlivé skupiny lepšie reagujú na určité riešenie. A pokiaľ obchodníci inštalujú osvetlenie v žiaducej podobe, je pravdepodobnejšie, že zákazníci budú v obchode tráviť viac času. A pravdaže: aj viac nakupovať. Treba si len dobre zvážiť svoju cieľovú skupinu.
Treba však byť opatrný, pretože sa ukázalo, že medzi jednotlivými typmi ľudí existujú v otázkach preferencie osvetlenia značné rozdiely. „Nakupujúci silno reagovali aj na tie najmenšie zmeny svetelných scén sotva znateľné voľným okom," hovorí von Terzi.
Na základe reakcií účastníkov rozdelili do troch skupín. Prvá, s názvom „Balance“ najlepšie reagovala na stredne zvýrazňujúce osvetlenie, skupine „Stimulance“ sa pozdávali silné kontrasty vytvorené reflektormi, zatiaľ čo skupina „Dominance“ dala prednosť vyváženému osvetleniu a jemným efektom.
„Sme presvedčení, že výsledky štúdie nespôsobia nič menšie, než novú éru osvetlenia obchodov," tvrdí von Terzi. Nuž, nechajme sa prekvapiť.
Pozrite si, aké osvetlenia sa jednotlivým skupinám pozdávali:
Takzvaná dominantná skupina (umelci, ale aj disciplinované typy ľudí) reagovala citlivo na nevyvážené osvetlenie tovaru a najlepšie sa jej pozdávalo vyvážené osvetlenie s miernymi účinkami.
Supina takzvaných „stimulantov“ (pôžitkárske a dobrodružné typy ľudí), reagovala najväčšmi pozitívne na svetelné scény s relatívne silnými kontrastmi.
Takzvaná vyvážená skupina (tradicionalisti a labužníci) reagovala pozitívne najmä na stredne zvýrazňujúce osvetlenie.
Zdroj: dezeen.com