Dva roky trvala realizácia kaplnky sv. Františka z Assisi v Brne. Vznikla adaptáciou bytu za necelých šesťtisíc eur. Domov sv. Anežky v Brne je domom s opatrovateľskou službou. Časť jeho obyvateľov, ktorá sa schádzala pravidelne k modlitbám, túžila po malej kaplnke priamo v dome, píše Olga Myslivečková pre lidovky.cz.
Hneď pri prvom stretnutí dizajnéra Ivana Palackého z ateliéru SOIP architekti s vtedajším riaditeľom Oblastnej charity Brno pred tromi rokmi bolo jasné, že peňazí je málo a aj tá trocha bola neistá. Ivan Palacký to vzal ako výzvu. Vyzval k spolupráci aj kolegu Tomáša Doležala z ateliéru Vizag, pretože ich ateliéry zdieľajú nielen jednu kanceláriu, ale občas aj projekty. Palacký sa rozlúčil s predstavou "monumentálneho" sakrálneho priestoru a masívneho využitia prírodných materiálov, predovšetkým dreva. Pre istotu si vznikajúci projekt pracovne pomenoval ako "svetskú" kaplnku.
Architekt sa pýtal sám seba, či môže vytvoriť liturgický priestor z profánnych prvkov a z lacných priemyselných materiálov ako sadrokartón, linoleum, bodové svetlá, LED diódové pásiky či textilné vertikálne žalúzie. Priestor, ktorý bude natoľko "prázdny", že ho budú nútení obsahom naplniť až jeho užívatelia.
"Zvláštne bolo, že vo chvíli, keď som sa vzdal predstavy dokonalého remeselného prevedenia, uľavilo sa mi a začal som si užívať jednotlivé chyby a nedokonalosti," zveril sa autor kaplnky v eseji v zborníku nadácie Agosto, ktorá sa už viac ako desať rokov venuje výstavnej a vzdelávacej činnosti v oblasti umenia.
"Môj premyslený proporčný systém založený na interakcii niekoľkých strán, rozdelených v pomere zlatého rezu, vzal za svoje vo chvíli, keď sádrokartonár odmeral dimenziu svetelného kríža z druhej strany, než bolo zakótovaná, a celá oltárna stena zrazu začala vyzerať, ako by ju niekto zrazil. Niečo také by ma samo od seba nenapadlo! Rovnako ma nadchla inštalácia vertikálneho žalúzia, ktorá zakryla časť oltárnej steny. Z jasne čitateľných svetelných figúr sa tak razom stal sofistikovaný asymetrický obrazec. Takto surovo by som sa nikdy neodvážil do tvaru zasiahnuť! Práca týmto spôsobom pokračovala po celé dva roky, " uzatvára architekt.